חוק ה"רב-קו" של ח"כ אייכלר נדון בועדת הכלכלה להכנתו לקריאה שניה ושלישית • "נקוה שהחוק יעבור וייושם במהירות לרווחתם של הנוסעים בתחבורה הציבורית שסובלים יותר מידי" • ומה כוללת הצעת החוק החדשה? כל הפרטים בגוף הכתבה

ח"כ ישראל אייכלר הציע את הצעתו להקמת "מרכזי שירות" לרב קו בתחבורה הציבורית, עוד בכנסות הקודמות. הצעת החוק קובעת חובה להעניק מענה ושירות למחזיקי כרטיס "רב קו", שירכזו את כל הנדרש למתן שירות לנוסעי התחבורה הציבורית שיוקמו ע"י משרד התחבורה. בשנת תשע"ג עברה ההצעה בקריאה טרומית, אך לא התקדמה מחוסר הגדרה חוקית ל"מאגר מידע" של הכרטיס. במילים אחרות, משרד התחבורה הפעיל כרטיס "רב-קו" ללא שתהיה הגדרה חוקית לכך.

אייכלר אמר בועדת הכלכלה בראשותו של ח"כ איתן כבל, כי "סבלם של הנוסעים המתמודדים מידי יום עם תפעול כרטיס הרב קו לא יתואר. הכרטיס אולי חכם אך החכמה עדיין אינה יודעת על כך. כיום נאלץ כל נהג לשמש כמרכז שירות לרב-קו, הנהג מתמודד מול הנוסע כמודיעין, כקופאי וכנהג, ולא תמיד בהצלחה. הדבר גורם לעיכוב הנוסעים והממתינים בתחנות. זה גורם לעיכוב התנועה בכביש ולחץ מיותר בנסיעה, עד כי התחלנו להתגעגע לכרטיסיות הנייר והעודף שהיינו מקבלים מקופות המתכת שליד הנהגים.

"לכן הצעתי להקים מרכזי שירות שיתנו מענה, גם לטעינת הכרטיס, גם לקבלת מידע זמין על יתרות בכרטיס וגם להנפקת כרטיסים או קבלת החזר כספי תמורת נסיעות לא מנוצלות. כיום, כל חברה מנפיקה לעצמה כרטיסים ובמידה שיש תקלה, הנוסע נאלץ להתרוצץ למשרדי החברה המפעילה, שלעתים נמצאים בערים אחרות. מי יודע כמה כספים הרוויח משרד התחבורה מאותן יתרות שהנוסעים התייאשו מלקבלם חזרה.

יו"ר הועדה ח"כ כבל אמר כי בגלל שלא הגדירו כלל בחוק את נושא "הכרטיס החכם" במשך שנים, "אני מפחד שעד שהחוק יכנס לתוקף, זה כבר לא יהיה רלוונטי. אולי צריך לנסח חוק שכל אחד יוכל לטעון נסיעות באמצעות הטלפון שיוכל להשתדרג ולהשתכלל בצורה אוטומטית".

אייכלר סיכם את הצעתו, לחייב את משרד התחבורה להפעיל את מרכזי השירות ולהציב מכשירים להנפקה והטענה באזורים מרכזיים, כדי שהנוסעים יוכלו לגשת, להטעין ולקבל מידע על יתרות נסיעה וכדומה, בדיוק כמו בכספומט. עובדי המרכז יהיו באחריות המדינה ולא של חברה מפעילה כזו או אחרת. כן יוכלו לקבל החזרים כספיים בבנק או במזומן, על נסיעות טעונות שלא נוצלו.

"נקוה שהחוק יעבור וייושם במהירות לרווחתם של הנוסעים בתחבורה הציבורית שסובלים יותר מידי" –סיים ח"כ ישראל אייכלר.