תרחיש האימים: זה מה שיקרה ללא אישור חוק ההסדרה

הריסת תשעת הבתים בעפרה אמנם הסתיימה. אך משפטנית מומחית לענייני קרקעות מתריעה מפני גורל דומה לאלפי יחידות ביו"ש - לרבות בערים החרדיות - אם העניין לא ייפתר בחקיקה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בראיון לערוץ 7 אמרה עורכת הדין נלי בן דרור, מומחית לדיני מקרקעין ובין השאר גם לחוק העותומאני:

"ההריסה של עמונה והריסות קודמות כמו גבעת האולפנה התבססו על חוק תכנון ובניה שכן נכנס בחלקו ליו"ש. הבתים שנבנו ללא היתר וככל שיהיו ישובים ושכונות שנבנו ללא אישור ועדת תכנון עליונה שאחראית על האזור, ניתן להניח שנראה גל נוסף של הריסות מכוח היעדר הסדרה תכנונית".

"קיימים שני כשלים. הראשון שבהם הוא כשל תכנוני שהוא למעשה מקור צווי ההריסה האחרונים שהוצאו ב. "מדובר בעניין בירוקרטי. הגשת הליכי תכנון הם עניין בירורקטי שתלוי ברשויות המקומיות שמקימות את ההתיישבות ומתקצבים אותה ומממנים מוסדות ציבור. הרי אנשים לא באו והחליטו להתיישב יום בהיר אחד, למרות שיש מי שמתאר זאת כך. הקימו ישוב, סללו כבישים, תאורה גני ילדים וכו'. מי שעושה את כל זה אלו המועצות והרשויות המקומיות עם תקציבי ממשלה".

"הבעייתיות הבירוקרטית אינה מתחילה ומסתיימת ברשויות המקומיות, אלא גם נוגעת למנהל האזרחי. "לא רק המועצות האזוריות וראשי הקהילה הם שהיו צריכים לדאוג להליכי התכנון. יש גם את הפן של הממונה במנהל האזרחי על הנכסים. הוא הסמכות לאשר היתרים. הוא יושב בוועדות ואולי גם הוא גורם שאליו היה צריך לפנות ולומר שנבנו כאן ישובים מסיבות כאלה ואחרות והיה צריך לתת להם את התמיכה. מבני הציבור והבתים נבנו שם כדין".

דבר נוסף הוא נושא הקניין "עתירות הפלשתינים שטוענים שגזלו להם. לא על כך הכריע בג"ץ להרוס, אבל יש כאן לאקונה. צריך לתת את הדעת על האופן שבו לוקחים קרקע עזובה ומתיישבים עליה. אין פרוצדורה מוסדרת לעשות את זה וזה מה שרוצים להסדיר בחוק ההסדרה".

שכונת האולפנה, בית אל (צילום פלאש 90)

עוד מציינת בן דרור "חוק ההסדרה מדבר גם על ישובים כמו עופרה שלא יהרסו אלא יוסדרו בתוך תקופת זמן במסגרת ועדות התכנון. בנוסף הכניסו גם את הפן הקנייני, את סמכות הממונה להפקיע קרקעות נכסי נפקדים לצורכי ציבור ולשפות את מי שיגיש תביעות בכסף. במידה מסוימת זה דומה להפקעה שעושה עירייה כדי להקים בית כנסת".

"נוסח החוק מאפשר הפקעה רק לצורכי ציבור והממשלה תצטרך לאחר מכן להסביר את הגדרת המקום כצורך ציבורי. על כך היא מעריכה שגם אם יעבור חוק ההסדרה את משוכת בג"ץ צפויים ארגוני השמאל לעתור בטענה לפיה לא מדובר בצורכי ציבור אלא צרכים פרטיים, והמדינה תצטרך להסביר את שיקוליה בבניית השכונות והמבנים, בין אם מטעמים ביטחוניים ובים אם מטעמים אחרים.

במידה ולא יאושר החוק בבג"ץ להערכתה יהיו אלפי בתים בסכנת הריסה. רק באזור עופרה מדובר בכאלפיים מבנים. מספרם המדויק של המבנים הכלולים בסטטוס הבעייתי לכאורה אינו ידוע אלא רק לממשלה, אך מהטרחה שטורחת ממשלת ישראל להסדרתם ניתן להבין שלא מדובר בבית פה ובית שם אלא בבעיה של ממש שיש למצוא לה פתרון ראוי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

צריך להודות לחכי"ם החרדיים כולם, ש"ס, אגודת ישראל וחכ"H דגל התורה יעקב אשר ואורי מקלב שלא נכנעו לסחטנותו האידיוטית של גפני שהתנגד לחוק ההסדרה ואף דיבר עם השגריר האנגלי נגד החוק. הדבר הנכון ביותר לעשות היה לתמוך בחוק וכמו שאמר יעקב אשר בעניין: 'החוק הזה הוא הדבר הראוי ביותר שנעשה כאן בשביל לתקן עוול לאלפי אנשים'.
גפני בשביל לנקר את עיניהם של אנשי הבית היהודי הסכים לפגוע ביהודים חרדיים שתמכו בו בבחירות, במודיעין עילית, ביתר עילית, עמנואל ועוד, וכל הכבוד לשאר החכי"ם שלא ירדו לרזולציות נמכות שכאלובותמכו בחוק החשוב כל כך.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture