דאעש מאבד מיוקרתו בעולם ועבר לתקוף את ישראל

ארגון המדינה האסלאמית איבד מחצית מהשטח עליו שלט, וכתוצאה מכך איבד כסף ועניין ברחבי העולם • על מנת להתגבר על המצוקה, השלוחה בסיני קיבלה הוראה לפתוח במאבק נגד ישראל, על מנת להחזיר את הארגון לכותרות • מפקד דאעש החדש: הם רואים את הסוף שלהם

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

עד לפני כשנה, שבו והצהירו בארגון המדינה האסלאמית כי ישראל אינה נמצאית כעת בראש סדר העדיפויות שלהם. מאז, נראה כי כמה דברים השתנו ושלוחת הארגון בסיני שבמצרים תרפה כבר מספר פעמים את ישראל – הפעם האחרונה הבוקר, בעת ירי 2 רקטות שהתפוצצו בשטח פתוח ליד גבול מצרים. בחסדי שמיים, לא נגרם נזק ולא היו נפגעים.

ראש מועצת אשכול גדי ירקוני סיפר כי "הרקטות נפלו רחוק מהיישובים ולא נשמע פיצוץ. להבנתי ולאחר שיחה עם גורמי צבא, מדובר בירי של דעאש מסיני. אנחנו במצב שגרה ואין הנחיות לתושבים, נקווה שהשקט יישמר". לדבריו, ביישובים הסמוכים למקום הפגיעה וברחבי המועצה החיים מתנהלים כסדרם. הם אומנם נכשלו ב"ה, אך עצם הניסיון מעלה את השאלה: מה השתנה?

אתמול דווח, על רקע הלחימה בעיר מוסול כי אחת הסיבות להצלחה המהירה של מתקפת הקואליציה עד כה, היא מצבו הקשה של ארגון דאעש. הכנסות הארגון הצטמצמו באופן משמעותי בחודשים האחרונים, ואם בשנת 2014 הוערך שהארגון הכניס לכיסיו סכום של 1.9 מיליארד דולר, בשנת 2016 הכנסות הארגון צומצמו ביותר ממחצית והן עמדו על סך של 870 מיליון דולר בלבד.

על פי מומחים, הסיבה העיקרית למצבו הקשה לארגון היא אובדן השטח בשנתיים האחרונות. דאעש הסתמכו כלכלית על מכירת נפט, מיסוי, חטיפות וסחיטה, אך בשנתיים מאז שהארגון הגיע לשיא כוחו, הוא איבד 62% מהטריטוריה שלו בעיראק ו-30% מהטריטוריה בסוריה. "המודל הכלכלי של דאעש היה להתרחב ולבזוז את האזורים שהוא כבש", הסביר פיטר נורמן מומחה לכלכלה וטרור בקינגס קולג' בלונדון, שהוסיף כי הארגון התבסס במידה רבה על תוכנית פירמידה.

במקביל, בעקבות הירידה בכמות הלוחמים, בתקציבים ובשטחים, איבד ארגון הטרור מיוקרתו ברחבי העולם. בדיוק כמו סיסמת האנטישמים בימי הביניים "הכו את היהודים והצילו את רוסיה", נוהגים כיום בארגון הטרור הרצחני בגירסה משודרגת מעט: "הכו במדינת היהודים והצילו את דאעש". נראה כי מישהו בשלוחה המרכזית של הארגון בסוריה ועיראק דורש מאנשי מחוז סיני להגביר את פעילותם נגד ישראל כדי לייצר מראית עין של עשייה ולעורר מחדש את העניין בפעילות הארגון.

עם זאת, ייתכן שהיפוך המגמה החל בחילופי המפקדים בגזרת סיני, לאחר החיסול של אחד מראשי המחוז, אבו דעעא אל-אנסרי, לפני כחצי שנה, בפעולה שדאעש ייחס אותה לישראל. יצוין כי ככל הנראה חיסולו בפועל היה על ידי צבא מצרים, אך העובדות אינן משנות לארגוני הטרור. מאז, הארגון לא פסק מפרסום הודעות שלפיהן בכוונת אנשיו בסיני לתקוף את ישראל ואף "לגרש את היהודים מפלסטין".

לאחרונה התפרסם בשבועון של הארגון "א-נבא'" ראיון נדיר עם המנהיג החדש של שלוחת דאעש בסיני, שהוצג לראשונה כשייח אבו האג'אר אל-האשמי. הוא משמש כמחליפו בפועל של אבו דעא אל-אנסארי, מנהיג הארגון בסיני, שחוסל כאמור לפני כחצי שנה. בראיון נשאל אל-האשמי על ההתערבות הגלויה של ישראל בחצי האי סיני לטובת משטר א-סיסי וענה בשאלה: "איך הם לא יתערבו כשהם רואים את הסוף שלהם מתקרב בזריחת שמש החליפות? איך האם לא יתערבו כשהם יודעים מי יביא לקץ המדינה המדומיינת שלהם כפי שיודעים בניהם. הם כרגיל מסתירים את האמת והם יודעים זאת".

באותו ראיון שבו הוא דיבר במפורש על הפצצות ישראליות מהאוויר הוא טען כי "היהודים נמצאים במצב של בלבול למרות שהם משתמשים בנשק הכי טוב שלהם ובטכנולוגיה הכי טובה שלהם. הם סובלים ממחסור במידע וחוסר הבנה לגבי המצב האמיתי בסיני. זה מגביר בקרבם את הפחד מפני חיילי החליפות שמתקרבים אליהם יום אחרי יום. הם מוציאים כספים רבים כדי להגן על הגבול המזויף שלהם שייעלם בעזרת אללה. הם שכחו כי המסורת של אללה לגביהם אומרת שהם ייחרבו בבתיהם בידיהם ובידי המאמינים".

כאמור, שיגור הרקטות הבוקר בוצע על רקע טענות ארגון דאעש שפורסמה אמש, כי מל"ט ישראלי חיסל חמישה מאנשי הארגון ברפיח המצרית. בדיווח של סוכנות הידיעות אל-אעמאק של דאעש נטען כי התקיפה הייתה בשבת, בכפר שיבאנה באזור הדרומי של רפיח. אחד ההרוגים הוא מוחמד עאדל עיד, המכונה חטאב אל-מקדסי, פעיל סלפי ברצועת עזה.

שלוחת דאעש בסיני מונה על פי הערכות שונות כ-1,000-800 פעילים ומרוכזת בצפון חצי סיני. לאחרונה חשף נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, כי 25 אלף חיילים (41 גדודים) משתתפים בלחימה העיקשת בסיני שסופה אינו נראה באופק. הצבא המצרי, כך נראה, מצליח להתקדם יותר מבעבר בלחימה נגד השלוחה, אך מיגורה המוחלט אינו נראה באופק לנוכח הקשיים כגון תוואי השטח, הלחימה נגד כוח שאינו צבא סדיר ושיתוף פעולה של האוכלוסייה המקומית עם השלוחה.

דובר צבא מצרים הודיע באחרונה כי הצבא חשף והשמיד שישה פתחי מנהרות המחברות בין רצועת עזה לחצי האי סיני. בתמונות שפרסם נראות המנהרות המצוידות בין היתר במאוורר ובאמצעים נוספים. המנהרות הללו הושמדו בין 17 בינואר ל-2 בחודש זה. הדובר מסר בתחילת החודש כי הכוחות הצליחו לחסל שלושה מפעילי שלוחת הארגון בצפון סיני.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בלה בלה בלה קישי קישי קש קש

זה אותו אחד מהגיחצי בומבה ??

זה אותו אחד מהגיחצי בומבה ???

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture