היום הראשון לחוק השקיות: "מיותר ולא תורם לאיכות הסביבה"

גם אתם זעמתם היום מהתור שהתארך ומהכסף המיותר שגבו ממכם בגלל חוק השקיות? • מסתבר שהוא כלל לא יתרום למטרות הרשמיות של הגברת איכות הסביבה • "לא חייבים לעשות שימוש בכלים כלכליים אלא להשתמש באמצעי הסברה וחינוך"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

התור בקופה לתשלום על המוצרים שרכשתם בסופר, התארך היום בזכות חוק השקיות. אי אפשר להמשיך עם הלקוח הבא לפני סיום אריזת כלל מוצרי הלקוח שעדיין בודק בכמה שקיות ייאלץ להשתמש על מנת לקחת את קנייתו הביתה.

רשמית, מסבירים במשרד להגנת הסביבה בקמפיין נרחב כי מדובר בחוק שאמור להביא לשיפור איכות הסביבה שלנו. האם הדבר אכן משמעותי? והאם הדרך הנכונה היא באמצעות הכנסת ידה הארוכה של המדינה לכיס של האזרחים?

במועצה לישראל יפה מסבירים כי "רשתות השיווק בישראל מחלקות בחינם כ-2 מיליארד שקיות נשיאה חד–פעמיות בכל שנה. משך השימוש הממוצע בכל שקית עומד על כ-20 דקות, ולאחריהן היא מושלכת לפח האשפה, ומהווה פסולת שאינה מתכלה במשך שנים רבות. במקרה הגרוע יותר מתפזרות השקיות בשטחים פתוחים, וגורמות מפגעים תברואתיים ונזקים סביבתיים חמורים לחי ולצומח. שקיות פלסטיק הן גם המזהם הגדול ביותר של הים ואחראיות למותם של אלפי בעלי חיים ימיים בשנה".

במאמר שפירסם הלל גרשוני באתר מידה הוא מפנה אותנו לעיון במחקר שהגיש מוסד שמואל נאמן למשרד להגנת הסביבה ביולי 2008, מחקר שעמד במידה רבה מאחורי התנעת חוק השקיות: "הנזק העיקרי [הנובע משקיות הפלסטיק] הוא הנזק למראה ולאיכות השהיה בשטחים הפתוחים לסוגיהם. מדובר במפגע לכלוך בשטחים הציבוריים הפנים עירוניים, שטחי חופים, פארקים, גנים לאומיים ושטחים ציבוריים פתוחים אחרים. קיימת בעיה מיוחדת בשטחים הפתוחים שתדירות הניקיון שלהם היא נמוכה. חשוב לציין כי מדובר בנזק שנראותו ובולטותו ניכרים מאד.

"נזק נוסף נובע מהיותן של השקיות רכיב בפסולת המוטמנת שאינו פריק ואולם מדובר ב-0.8% בלבד מהפסולת הביתית בישראל, כך שערך הנזק הזה הוא נמוך. כמו כן גורמות השקיות נזק אקולוגי לבעלי חיים מסוימים, אך גם כאן מדובר בנזק יחסית שולי… המפגע הסביבתי נוצר בעיקרו מהשקיות המשמשות לאריזה לצורך יציאה לטיול ולנסיעות. מכאן שהמפגע העיקרי עלול להיגרם מכ-6% מהשקיות"

Ultra orthodox people buy food for the upcoming Jewish New Years holiday at the supermarket of Rami Levy. Levy is the owner of a chain of supermarkets called Rami Levy HaShikma Marketing, selling only the strictest kosher products, and is considered to one of the cheapest food stores for ultra orthodox Jews. September 17, 2009. Photo by Nati Shohat/Flash90  *** Local Caption *** ???? ???? ???????? ????? ????? ??? ??? ??? ????? ????? ????? ???? ???? ?????

שקיות הניילון אינן מתכלות, זועקים ארגוני הסביבה. אך כפי שראינו, האחוז שלהן מכלל הפסולת הוא קטנטנן במיוחד, ועל כן ההיטפלות לחלק הפסולת הזה והשתת מס על האזרחים בגינו יכול להרים גבה או שתיים. מעבר לכך, אין שום בעיה בפסולת שאינה מתפרקת. כלום. זה מיתוס שנוצר בראשית ימי היסטריית המיחזור, כאשר בשלהי שנות ה-80 נוצרה בארה"ב בהלה מכך שעומד להיגמר המקום להטמנת פסולת, בעקבות פרשת "מוברו 4000", אַרְבַּת זבל שביקשה למצוא מקום להטמנתו והמדינות השונות סירבו לקבל אותה.

בפועל, כפי שחישב כלכלן מאוניברסיטת גונזגה בספוקיין, אם תושבי ארה"ב ימשיכו בייצור הזבל שלהם בקצב הנוכחי, ניתן יהיה להטמין את כולו במהלך 1,000 השנים הקרובות בריבוע שכל צלע שלו היא 35 מייל ועומקו 100 יארד – שטח זניח במושגים אמריקנים. בנוסף, לאחר שמטמנה סיימה את תפקידה ניתן לכסות אותה ולבנות עליה פארק.

הבה נעבור למרכיב השני: שקיות המתפזרות בשטחים ציבוריים. זה בהחלט לא נעים, אך כפי שראינו, מדובר (שוב) באחוז קטן מכלל השקיות הנצרכות. מעבר לכך, לא רק שקיות מלכלכות את פני הנוף בישראל. גם פחיות, קופסאות שימורים, קופסאות פלסטיק, ובאופן כללי כל מה שהאדם מייצר ואנשים רשלנים נפטרים ממנו בטבע. האם גם אותם יש לאסור בחקיקה?

נראה שלא למותר להביא כאן את לשונו של המסמך של מוסד שמואל נאמן: "שוחחנו עם בעלי מקצוע רבים האחראיים על ניקיון שטחים ציבוריים. אף גורם עימו שוחחנו, לא ציין את השקיות כגורם ספציפי ומיוחד שבגינו יש להוציא צוותי ניקיון".

התחליף הרב פעמי גרוע יותר:

קחו לדוגמה את התחליפים המוצעים: בארצות הברית מקובלות שקיות נייר, ובדיון בכנסת נציגי נייר חדרה, ששמחו מאוד על החוק נגד שקיות הניילון, ביקשו להחריג ממנו נייר ממוחזר (נחשו למה). אלא שהשקיות הללו, מבחינה סביבתית, גרועות יותר משקיות הניילון, ולא לחינם הן עולות יותר: כמות האנרגיה המושקעת בייצור שלהן גדולה בהרבה, ותהליך הייצור שלהם מזהם בהרבה.

ומה לגבי שקיות הבד הרב פעמיות? חוק התוצאות הלא-צפויות שוב מפציע. מחקר שנערך על שקיות רב פעמיות גילה ש-97% מהמשתמשים בהן אינם מכבסים אותן. כתוצאה מכך, ב-51% מן השקיות שנבדקו נמצאו קוליפורמים, וב-8% מהן נמצאו חיידקי E. coli, המהווים סיכון זיהומי של ממש. חוקרים אחרים בדקו ומצאו שבמחוז סן פרנסיסקו, שבו הוחל חוק המגביל את השימוש בשקיות הניילון, חלה עלייה בביקורים בחדרי המיון הקשורים לחיידק ה-E. coli, בהשוואה לתקופה שלפני כן ובהשוואה למחוזות אחרים שבהם לא הוחל חוק שכזה.

תיק בד לקניות - לשימוש רב פעמי
תיק בד לקניות – לשימוש רב פעמי

אם כן לא רק שהסיבות למס מפוקפקות ואינן עומדות בפני מבחן המציאות, אלא עושה רושם ששוב חוק התוצאות הבלתי מכוונות עובד שעות נוספות, בדיוק כמו ההיסטוריה הכואבת של חוק הפיקדון, וייתכן שהנזק מצמצום השימוש בשקיות הפלסטיק יעלה על התועלת.

וכל זאת עוד לפני שדיברנו על המובן מאליו: מדובר במס לכל דבר, המעלה את יוקר המחיה. בנוסף, מדובר במס רגרסיבי, המושת דווקא על השכבות החלשות, משום שכמה שקלים בשבוע לאנשים עשירים זה חסר משמעות, ואולם לעניים כל שקל קובע. בצדק התנגד לו ח"כ מקלב, שקרא לו "חוק דרקוני הפוגע בציבור הצרכנים שלא לצורך".

"חוק השקיות מיותר ולא ישיג את יעדיו"

"החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות הוא מיותר. החוק לא ישיג את יעדיו ורק יעמיס עלויות על הציבור בישראל", כך טענה פרופ' אופירה אילון, ראשת החוג לניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה, בהתייחסות לחוק. "הטלת מס של 10 אגורות על השקיות לא תגרום לשינוי מהותי בהיקף הצריכה. יותר מ-80% מהצרכנים ימשיכו לצרוך את אותה כמות שקיות ולשלם בגינה".

לדבריה, הנזק הסביבתי משקיות הפלסטיק הוא נזק למראה ולאיכות השהיה בשטחים הפתוחים לסוגיהם. "נזק נוסף נובע מהיותן של השקיות רכיב בפסולת המוטמנת שאינו פריק ואולם מדובר ב-0.8% בלבד מהפסולת הביתית, כך שלמעשה ערך הנזק הזה הוא נמוך. כמו כן, גורמות השקיות נזק אקולוגי לבעלי חיים מסוימים אך גם כאן מדובר בנזק יחסית שולי".

ממחקרים שערכה בעבר פרופ' אילון עלה כי השקיות מהוות חלק מזערי במכלול בעיית הטיפול בפסולת בישראל ובנוסף כ-50% מהשקיות משמשות את התושבים כשקית אשפה, ולכן עם כניסת החוק לתוקפו יצטרכו התושבים לרכוש שקיות ייעודיות לפחי האשפה דבר שיוסיף עלויות למשק הבית. לתוספת עלויות אלה יש להוסיף את עלויות האכיפה של החוק שעלולות להסתכם במיליוני שקלים לשנה, וכן את אי הוזלת המוצרים במרכול, מצב שמקשה על ציבור הצרכנים כפי שהובא לידי ביטוי במחאת הקוטג'.

לדברי אילון, "לא חייבים לעשות שימוש בכלים כלכליים לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות, אלא יש לעשות שימוש משולב באמצעי הסברה וחינוך לגבי הנזק הטמון בשקיות לכל אורך מחזור השימוש והסילוק שלהן. יש לצמצם את חלוקת השקיות על ידי הקופאיות, לעודד שימוש בשקיות רב פעמיות ולעשות שימוש באמצעים טכנולוגיים כמו מכשיר אוטומטי לשליפת שקיות. כל אלה הינם אמצעים שיכולים להביא לצמצום ולהפחתה בשימוש בשקיות ניילון".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
17 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

החוק הזה מיותר ולא ישיג את יעדיו !!
זה עוד דרך לגנוב אותנו

זו הדרך העקומה של מדינת ישראל: בא איזה צימחוני שמאלני משועמם שכל מה שיש לו בראש זה איך הלטאות והשפנים ישרדו בשדה, ומצליח להעביר חוק מטופש שיקשה עלינו עוד את החיים. ח"כים טפשים!! רוצים לעזור לנו? תפסיקו לחוקק נגדנו כל היום!! כחלון רוצה לעזור לירידת המחירים, ממציא מס מטופש, עכשיו השקיות, נראה מה הלאה…

חוק טיפשי ביותר- היום קניתי בברכל ושילמתי על כל שקית 10 אגורות.
שקיות כאלו דקות ונקרעות תוך רגע חייבים לקחת שתיים.
זה עוד חוק של הונאת הסביבה…

זעמתם?
זאת חנוכה
אנחנו מצווים לתקן דרכנו.

לזעום בגלל שקיות?
ההיפך מדרכו של יהודי.
אל תשגעו אותנו

יוזמה לביטול החוק: בימים שני ושלישי לא מבצעים קניות.
לאחר שהמדינה תבטל את החוק (ירידה בכלכלה ופגיעה ביצרנים וברשתתות השיווק) נמשיך עם חרם חלקי על הבנקים שיגרום להם לבטל את העמלות הדרקוניות וכו' ואח"כ
בע"ה נטפל בעוד כמה דברים חשובים, הצטרפו אלי, מחר וביום ג' לא עושים קניות!!!!!

חוק טיפשי ומיותר!!!
דרך אגב, בקמפיין: יותר ממיליארד שקיות בשנה!!! אוהו!! לא להאמין יותר ממיליארד… כאילו מה????? חושבים שאנשים נבהלים מהמספר. הדבר החזק ביותר בכל הקמפיין זה המילה """מיליארד"""… ואין לי זמן להאריך בשטות הזאת…

חוק מרושע רע ומגעיל
שיפגע רק בשכבות החלשות ובסטודנטים שנסחבים בשקיות ןללא רכבים ומשלוחים
רק במדינה הקומנסטית שלנו יחייבו אותנו על שימוש בשקיות

חרם צרכנים !

אל תהיו קנטרנים! אדם ממוצע צורך 273 שקיות בשנה, כלומר שמעכשיו נשלם 27.30 ש"ח לשנה עבור השקיות. זאת הבעיה שלכם? להוציא 27.30 בשנה?! בואו אלי ואתרום לכם.

חוק דיבילי ודפוק מעכשיו יעמדו מחוץ למרכולים דוכנים לממכר שקיות ניילון ב 5 אגו' לשקית

נו… תחשב כמה זה 27.30 כפול מליוני אנשים ???

עם כל הכבוד לישראלים אני גר בבלגיה כבר שש שנים והשקית הכי זול עולה חמש סענט וכולם משלמים את זה ולא עושים כזה בלאגן

אם קונים חבילת שקיות בחנות לכלים חד פעמיים ומביאים מהבית…

הצעה חדשה ויעילה
אם 10 אג' זה כל כך קצת בואו נעשה הפוך כמו תכנית הפקדון של הבקבוקים
על כל15 גרם שקיות שאנשים יחזירו יקבלו 1 ש"ח וזה יעיל פי כמה
1 אנשים יחזירו גם את מה שקיבלו מכלל החנויות
2 יחזירו גם שקיות עבות
3 פרנסה לאנשים שיאספו כל היום שקיות בדומה לאלו שמחפשים בקבוקים כל היום ומתפרנסים מזה כהשלמת הכנסה וזהו עיסוק שהם נהנים ממנו ומלאים סיפוק שעזרו לסביבה
4 השקיות שעדיין מחולקות חינם בדומה לאלו של המוצרים בתוך החנויות יוחזרו אף הן
תודה

המדינה כל יום מגיעה עם רעיון חדש איך להכניס את היד לכיס שלנו ולתת לעשירים, ביבי הרשע וחבריו הקפיטליסטים החזירים מהאוצר כל יום ממציאים רעיונות גזלניים חדשניים.

המדינה רק תרויח עלינו את כל הכסף ששילמנו במשך השנים על השקיות, חוזר אליהם ובגדול

ת'אמת מאז ששקית עולה 10 אגורות, אני חוסכת בשקיות. אני פשוט דוחפת את כל המוצרים לשקית אחת עד שהיא מתפוצצת… מה, לא חבל על הכסף???

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture