האם יש הבדל בשמירת השבת בין תל אביב לירושלים?

האם בחברת נתיבי ישראל מבקשים היתרים לעבודות בשבת בעיר תל אביב, אך נמנעים מבקשות דומות כאשר מדובר בירושלים? בחברה מכחישים, אך בינתיים, ההבדל מביא גורם אנונימי באחד מארגוני החירום לקרוא לעבודות בכביש 1 תוך חילול השבת

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

כביש מספר 1 ייסגר לשני הכיוונים בלילה שבין חמישי לשישי ל-12 שעות החל מהשעה 22:00 בשל עבודות הכביש לקראת פתיחת מנהרות הראל. המקטע יסגר לתנועת כלי רכב בשני הכיוונים עד לסיום העבודות, כאשר ההערכה המשטרתית היא כי הכביש ייפתח מחדש רק בשעה 10:00 בבוקר יום שישי.

כזכור, כאשר מדובר היה בעבודות תשתית בשבת בעיר תל אביב, ביקשו אישור מיוחד לעבודות בשבת. הדוגמה של עבודות הרכבת בשבת, הביאה כזכור למחאה נרחבת מצד הפוליטיקאים החרדים, ובתגובה הוחלט לעצור את קצב הענקת האישורים, שעד אז ניתנו על פי בקשת הלקוח ללא כל בדיקה האם הדבר אכן הכרחי וימנע פיקוח נפש.

בכל זאת, עצם העובדה שנרשם הבדל מסוים בין העבודות הסמוכות לירושלים לעבודות בתל אביב, הביא את אתר ווינט לצוטט גורם אנונימי מאחד מארגוני החירום התוהה מדוע לא ביקשה החברה לבצע באופן חריג את העבודות בלילה שבין שישי לשבת, בעיקר לאור העובדה שיום חמישי בלילה בדרך כלל עמוס מאוד בתנועה.

"בלשון המעטה, זה לא יום טוב לסגור את הכביש החשוב ביותר בארץ. אירועים רבים מתקיימים בחמישי בלילה, לא רק אנשים שיוצאים לבלות. אנחנו יודעים שזה יום קריטי מבחינה תחבורתית, אפילו בשעות הקטנות של הלילה", אומרים ל-ynet באחד מארגוני החירום, "מבחינת שליטה וצמצום סכנות חיים, כשסוגרים כביש כזה ראוי לעשות את זה ביום הפחות עמוס. חד-משמעית היו צריכים לבקש אישור לעבוד בשבת. אם בתל אביב עשו את זה, למה לא בירושלים?".

"תנועה אדירה תתנקז לכביש 443 ולכביש 395 שהוא חד-נתיבי, עמוס בסיבובים חדים, אינו מואר ולא יכול או מתוכנן להכיל תנועה בין-עירונית", מוסיף גורם באחד מארגוני החירום, "מעבר לפוטנציאל לפקקים אינסופיים אם תהיה תאונה באחד מהצירים, זה עלול ליצור קשיים במקרי חירום. אם זה היה ביום שישי בלילה, היה הרבה יותר קל. היו צריכים לבקש אישור לעבוד בשבת ולא עשו זאת. הכניסו עשרות אלפי תושבים למצור ויצרו בעיית טיפול במקרי חירום, רק מסיבות פוליטיות", הוסיף.

בנתיבי ישראל דחו את הטענות כי סיבות פוליטיות הביאו להחלטה, ואמרו כי העבודות מתבצעות ביום חמישי בלילה מסיבות מקצועיות בלבד. הרעיון לבקש אישור לעבוד בשבת עלה במהלך הישיבות המקצועיות, מבהירים בחברה, אך לטענתה, גורמים מקצועיים אחרים ציינו כי עדיף שהכביש החדש ייפתח ביום שישי בבוקר ולא שבת.

בתוך כך, חבר הכנסת אורי מקלב התייחס במליאת הכנסת בדיון האי אימון בנוגע למשבר השבת. חבר הכנסת מקלב הלין בדבריו על חילולי השבת המתרבים, "באים ואומרים לנו", אמר מקלב, "מצד אחד: תל-אביב זה מציאות אחרת, ואני אומר להם, – תראו מה שקורה בירושלים, עיר הקודש בתקופה האחרונה עשרות חנויות, מרכולים, בתי עסק, ופעילות הנעשית בעיצומה של השבת במתנ"סים אשר נמצאים תחת אחריות עיריית ירושלים".

"חשוב להבהיר בצורה נחרצת שאם לא נקפיד על שמירת השבת בתל אביב ללא פשרות ולא נוציא מסרים ברורים וחד משמעיים בנושא כה בסיסי בסופו של עניין תהליך זה ישפיע על שמירת השבת בירושלים עיר הקודש". אמר מקלב.

חבר הכנסת מקלב התייחס בדבריו למשבר הערכים הקיים בציבור הכללי "מה נער בן 17 – שמלמדים אותו על ערכים בסיסיים והנה, בבת אחת הכול מתרסק לו. כל החומות שמבוססת על מצע ראיית המציאות באופן חיובי אך המציאות טופחת על פניו והוא נחשף למעשי שחיתות אשר מערערים את כל מה שלמד בימי נעוריו.

"ולכן, אנחנו צריכים להגיד, באופן ברור שמילים יפות ללא חינוך שורשי ואמיתי בהטמעת ערכים יהודיים, תוך מיקוד בערכים של חסד ועזרה לזולת שהם העמוד שידרה של החברה, רק אלו כאילו ימנעו את המשברים הללו משום שהשבר בחינוך הכללי הוא משמעותי ונרחב" – סיכם.

//www.jdn.co.il/news/israel/789093

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture