האיום של אבו מאזן: ייתכן ונבטל את ההכרה בישראל

ברשות הפלסטינית מעריכים כי טראמפ רציני בכוונותיו להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים, ופנו אל נשיא רוסיה • המופתי של ירושלים: העברת השגרירות - הכרזת מלחמה בעולם המוסלמי

נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר בראיון לעיתון הצרפתי "לה פיגארו" כי אם הנשיא הנבחר של ארה"ב דונלד טראמפ אכן יעביר את השגרירות האמריקנית מתל-אביב לירושלים כפי שהבטיח לעשות – הפלסטינים עשויים לבטל את הכרתם במדינת ישראל.

"כתבתי לנשיא הנבחר טראמפ וביקשתי ממנו לא לעשות זאת", אמר אבו מאזן ל"לה פיגארו". "לא רק שהצעד הזה ישלול מארה"ב כל לגיטימיות למלא תפקיד בפתרון הסכסוך, הוא גם יהרוס את פתרון שתי המדינות".

בראיון לעיתון הצרפתי אמר אבו מאזן כי אם טראמפ יעביר את השגרירות בכל זאת, "יש לנו כמה אפשרויות, ונדון בהן עם מדינות ערב". הוא הוסיף: "ביטול ההכרה שלנו במדינת ישראל הוא אחת האפשרויות, אבל אני מקווה שלא נגיע לנקודה הזו ושההפך יקרה – שנצליח לעבוד עם הממשל האמריקני הבא".

כזכור, טראמפ, שיושבע לנשיא ביום שישי הקרוב, אמר בחודשים האחרונים כי הוא מתכוון להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר אליה את שגרירות ארה"ב מתל-אביב – צעד שכל קודמיו בתפקיד נמנעו ממנו. הפלסטינים מתנגדים נחרצות לצעד הזה, והם רואים בה פעולה חד-צדדית הרסנית משום ששאלת הסדר הקבע בירושלים טרם הוכרעה.

הראיון של אבו מאזן ל"לה פיגארו" מתפרסם יום אחד לפני פתיחתה של ועידת פריז: יותר מ-70 מדינות ישלחו נציגים לוועידה בצרפת כדי להדגיש את תמיכתן בפתרון שתי המדינות. בריאיון אמר אבו מאזן כי "ייתכן שהוועידה היא ההזדמנות האחרונה ליישם את פתרון שתי המדינות".

הכרזת מלחמה בכל המוסלמים:

בתוך כך, בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת הגיע ביום שישי למוסקבה עם משלחת פלסטינית להיפגש עם בכירים רוסים ובמהלך הפגישה העביר מסר לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין מהנשיא הפלסטיני אבו מאזן בבקשה שיפעל למנוע את העברת השגרירות האמריקנית לירושלים כפי שהבטיח נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ.

"הגעתי עם מסר דחוף מאבו מאזן", אמר עריקאת במסיבת עיתונאים שערך עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. "אנו מבקשים מהנשיא פוטין שישתמש בכל הכלים שברשותו כדי למנוע מטראמפ להעביר את השגרירות משום שעבורנו זו חציית קו אדום".

במקביל, המופתי של ירושלים מוחמד חוסיין אמר היום בדרשה שנשא בתפילת הצהריים של יום שישי במסגד אל-אקצה בירושלים כי ההבטחה של נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים היא לא רק תוקפנות נגד הפלסטינים אלא נגד כל הערבים והמוסלמים.

חוסיין הבטיח כי הם לא יתנו להחלטה כזאת לעבור בשקט. על פי דיווחים בתקשורת הפלסטינית, הרשות הפלסטינית הנחתה את כל המסגדים בגדה המערבית להתייחס בדרשות לאפשרות שהשגרירות תועתק מתל אביב לירושלים.

סוגיית העברת השגרירות עלתה בשימוע שנערך למזכיר ההגנה המיועד בממשלו של טראמפ, ג'יימס מאטיס. הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם שאל אותו "מהי בירת ישראל" ומאטיס לא היסס, ואמר כי "כרגע תל אביב היא בירת ישראל", מכיוון ששם "נמצאים כל גורמי הממשל".

בחודש שעבר אמר שגריר ארה"ב בישראל המיועד דיוויד פרידמן כי הוא מצפה לעשות את תפקידו "מהשגרירות האמריקנית בבירתה הנצחית של ישראל – ירושלים". ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב במילה אחת לרעיון העברת השגרירות לירושלים: "אדיר".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו