לקול מחאת הח"כים הערבים: 'חוק הטרור' אושר בכנסת

החוק, שמחמיר באופן דרמטי את העונשים בשורת של עבירות ביטחוניות,אושר הערב בקריאה שלישית. השרה שקד רשמה ניצחון, נציגי 'העבודה' ו'יש עתיד' ברכו ורק מר"צ וחברי 'הרשימה המשותפת' התנגדו

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

הישג לשרת המשפטים: בתום דיון ממושך אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק המאבק בטרור, התשע"ו-2016. לאחר שנדחו כל ההסתייגויות, תמכו בהצעה בקריאה שלישית 57 לעומת 16 מתנגדים.

בין סעיפי החוק – אותו מגדירים במערכת הפוליטית: "חוק הדגל של אילת שקד" – נקבעו עבירות פליליות חדשות העוסקות בטרור. כך למשל, נקבעה עבירה פלילית של קריאה ישירה לביצוע מעשה טרור, ללא דרישת הסתברות שיבוצע מעשה בעקבות הקריאה, בניגוד לדרישת החוק הנוכחי ל"אפשרות ממשית" שיבוצע מעשה טרור בעקבות הקריאה. ההצעה מסמיכה את שר הביטחון לחלט רכוש בחילוט מינהלי מחשודים בעבירות ביטחון. עוד קובעת ההצעה, כי יהיה ניתן למנוע מפגש של עורך דין שמייצג יותר מעצור אחד באותה חקירה. בהצעת החוק, יש החמרת ענישה לפעילי טרור כך למשל, נקבע  עונש של עד שבע שנות מאסר למי שיאיים בביצוע עבירה שדינה מאסר עולם.

הצעת החוק עוסקת אף בצד הפרוצדורלי המשפטי של המאבק בטרור, כגון אמרת עד מחוץ לבית המשפט, עדות מוקדמת, התיישנות, מעצר חשוד בעבירת ביטחון, סטייה מדיני הראיות וראיות חסויות. במקביל לכניסת החוק לתוקף, יבוטלו שני חוקים ושתי פקודות. בנוסף, החוק יבטל עשרות תקנות מתקנות ההגנה לשעת חירום וישנה סעיפי חוק רבים ב-14 חוקים אחרים.

יו"ר ועדת חוקה ח"כ ניסן סלומינסקי הציג את ההצעה ואמר: "עם אישור החוק הזה, 60 חוקים ותקנות של המלך ג'ורג יתבטלו כך שזה כמו יום עצמאות. יש לפעמים חוקים שאתה אומר שזה חוק תאורטי, אין סיכוי שיממשו אותו, או, כשהוא יגיע לכלל מימוש אתה לא יודע איך יממשו אותו וכולי. זה חוק שחי את המציאות, שואב את כוחות ואת הגדרותיו מהחיים האמתיים של מדינת ישראל. לצערנו, מיום היווסדנו ועוד לפני כן אנחנו נמצאים במאבק בטרור, על כל השלכותיו. לכן החוק הזה נובע מהחיים האמתיים, מהמציאות בשטח. הוא לווה על ידי אנשי ביטחון, אנשי שב"כ, שליוו אותנו לאורך כל הדיונים ועזרו לנו הרבה מאוד בעובדות ובחיים המציאותיים של השטח. ולכן זה לא חוק תאורטי, איזה מין משהו שישבו מומחים, פילוסופים, והגדירו טרור ומה אסור. לא, זה חוק מהשטח, ולכן יש לו חשיבות עצומה.

ח"כ זהבה גלאון שהתנגדה לחוק טענה כי "צריך לגדוע את המוטיבציה לטרור, ומי שמתדלק את בית החרושת שמייצר מוטיבציה לטרור זה הכיבוש. זו הזיה לחשוב שנמשיך לשלוט על עם אחר כל-כך הרבה שנים והכול ימשיך להתנהל על מי מנוחות. ואין בדברים שלי כהוא זה כדי, חלילה, להצדיק טרור.  אבל גם כשנלחמים בטרור צריך שהמאבק הזה יהיה אפקטיבי ואסור להקריב ערכים בסיסיים של מה שאנחנו רוצים להחשיב או להיחשב כמדינת חוק, כמדינה ששומרת על זכויות אדם בסיסיות. במקום להתמודד עם הטרור אנחנו מקבלים כאן הצעת חוק מופרכת. במקום לחשוב איך מבטלים את השימוש בחוקי חירום, בעצם מעגנים אותם בחקיקה. אני חושבת שההצעה הזאת תפגע במדינה כמדינת חוק, חוק שהיה אמור להיות חוק מודרני. חוק חדש בעצם מסתמך על חקיקה ארכאית והיסטרית. אני חושבת שדבר אחד הוא לא יעה: הוא לא באמת ייתן כלים למאבק בטרור, הוא שוב יציב אותנו ברשימת המדינות שמנצלות את היכולת הדמוקרטית לחוקק חוקים אנטי-דמוקרטים".

ואילו בקרב חברי הכנסת הערבים ההתנגדות היתה – כצפוי – תקיפה וחריפה יותר. ח"כ ג'אמל זאחלקה טען: "החוק המוצע אינו מגדיר מה הוא טרור, אך מקובל בעולם להגדיר טרור בהגדרה מאוד מאוד רחבה של פגיעה באזרחים בכדי להשיג מטרות פוליטיות.  זו הגדרה מקובלת ואני תהיתי – אם ירד אדם מן המאדים, וניתן בידיו את ההגדרה הזו, או, נגיד, יצור אינטליגנטי, הוא מקבל ליד דף שכתוב בו: זהו טרור. הוא הולך לבחון מי הוא טרוריסט. היות והוא טיפוס אינטליגנטי ומוסרי הוא בוודאי ילך על הפגיעה הקשה ביותר נגד אזרחים. כלומר, הוא יסתכל קודם על אלה שהרגו אלפי אנשים או עשרות אלפי אנשים, היו מעורבים בהריגתם של אלפי או עשרות אלפי אנשים, של ילדים, נשים, של אזרחים, בכלל, של פגיעה אחרת במיליוני אנשים, של הגבלת תנועה, של דיכוי, של שלילת זכויות. ומה היה המקום של שרי ממשלת ישראל וממשלת ישראל בדירוג הטרור של היצור האינטליגנטי מהמאדים? בקונטקסט של הסכסוך הישראלי-פלסטיני הם בוודאי היו במקום הראשון".

ח"כ איימן עודה הוסיף: "החוק הזה פוגע בצורה ישירה בישראל הרשמית. למה? כי מדינת ישראל מקיימת תיאום ביטחוני עם אנשי אש"ף, מדינת ישראל מקיימת קשרים עם הרשות הפלסטינית ועם חברי אש"ף. ואש"ף, לפי ההגדרה הישראלית, הוא ארגון טרור, וחבריו הם חלק מארגון טרור. אז לפי החוק הזה, זה חלק מהפניקה של השלב האחרון של הקולוניאליזם".

ח"כ יואל חסון סיכם את הדיון ואמר: "אני רוצה לומר לחבריי, בעיקר בסיעה המשותפת, שבאופן אוטומטי לצערי יצאו נגד החוק הזה, בעיני, כמה שיש בחוק הזה, ויש בחוק הזה סעיפים לא פשוטים, והוא חוק לא פשוט, ואני מודע לכך שהחוק הזה לא פשוט, אבל בעיניי החוק הזה הוא חוק ישראלי ולא חוק אנטי ערבי. הוא חוק ישראלי. והוא חוק שבא להגן על כל אזרחי מדינת ישראל, והטרור, להזכיר לך חברי, הוא טרור שלא יודע להבחין, מי יושב בשולחן הזה ומי יושב בשולחן אחר. ואתם יודעים את זה גם מהניסיון. לכן זה לא חוק אנטי ערבי ולא חוק נגד אזרחי מדינת ישראל הערבים, זה חוק בעד אזרחי מדינת ישראל. ובעיניי, כל מי שיש לו סיכוי לשלם מחיר כזה או אחר בעקבות החוק הזה, בדרך כלל – לא תמיד, יש גם מקרים יוצאי דופן – בדרך כלל, כנראה, יש סיבה, למה הוא אמור להינזק מהחוק הזה".

ציפי לבני, שיזמה את חוק הטרור כשרת משפטים, הגיבה ואמרה: "אני מברכת את כל העוסקים במלאכה על אישור חוק הטרור היום, שהגשתי כשרת משפטים לאחר עבודת מטה רבה שנערכה במשרד. החוק ייתן כלים חדשים וטובים יותר לישראל במאבק בטרור, כלים שלא שונו מאז 1948, והוא נחוץ במיוחד לאור גל הטרור המתמשך בשנה האחרונה".

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture