בוידאו: זירת האירוע כפי שתועדה ע"י רחפן. צילום: רועי ורון
חברת נתיבי ישראל, המופקדת על ביטחון הגשרים בכבישי ישראל, פרסמה היום (שלישי) את דוח הבטיחות שנעשה לגשר שהתמוטט אתמול בכביש 4 לאחר שנפגע ממשאית. הדוח שנכתב בחודש אפריל האחרון מצביע על כך שמצבו של הגשר הוא טוב מאוד והעניק לו ציון של 95.
"לגשר כזה אין יכולת להכיל עוצמת פגיעה ישירה של 60 טון כפול 100 קמ"ש", אמרו בחברה והסבירו שלא כל חזית המשאית נתקעה בגשר אלא החלק העליון של המנוף שיצר רמת חיכוך נמוכה וזעזעה את הגשר. לדברי גורמים בחברה המנוף נכנס מתחת לגשר, הרים אותו, הוציא אותו מהקושרות ומשך אותו מנקודות העיגון שלו לקורה. בחברה הדגישו כי הגובה המותר למשאית הוא עד 4.80 מטר והגשר נבנה עם מקדם בטיחות, כך שהקטע הנמוך ביותר שלו הוא 5.05 מטרים.
הקריסה כבר מובילה לנפגעים נוספים – היום נפצעה באורח קל נערה בת 15 שלפי עדי ראייה ניסתה לחצות את הכביש במקום שבו עד אתמול היה גשר הולכי הרגל. בשעה 17:32 נמסר למד"א מרחב ירקון על הולכת רגל שנפגעה מאופנוע בכביש 4, סמוך לגשר רמת אלחנן בנתיב לדרום. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ראשוני ופינו לבית החולים תל השומר את הנערה, שסובלת מחבלות בגפיים.
עד ראייה לתאונה הערב סיפר כי הנערה שנפגעה אמרה לחברותיה כי היא "חייבת לעבור לצד השני". על השתלשלות המקרה סיפר עד הראייה כי "היא ירדה לכביש והסתכלה לצדדים לראות שאין מכוניות, אבל אז בדיוק עבר אופנוע ופגע בה. כמה אנשים שהיו שם הרימו אותה על המדרכה והזמנו אמבולנס. תוך כמה דקות כבר הגיע אופנובולנס של כונן".
תושב שכונת רמת אלחנן בבני ברק אמר כי על הרשויות למצוא פתרון למעבר הולכי רגל בין השכונה לבין אזורי המסחר שנמצאים בצדו השני של הכביש בגבעת שמואל. "אנשים תמיד יעדיפו לעשות קיצורי דרך ובגלל שלעשות סיבוב זה מאריך את הדרך משמעותית – יכולים להיות כאן אירועים שיפגעו בנפשות".
צילום וידאו מהזירה: בעריש פילמר
מוקדם יותר היום התראיין ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל וסיפר כי בחברה פועלים כעת על מנת למנוע מתאונה קטלנית מהסוג שראינו אמש להתרחש בשנית. פרץ הסביר כי במידה והמשאית הייתה מתנגשת בגשר של כלי רכב הוא לא היה מתמוטט הודות למשקלו ושיטת הבנייה שלו.
לכן, החליטו בנתיבי ישראל להשאיר את הגשרים המיועדים לכלי רכב בגובה סטנדרטי של בין 5.60 מטרים ל-5.80. לעומת זאת, את גשרי הולכי הרגל מתכננים להגביה על לגובה של 6 מטרים. "כך שאין סיכויי שהמשאית תגיע לגשר הולכי רגל לפני שהיא נעצרת בגשר כזה או אחר".
פרץ ציין כי התקן לפיו נבנים הגשרים בישראל הוא בטוח ודומה לתקן באירופה וכי הגשר שהתמוטט אתמול עבר בדיקת בטיחות וקיבל ציון גבוה במיוחד. "הגשר הוא משנת 1972, ובשנת 2009 הוא עבר שיקום", סיפר פרץ. "במרץ השנה הוא עבר תקן בטיחות בציון של למעלה מ-90 שמגדיר אותו כטוב מאוד. אנחנו עובדים על פי תקן חדש, מקביל לתקן האירופי, התקן הישראלי, אין לנו קריסות גשרים בתדירות שכיחה כזו".
אופנובולנס
מילה חדשה…
במקום להתלהב ממילים חדשות,
לפחות תאמר תהלים לרפואת הפצועה…