קצה חוט: האם 'צים' העבירה את ילדי תימן לארה"ב?

חוקרים מצאו מסמכים שמעלים חשד כי חברת האוניות "צים", שהייתה אז גוף ממשלתי, הייתה מעורבת בהעברת ילדים תימנים לחו"ל לצורך אימוץ • ח"כ קורן פנתה לשר התחבורה ישראל כץ על מנת לדרוש מחברת צים תשובות לקראת דיון בוועדה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

קצה חוט בפרשת היעלמות ילדי תימן? החוקרים של הוועדה המיוחדת בכנסת, שבודקת את נסיבות היעלמות ילדי תימן, מזרח והבלקן מצאו מספר מסמכים שמעידים על אפשרות מפתיעה – לפיה חברת האוניות "צים" הייתה מעורבת בהעברת אותם ילדים ל"אימוץ" בחו"ל.

במסמך של החוקר יוסי יוסיפוב משנות ה-90 (ועדת כהן-קדמי) מתואר סיפורה של אחות ש"עברה לעבוד בחברת צים כאחות באוניה". יוסיפוב ציין כי לוועדה הגיע "מידע על מעורבות לכאורה של חברת צים כי באוניותיה הועברו קבוצות של ילדים תימנים ולא תימנים ל'אימוץ' בחו"ל (ארה"ב וקנדה)", וניסה לברר באמצעות האחות ועובדים אחרים האם ניתן לאמת את המידע.

באותו מסמך שנשלח לחברי הוועדה כתב יוסיפוב כי "אין אנחנו יודעים אם בכלל התרחשו העברות של ילדים תימנים בדרך הים כפי שנטען באותו מידע. אם אמנם התרחשו חלילה מעשים כאלו, השאלה היא מתי?". יוסיפוב התייחס גם להכנת האוניות ("מיתקון") לצורך העברת הילדים, והוסיף כי האוניה "גלילה" שופצה מחדש ואולמות השינה שהיו בה חולקו לכמה מאות תאים ייעודיים לנוסעים ובנוסף "נבנו במיוחד 30 תאים לעולים".

בחדשות 2 דווח כי בעקבות ההתכתובת הפנימית של החוקר, ומסמכים נוספים שהתגלו בחודשים האחרונים, פנתה ח"כ קורן לשר כץ וכתבה לו כי "מהמידע המצוי בפרוטוקולים ניתן ללמוד על מעורבות לכאורה של חברת הספנות 'צים' בהעברת קבוצות של ילדים תימנים ל'אימוץ' בארה"ב בשנות ה-50 במבצע שכונה 'כותונת פסים'". עוד נטען במכתב כי חברת הספנות שיפצה אוניות ובנתה בהן תאים קטנים "על מנת לאכסן שם את הילדים שהועברו אל מעבר לים".

קורן ציינה כי חברת צים הייתה אז חברה ממשלתית, ועל כן היא מבקשת מכץ "להפעיל את סמכותך ולדרוש מחברת צים להעביר לוועדה כל מידע שברשותה שיוכל לשפוך אור על הפרשה הכואבת". ח"כ קורן הדגישה כי עולות מספר שאלות מהמסמכים שנחשפו לאחרונה: "לאילו ארצות ולאיזה נמלים הפליגו אוניות החברה בשנות ה-50? מי הצוות שנמצא על הסיפון ומי הנוסעים שנמצאו על הסיפון? מה הובילו באוניות ומי שכר את שירות החברה?"

עוד הדגישה קורן בפנייתה כי הוועדה בראשותה היא "ככל הנראה ההזדמנות האחרונה של ההורים והאחים של הנעלמים שעדיין בין החיים לגלות את שעלה בגורל יקיריהם". הוועדה נדרשת להציג לכנסת את המסקנות הוועדה עד חודש נובמבר, ו"לפיכך חשוב לנו לפעול במהירות ובמקצועיות". הדיון בוועדה יתקיים מחר, וטרם התברר האם השר כץ או נציג של חברת צי"ם יתייצב בדיון.

ח"כ קורן התייחסה לממצאים החדשים. "לצערי ועדת קדמי שמעה עדויות אלו ולא התיחסה לחומר, לא חקרה ולא תשאלה", אמרה לחדשות 2 Online. "אני כאם לא יכולה להעלות על דעתי שילדים נלקחו ללא רשות הוריהם והועברו לאימוץ בחו״ל ללא ידיעתם. מה הפלא שההורים חיפשו את הילדים במשך שנים ולא מצאו אותם כאן בארץ? אמשיך ואפעל למציאת הילדים הנעדרים שכיום הם כבר סבים וסבתות ולאחדם עם המשפחה הביולוגית שלהם".

מחברת צים נמסר בתגובה: "החברה קיבלה היום פניה מיו"ר הוועדה. להנהלת החברה לא ידוע דבר על המידע האמור. החברה תסייע ככל שניתן לאיתור חומרים ארכיוניים שיסייעו בנושא".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture