דובר הבית הלבן צדק: אפילו היטלר לא השתמש בגז סארין

דובר הבית הלבן אמר בהתייחסות להפצצה הכימית בסוריה, כי אפילו הצורר הנאצי לא עשה שימוש בגז סארין. התקשורת התנפלה עליו, אך מתברר כי עובדתית הוא צודק • מדוע לא השתמשו הנאצים בגז אותו הם עצמם ייצרו? סקירה היסטורית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כאשר החליט הצורר הנאצי, אדולף היטלר ימ"ש למנוע שימוש בנשק הכימי המסוכן שייצרו בגרמניה, בשם "סארין", הוא לא עשה מתוך רחמים, אלא מתוך שיקולים אישיים. לכן, חשוב להדגיש בפתח הכתבה, כי אין בדברים משום להמעיט חלילה או להביא לזילות השואה, ואין במשמעותם משום לטעון כי אלו שכן עשו שימוש, גרועים ממנו.

במוצאי היום הראשון של חג הסוכות, אמר דובר הבית הלבן שון ספייסר בתדרוך לעיתונאים בהתייחס למתקפה הכימית, שאותה מייחסת וושינגטון למשטרו של בשאר אסד, כי אפילו "היטלר לא צלל לתהומות האלה של נשק כימי". ספייסר טען בתדרוך כי אסד גרוע יותר מהיטלר ואמר כי בשל "עובדה" זו – שכמובן אינה נכונה כי גרמניה הנאצית השמידה מיליוני בני אדם באמצעות גז בשואה – רוסיה צריכה לשאול את עצמה אם זה מישהו שהיא רוצה לעמוד לצדו. כשהתבקש על ידי אחת העיתונאיות להבהיר את דבריו, אמר ספייסר כי "בכל הנוגע לגז סארין, היטלר לא השתמש בגז על בני עמו באותה צורה שבה אסד השתמש".

בתקשורת ניצלו את ההזדמנות על מנת להתנגח בממשל טראמפ, דבר שהביא להתנצלות הדובר. צ'לסי קלינטון, בתה של המועמדת לנשיאות הילרי קלינטון, כתבה בתגובה: "אני מקווה שספייסר יפנה זמן כדי ללכת למוזיאון לשואה. זה רק כמה בלוקים מהבית הלבן". הוועד היהודי-אמריקני (AJC) הביע זעזוע מדבריו של ספייסר, דובר הבית הלבן והודיע כי "כל השוואה בין היטלר לרודנים אחרים או בין השואה לטרגדיות אחרות דוגמת סוריה היא בעייתית ומוטב להימנע ממנה". בהודעת הארגון מצוין בנוסף גינוי למתקפות הכימיות של משטר אסד כלפי אזרחי סוריה לצד ציון "ייחודיות" מפעל ההשמדה הנאצי.

בהמשך הוא נאלץ להתנצל. "בטעות השתמשתי בהשוואה לא ראויה, לגבי השואה. אין מקום להשוואה. על כך אני מתנצל, אין מקום לעשות זאת", אמר. "זו הייתה טעות לעשות את זה. הייתי צריך להישאר ממוקד בנושא, אני לא עומד מאחורי ההערה". בריאיון לוולף בליצר ב-CNN אמר ספייסר כי "ניסה לייצר השוואה במקום שבו לא היה צריך לעשות זאת. הייתי צריך להישאר ממוקד במשטר של אסד ובסכנות שלהם, בלי להשוות. זו הייתה טעות. לא עשיתי זאת ולא אעשה זאת שוב", הוסיף. עוד אמר כי הבין שעשה טעות וכי "לא רצה להסיח את הדעת ממאמצי הנשיא לייצב את המצב בסוריה".

קריאות לפיטורי דובר הבית הלבן – שהתנצל על ההשוואה

אך מתברר, כי עובדתית, יש צדק מסוים בדבריו של ספייסר, אם כי כאמור, אין בדברים משום השוואה בין היטלר ימ"ש לאסד. בבלוג של הספרייה הלאומית, חזרו לתיאור פיתוח הגז סארין בגרמניה הנאצית. חברת אי גה פארבן, נחשבה ל"בייבי" של היטלר. במפעליה פעלו במרץ על מנת לפתח את הנשק המפלצתי הבא, שאמור היה לשמש את הנאצים במלחמתם, ולהגביר את קצב ניצחונותיהם. בשנת 1938 צוות המדענים של החברה מגיע לפריצת דרך. הכימאים שרדר, אמברס, ריטר, ו-ואן דר לינדה מצליחים לייצר גז חדש וקטלני במיוחד. פריצת הדרך כה משמעותית, עד שהם זוכים שהגז הזה ייקרא על שמם – סארין (SARIN – ראשי התיבות של שמותיהם).

אוטו אמברס משמש באותה תקופה בתור ראש הוועדה המיוחדת של הרייך לגזים רעילים והוא דוחף את ההמצאה בכל הכוח. הנאצים עושים ניסויים על בעלי-חיים, ולפי חלק מההיסטוריונים עושים ניסויים גם על בני אדם במחנות הריכוז. הפרויקט הכימי הזה מסוכן במיוחד. כיוון שמדובר בגז קטלני כל כך, לפחות 300 עובדים נפגעים בתהליכי הייצור – רובם עובדים בכפייה – ולפחות עשרה נהרגים כתוצאה מהחשיפה לחומר הקטלני.

המפתחים והאנשים בסביבתו הקרובה של היטלר מתקשים להתאפק עד הרגע שיוכלו לראות את הנשק הכימי החדש בפעולה. הם מפעילים לחצים להכניס את סארין לארסנל התחמושת הגרמני, אבל הדבר המדהים הוא שלמרות האפקטיביות של החומר, מחליט היטלר בסופו של דבר לא לעשות שימוש בסארין. אחת הסיבות הייתה שהמפעלים שייצרו את החומרים להכנת הסארין נפגעו מאוד מההפצצות בעלות ברית, אך בין השיקולים האחרים היו גם החשש הכבד מחוסר שליטה בנשק ומהתגובה של הצד השני לשימוש בנשק כה הרסני.

כיוון שמדובר בגז, חשש היטלר שכל שינוי במזג אוויר וברוחות עלול לגרום לפגיעה בחיילים הגרמנים במקום לפגיעה באויב. בנוסף על כך, הגרמנים שיערו שאם הם הצליחו לייצר גזים כה קטלניים, כך גם בעלות הברית, ואם הגרמנים ישתמשו בסארין, בעלות הברית לא תהססנה לעשות שימוש בארסנל הכימי שלהן. מי שלא חשש לעשות שימוש בגז הזה היה סדאם חוסיין, ב-1988 בהתקפה על העיר הכורדית חלבג'ה שהביאה למותם של אלפים, וכמובן – כפי שכולנו יודעים – נשיא סוריה בשאר אסד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אמירתו הייתה כי "היטלר לא השתמש בגז על בני עמו"
מה הקשר ל"דובר הבית הלבן צדק: אפילו היטלר לא השתמש בגז סארין" ???????

מעניין, אבל עדיין, גז הציקלון בי הידוע לשמצה, הרג רבים מבני עמנו, ואי אפשר להתעלם מקיומו.

לא במוצאי חג הסוכות אלא במוצאי חג הפסח

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture