אילוסטרציה. Kobi Gideon / Flash90

הטיפול בקשישים: המבקר התריע על ליקויים; ליצמן: המצב חמור יותר

מבקר המדינה קבע במסגרת דו"ח מיוחד בנושא "טיפול המדינה בקשישים סיעודיים השוהים בביתם" כי "הביטוח הלאומי כשל במימוש אחריותו" • שר הבריאות: לצערי התמונה המלאה של מחדל הטיפול בקשישים בקהילה, חמורה הרבה יותר

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מבקר המדינה יוסף חיים שפירא הגיש לוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ קארין אלהרר, דו"ח מיוחד בנושא "טיפול המדינה בקשישים סיעודיים השוהים בביתם". הדו"ח המתפרסם היום, בו מציינים ברחבי העולם את יום הקשיש הבין לאומי, מעלה ליקויים רבים וחמורים באיכות הטיפול הביתי הניתן לכ-165,000 קשישים, המגיע לעתים עד כדי הזנחה.

לדברי מבקר המדינה, "מדובר בדו"ח מכונן וחשוב מאוד שחייב לשנות את המציאות העגומה שנחשפת בין עמודיו. הדו"ח מעלה ליקויים רבים וחמורים, המגיעים לעתים עד כדי הזנחה. הזנחה זו חמורה במיוחד כאשר מדובר בקשיש חסר ישע שאינו יכול לדאוג לצרכי מחייתו, בריאותו ושלומו. הממצאים מלמדים על הקושי הרב של בני המשפחה שנושאים בנטל הכבד, ואולם רשויות המדינה לא נתנו את דעתן כנדרש על הצורך לתמוך בבני המשפחה, ולמעשה זנחו והותירו אותם להתמודד עם הנטל הכבד.

"חובתנו כחברה לוודא ששום קשיש לא ייוותר חסר אונים וכך גם משפחתו. כחברה אנחנו מחויבים לתת לקשישים את כל התנאים הנדרשים על מנת לממש את זכותם להזדקן בכבוד, לשם כך על הממשלה כולה לגבש מדיניות לאומית שתבטיח זאת. יש צורך להוביל שינוי בתודעה המוסרית של ממשלת ישראל ושל כל הגופים שעוסקים בכך".

המבקר, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, קובע כי רשויות המדינה המעורבות בהבטחת איכות הטיפול בקשישים סיעודיים השוהים בביתם, בין שמדובר במוסד לביטוח לאומי ובין שמדובר במשרד הרווחה, "אינן פועלות כמי שהאחריות לכך מונחת לפתחיהן והן מתנערות הלכה למעשה, כל אחת בחלקה, מאחריותן". שפירא מציין כי חשוב שהממשלה כולה תגבש מדיניות לאומית שתבטיח את זכותם של הקשישים לחיים בכבוד אנושי וכלכלי. ובפרט על שר הרווחה, חיים כץ, הנושא באחריות המיניסטריאלית למימוש חוק הסיעוד, לגבש רפורמה מקיפה בתחום.

"תמונת המצב המצטיירת מממצאי הביקורת ובכלל זה גם מהמידע שהתקבל מתהליך שיתוף הציבור, היא עגומה: איכות הטיפול הביתי שניתן לקשישים סיעודיים רבים לקויה, לעתים עד כדי הזנחת הקשישים. לא זו בלבד שיש בכך פגיעה בזכות הקשיש להזדקן בכבוד בביתו, אלא שהדבר אף עלול להחמיר את מצבו הבריאותי – הפיזי והנפשי", נכתב בהקשר לביטוח הלאומי, "שאיכות הטיפול הביתי בקשישים מונחת בראש ובראשונה לפתחו".

על פי הדו"ח, המוסד לביטוח לאומי קבע כי חברות הסיעוד יכשירו מקצועית רק 30% מהמטפלים המועסקים אצלן (ישראלים וזרים גם יחד). בחודשים ינואר עד ספטמבר 2016 מעל למחצית משעות הטיפול הביתי שקיבלו הקשישים הסיעודיים ברמות התלות הגבוהות ניתנו על ידי מטפלים שלא קיבלו הכשרה מקצועית. בנוסף, הביטוח הלאומי לא פעל לאכיפת דרישת ההכשרה המינימלית בהתאם לחוזה הסיעוד, ובכך היא הפכה למעשה ל"אות מתה". המבקר קובע כי על הביטוח הלאומי לבחון דרכים להעלאת רמתם המקצועית של המטפלים.

הדו"ח העלה כי מיליוני שעות טיפול לא ניתנו לזכאים. כ-40% מבני המשפחה ציינו בסקר כי קשישים שהוכרה זכאותם לגמלת סיעוד לא קיבלו, מסיבות שאינן מוצדקות, את כל שעות הטיפול שהיו זכאים להן מהמטפלים הישראלים. מנתונים שמסר הביטוח הלאומי למשרד מבקר המדינה עלה כי בשנים 2015-2011 היו כ-16 מיליון שעות חסרות, כ-3% מסך שעות הטיפול הביתי שהקשישים הסיעודיים היו זכאים להן, בשווי כספי של כ-680 מיליון שקלים.

הדו"ח גם מתריע על תופעה שכיחה של "גניבת שעות" – בני משפחה או קשישים חותמים על יומני עבודה של מטפלים גם במקרים שבהם שעות שבהן לא קיבלו טיפול. נכדה לקשישה בת 92 סיפרה לאנשי המבקר: ""אין מספיק פיקוח ובקרה על ביצוע שעות העבודה בפועל. מכיוון שהקשיש לעיתים תלוי כמעט לחלוטין במטפלת הוא לא מעז לדווח על היעדרויות ושעות שהוחסרו וטיב השירות לו הוא זכאי נפגע". המבקר קובע כי על הביטוח הלאומי להגביר את הפיקוח על חברות הסיעוד על מנת לטפל בתופעה זו.

שר הבריאות יעקב ליצמן מסר בתגובה: ״דו״ח מבקר המדינה נוגע בנקודות נכונות בכשלי טיפול המדינה בקשישים סיעודיים השוהים בביתם ואף עושה ״הנחה״ למצב הקיים, כי לצערי התמונה המלאה של מחדל הטיפול בקשישים בקהילה באמצעות חוק הביטוח הלאומי, חמורה הרבה יותר. משרד הבריאות גיבש רפורמה מקיפה ומלאה בתחום הסיעוד, שנותנת מענה מערכתי להתמודדות המדינה עם משבר הסיעוד שאנו בעיצומו, וגם הצביע על מקורות המימון שלה.

"נאבקתי להכניס את רפורמת הסיעוד להסכם הקואליציוני ולא ארפה עד שתמומש ההבטחה הצודקת והנכונה, ליישום רפורמה כוללת בסיעוד שעיקרה ביטוח סיעודי ממלכתי תוך שינוי מערכתי ביחס המדינה לאוכלוסייה המתבגרת בישראל. בדיוק כמו שמצאו "תקציב לנכים" ותקציב לתכנית "נטו משפחה", זה הזמן לפתור סוף סוף את משבר הסיעוד שהולך ומחריף עם התבגרות האוכלוסייה בישראל. אני פונה היום שוב לראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון לכנס לדיון חירום בממשלה ולהביא לאישור מיידי של הרפורמה בסיעוד ממלכתי ובכך לעשות צדק חברתי עם יקירינו, רבבות הקשישים, הסיעודיים ובני משפחותיהם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture