בכיר חמאס חוסל ביריות סמוך לביתו • "יכולים להידרדר לעימות נוסף כבר מחר"

אלמונים חיסלו בליל שבת ביריות את מאזן פוקהא, איש חמאס ששוחרר במסגרת עסקת שליט. פוקהא נורה ליד ביתו בשכונת תל אל-הווא בעזה • בחמאס מפנים אצבע מאשימה לישראל • וגם: התחזית הפסימית של ראש אמ"ן לשעבר

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מאזן פוקהא חוסל מטווח קצר סמוך לביתו בשכונת תל אל-הווא שבדרום מערב העיר עזה בידי מתנקשים שהשתמשו בכלי נשק עם משתיק קול.
הם ירו בו בראשו ארבעה כדורים, ונמלטו ופוקהא מת מיד.
פוקהא, איש חמאס מהעיירה טובאס במקור, נשפט בישראל בשנת 2003 לתשעה מאסרי עולם אחרי שהורשע בשליחת מחבל לבצע פיגוע התאבדות.
המחבל התפוצץ באוטובוס של חברת אגד ליד צפת ורצח תשעה בני אדם. הוא שוחרר מהכלא בעסקת שליט בשנת 2011 ועקב חומרת מעשיו הוא גורש לרצועת עזה.

פוקהא לא זנח לרגע את דרך הטרור והיה אחד ממייסדי "מטה הגדה" ברצועת עזה שפעל תחת פיקודו של בכיר חמאס סאלח אל-ערורי, השוהה בחו"ל ואחראי על הפעילות הצבאית של חמאס בגדה המערבית. שותפו של פוקהא לניהול המטה הוא עבד אל-רחמן רנימאת מהכפר צוריף, ששוחרר גם הוא בעסקת שליט וגורש לרצועת עזה. השניים הקימו ושיגרו חוליות צבאיות של חמאס בגדה מהרצועה. חלק לא מבוטל מהחוליות הללו קיבלו מפוקהא ורנימאת פקודות לבצע פיגועים קשים נגד ישראלים, כולל פיגועי התאבדות, ונחשפו בשנים האחרונות על-ידי שב"כ.

אביו של פוקהא, שמתגורר בעיירה טובאס שבצפון הגדה המערבית, האשים גם הוא את ישראל בחיסול וטען כי היא האחראית לכך. "קציני מודיעין ישראלים הגיעו לבית שלנו פעמים רבות והעבירו לנו מסרים שמאזן יחוסל אם ימשיך במעשיו", אמר האב. הוא ציין כי המודיעין הישראלי האשים את מאזן שהוא ממשיך גם אחרי שחרורו בפעילות בזרוע הצבאית של חמאס.

מאזן פוקהא3

מאזן פוקהא

הלווייתו של בכיר הזרוע הצבאית של חמאס הפכה למפגן כוח גדול שבמסגרתו צעדו חמושים רבים. אלפים השתתפו ובהם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר ובכיר הארגון איסמאעיל הנייה.

סגנו של סינוואר, חליל אל-חיה, הזהיר כי "אם האויב מאמין שההתנקשות תגרום לשינוי מאזן הכוח, עליו לדעת שגדודי עז א-דין אל-קסאם יודעים להגיב באופן דומה".

מוחמד אל-הינדי מהג'יהאד האיסלאמי אמר ש"הכובש קיווה למחוץ את ההתנגדות באמצעות רצח השהיד פוקהא".

גם בחיזבאללה גינו את חיסולו של פוקהא, שנראה כי טביעות האצבע של "האויב הציוני הבוגדני" ברורות בו, לשון הודעת הארגון. בהודעה נאמר כי "הפשע הזה הוא הוכחה נוספת לרוח התוקפנית ששוררת בקרב האויב העושק ומדגישה את החובה להמשיך להילחם באויב העושק הזה עד גירושו מכל השטחים הכבושים".

דובר חמאס בחו"ל חוסאם בדראן, כתב בחשבונו ברשת בשפה העברית, כשהשגיאות במקור: "הכיבוש הוא האחראי על ההתנגשות של פקהא. נתניאהו יודע שזה לא יעבור בשקט". בדראן הוסיף את מה שאמרו אמש גם בכירים בחמאס עזה: "לאיש אין אינטרס לחסל את פוקהא מלבד ישראל. אלו הן השיטות הפחדניות שלה".

הציוץ של דובר חמאס, חוסאם בדראן

מחמוד א-זהאר, בכיר חמאס, אמר בהלוויה כי "ניסיונות התקיפה הללו לא יעצרו או יעכבו אותנו. אנחנו נכה בחזרה בעוצמה את כל הבוגדים, בין אם היו חלק משירותי ביטחון כאלה או אחרים, לכן אנחנו מגינים על עמנו ועל הלוחמים שלנו מפני פשעים כאלה".

ברצועת עזה סבורים כי באמצעות החיסול של פוקהא ישראל ביקשה ליצור פחד בקרב האסירים המשוחררים האחרים שגורשו לרצועת עזה וחשו שהם מוגנים מפני חיסול. בשל כך המשיכו, כמו פוקהא, לארגן פיגועים ולהקים חוליות צבאיות ביהודה ושומרון. אופן ההתנקשות נועד – כך סבורים בעזה – להעביר גם מסר אישי להנהגה החדשה של חמאס ברצועה ובראשה יחיא סינוואר, על כך שאיש ברצועה אינו חסין מידה הארוכה של ישראל.

ראש אמ"ן לשעבר עמוס ידלין אמר באירוע במבשרת ציון כי העובדה שחמאס מייחס את החיסול לישראל עלולה להוביל לסבב נוסף בעזה: "אין ספק שאנחנו יכולים להידרדר לעימות נוסף בעזה מחר בבוקר. אף אחד לא רוצה את העימות הזה, לא מדינת ישראל וגם לא חמאס שיצא בשן ועין מצוק איתן". הוא ציין כי ההרתעה הישראלית חזקה מאוד: "אין לי מושג מי עשה את זה אבל חמאס יכול להחליט שישראל חיסלה את מי שחוסל בעזה ויכול להגיב. אנחנו נגיב לתגובה ומהר מאוד אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בעימות נוסף. אני מאוד מקווה שצה"ל עשה את התחקיר לגבי צוק איתן כי לא בטוח שבדרג המדיני נעשה תחקיר, לפחות לפי דו"ח מבקר המדינה. אני מקווה שצה"ל יידע בפעם הבאה לתת לנו פתרון, לגמור כזה סיבוב הרבה יותר מהר, עם הרבה פחות אבדות ולהשיג הישגים יותר טובים ממה שהשגנו פעם שעברה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture