ראש הממשלה ונשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס, הלך לעולמו

הוא ליווה את המדינה מאז הקמתה, נכח בצמתים הכי רגישים, מילא מגוון עצום של תפקידים והפך לאחד המדינאים המוערכים בעולם • שמעון פרס, לשעבר ראש הממשלה ונשיא המדינה, הלך לפנות בוקר לעולמו והוא בן 93 • פרופיל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

תולדות חייו:
שמעון פרס, נולד עם שם המשפחה פרסקי בתאריך כ באב שנת התרפ"ג בוישנייבה שבבלרוס, לאביו יצחק – סוחר עצים אמיד. אביו היה צאצא של רבי חיים מוולוז'ין. פרט מעניין על הנשיא לשעבר הוא, שבהיותו בן ארבע אף נסע לראדין וקיבל ברכת אריכות ימים מהחפץ חיים. ברכה שהתקיימה.

בשנת 1934 עלה ארצה וגר עם משפחתו בתל אביב. את פעילותו הציבורית התחיל בגיל צעיר מאוד. בגיל 20 נבחר למזכירות הארצית של "הנוער העובד". במזכירות הוא היה במיעוט בן גוריוניסטי. רק 2 מתוך 12 חבר המזכירות תמכו במפא"י ההיסטורית. הוא הפתיע את כולם כאשר שלוש שנים מאוחר יותר הוא כבש את התנועה וזכה לרוב. זו נחשבה אז כהפתעה מרעישה. ברל כצנלסון ובן גוריון החלו לגלות עניין בבחור האלמוני, ועל אף גילו הצעיר צירפו אותו למזכירות מפא"י. שמעון פרס ומשה דיין נבחרו כשני צירים צעירים לסיעת מפא"י במשלחת לקונגרס הציוני בבאזל ב -1946.

פעילותו הביטחונית:

ב-1947 החל לעבוד עם דוד בן-גוריון ועם לוי אשכול במפקדת "ההגנה", ועסק בענייני כוח אדם ורכש. עם הקמת צה"ל הוגדרו סמכויותיו של הצבא מול סמכויות משרד הביטחון, והוחלט כי האגף שבו פעל פרס יישאר במשרד הביטחון. מסיבה זו לא חויל פרס, ולא שימש מעולם בכל תפקיד בצה"ל.

באפריל 1949 נתמנה לראש שירותי הים, תפקיד שעסק במיוחד בענייני תקציב, כספים, רכש ומחקר. ב-1949 מונה פרס לתפקיד ראש משלחת משרד הביטחון לארצות הברית, ופעל עם ידידו אל שווימר לרכוש ציוד ותחמושת לחיל האוויר של המדינה הצעירה. פרס אף שכנע את שווימר, שבבעלותו היה האנגר לטיפול במטוסים, לעלות לישראל ולהקים בה האנגר דומה – שנקרא "המכון הממשלתי לבדק מטוסים", ולימים הפך לתעשייה האווירית.

בשנת 1952 שב לישראל, ושימש ממלא מקום מנכ"ל משרד הביטחון. בראשית אוקטובר 1953 הודיע דוד בן-גוריון, ראש הממשלה ושר הביטחון, על כוונתו להתפטר מתפקידו. בן-גוריון פיצל את סמכויותיו, והעביר את תפקיד ראש הממשלה למשה שרת ואת תפקיד שר הביטחון נתן בידי פנחס לבון, בתחילה בפועל, ובאופן רשמי התפטר בן-גוריון ב-7 בדצמבר 1953. יום לפני התפטרותו, ב-6 בדצמבר, מינה בן-גוריון את פרס למנכ"ל משרד הביטחון ואת משה דיין לרמטכ"ל.

צפו: שמעון פרס חושף את הברכה הנדירה שהוא קיבל מהרב שך זצ"ל

באוקטובר 1957 נחתם בין ישראל ובין צרפת הסכם סודי לבניית כור גרעיני על אדמת ישראל, וכן על הקמת מכון הפרדה לפלוטוניום, עובדה המעידה על שימוש בכור לצרכים צבאיים. על פי חזונו של בן-גוריון, שפרס היה שותף לו, היה על ישראל להצטייד בנשק גרעיני. בנושא טעון זה היו הדעות חלוקות. לא ידוע עד כמה שיתף בן-גוריון את שריו בהחלטות ובהסכמים המפורטים שנחתמו עם צרפת. עם זאת, ברור כי שמעון פרס היה בסוד ההחלטה, ובין היתר פעל לקידומה, גייס תרומות לצורך הבנייה.

הקריה למחקר גרעיני החלה להיבנות בתקופת כהונתו של פרס כמנכ"ל משרד הביטחון, וגם אחר כך, כששימש סגן שר הביטחון וחבר הכנסת, פעל לקידום החימוש הגרעיני של ישראל. בנאומים פומביים התייחס פרס לעניין בעקיפין כ"יתרון איכותי" או "בסיס טכנולוגי".

כהונתו בכנסת:

בבחירות לכנסת הרביעית התמודד פרס לראשונה במקום ה-24 ברשימת מפא"י, וב-3 בנובמבר 1959 נבחר לראשונה לחבר הכנסת. כניסתו לכנסת איפשרה את מינויו כסגן שר הביטחון, והוא החל משמש בתפקידו ב-21 בדצמבר 1959.

בשנת 1965 פרש בן גוריון ממפלגת פועלי ארץ ישראל (מפא"י) והקים את "רשימת פועלי ישראל" (רפ"י). בן גוריון ביקש מפרס ופרס נענה. הוא התפטר מתפקידו כסגן שר הביטחון של אשכול, ונבחר למזכיר הכללי של המפלגה החדשה. ב-1968 התאחדה רפ"י מחדש עם מפא"י ועם מפלגת "אחדות העבודה" והוקמה "מפלגת העבודה". פרס היה מיוזמי המהלך ובמשך למעלה משנה כיהן כסגן משותף של גולדה מאיר, כשזו הייתה מזכירת המפלגה המאוחדת.

בשנת 1977, כתוצאה מהתפטרות פתע של ראש הממשלה ויו"ר המפלגה דאז יצחק רבין, נבחר פרס פה אחד להחליפו בראש רשימת המערך. הליכוד ניצח בבחירות לכנסת התשיעית, והמערך (רשימה משותפת למפלגת העבודה ומפ"ם) זכה רק ב-32 מושבים בכנסת. פרס כיהן כיו"ר מפלגת העבודה עד שנת 1992. תחת הנהגתו גדלה סיעת המערך בכנסת בתוך ארבע שנים (1981-1977) מ-32 מנדטים (בכנסת התשיעית) ל-47 מנדטים בכנסת העשירית, לעומת 48 מנדטים בהם זכה מנחם בגין שהיה אז ראש ממשלה.

פרס שימש בתפקיד יו"ר המפלגה במשך 18 שנים, והוא חזר לכהן בו לאחר רצח יצחק רבין, בשנים 1997-1995, ונבחר שוב כיו"ר בשנים 2003-2005.

בשנת 2005 נענה שמעון פרס להצעתו של ראש הממשלה אריאל שרון להצטרף אליו בייסודה של מפלגה חדשה. הרקע לכך הייתה פרישתו של שרון ממפלגת הליכוד והסכמתו לפיתרון של שלום עם הפלשתינאים על בסיס העיקרון של "שתי מדינות לשני העמים", שראשיתו בפינוי חד צדדי של רצועת עזה. פרס עזב את מפלגת העבודה, ביתו הפוליטי במשך עשרות שנים, וחבר לשרון בייסודה של המפלגה החדשה – "קדימה".

ראש ממשלה לשעבר. פעמיים:

שמעון פרס שימש כשר ב-12 ממשלות. תפקידיו הראשונים כשר היו – שר הקליטה ואחראי על הפיתוח הכלכלי בשטחים המוחזקים (1969). וכן שר התחבורה והדואר (שהפך לתקשורת) בממשלת גולדה (1970). בממשלת רבין הראשונה (1977-1974) כיהן כשר הביטחון. בתקופת כהונה זו הקדיש פרס את מירב מאמציו לשיקום צה"ל שנפגע קשות במלחמת יום הכיפורים.

לאחר התפטרות יצחק רבין ב-1977 כיהן כראש הממשלה בפועל עד הבחירות לכנסת התשיעית. בחירות 1984 הראו על שיוויון בין המערך לליכוד. הוקמה ממשלת אחדות ובראשה עמד שמעון פרס כראש הממשלה הראשון ב"ממשלת הרוטציה". תחת שרביטו יצא צה"ל מלבנון, פרט לרצועת ביטחון בדרום לבנון שהתבססה על כוחות לבנוניים מקומיים ("צבא דרום-לבנון").

בשנת 1992, עם הקמת ממשלת רבין השנייה, מונה פרס לשר החוץ. ב-4 בנובמבר 1995 הוכתה מדינת ישראל בתדהמה- ראש הממשלה יצחק רבין נרצח ע"י מתנקש בעצרת השלום שבראשה עמדו רבין ופרס. לאחר הרצח המזעזע נבחר שמעון פרס לראש ממשלת ישראל. הוא כיהן בתפקיד עד הבחירות הישירות לראשות הממשלה ולכנסת ה-14 בשנת 1996, בהן ניצח בנימין נתניהו בהפרש של פחות מאחוז אחד.

בשנת 2005 מונה פרס כמשנה לראש הממשלה שרון וסייע לו בביצוע תכנית ההתנתקות מרצועת עזה ומצפון השומרון. בתקופה זו התמקד פרס בקשרים הכלכליים עם הפלשתינאים והקים את המשרד לפיתוח הנגב והגליל. לאחר ניצחון קדימה בבחירות לכנסת השבע-עשרה בשנת 2006 המשיך פרס בתפקידו כמשנה לראש הממשלה ולשר הממונה על פיתוח הנגב והגליל, בממשלת אהוד אולמרט.

הנשיא התשיעי:

ב-30 במאי 2007 הודיע פרס כי יתמודד על תפקיד נשיא המדינה בשנית בבחירות לנשיאות שהיו עתידות להיערך ב-13 ביוני. במקביל, הודיעה קדימה, ובראשה ראש הממשלה אהוד אולמרט, רשמית כי תתמוך בו. בסיבוב הראשון בבחירות זכה ל-58 קולות חברי הכנסת, ביתרון ניכר על פני יריביו חברי הכנסת ראובן ריבלין וקולט אביטל. בעקבות זאת פרשו אלה מן המרוץ, ופרס נבחר לנשיא המדינה בסבב בחירות שבו היה מועמד יחיד. בניצחונו בהתמודדות הצליח פרס לסדוק את תדמיתו עד אז, כ"איש שלא ידע לנצח".

בכך סיים פרס כהונה כמעט רצופה של 48 שנים כחבר הכנסת, החל בכנסת הרביעית בשנת 1959, בתקופת ממשלת בן-גוריון השנייה ועד לשנת 2007, במהלך כהונת הכנסת ה-17 וממשלתו של אולמרט (הרצף הופסק בתחילת 2006, אז התפטר פרס מהכנסת וחזר אליה כעבור כשלושה חודשים). זו תקופת הכהונה הארוכה ביותר לחבר הכנסת בישראל. כמו כן כיהן פרס כשר ב-12 ממשלות שונות (שתיים בראשותו). כמו כן, פרס היה לאדם היחיד בתולדות מדינת ישראל שכיהן גם כראש הממשלה וגם כנשיא המדינה.

עם תום כהונתו כנשיא, שב פרס לעמוד בראש מרכז פרס לשלום. בנו, חמי פרס, הקים ביולי 2014 חברה בשם "פרס ויועצים בע"מ", שבה מועסקים אחדים ממקורביו של פרס. שמעון פרס פעיל בחברה בהתנדבות, ומרבית רווחיה של החברה מועברים כתרומה למרכז פרס לשלום או ליעדים פילנטרופיים אחרים.

במרוצת השנים צבר פרס פרסים ועיטורים יוקרתיים רבים ברחבי העולם. מבין החשובים שבהם ניתן למנות את פרס נובל לשלום בשנת 1994 על מאמציו להביא שלום למזרח התיכון ועל הסכמי אוסלו. ב-20 בנובמבר 2008 הוכתר כאביר במסדר מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש על ידי אליזבת השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת, בארמון בקינגהאם בלונדון. זכה בשני עיטורי הכבוד האזרחיים הגבוהים ביותר של ארצות הברית: מדליית החירות הנשיאותית, שקיבל מידי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה ב-13 ביוני 2012 ומדליית הזהב של הקונגרס שקיבל ב-2014.

יהי זכרו ברוך.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הפלא שגם החפץ החיים הק' זיע"א נפטר בגיל 93 ..

מה אתה משווה
מה הקשר???

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture