המאבק בין נתניהו לכ"ץ מגיע גם לחילולי השבת ברכבת • פרשנות

הפתרון לחילולי השבת ברכבת ישראל הוא פשוט, אך המחלוקת הפוליטית בין ראש הממשלה לשר התחבורה מונעת את מימושו • במי החרדים צריכים לתמוך למען כבוד השבת?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

על מנת להבין את ההתפתחויות האחרונות בסערת חילולי השבת בעבודות הרכבת הקלה, עלינו לשוב רק מעט אחורה. לתקופה בה כיהן יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי במשרד הכלכלה. המשרד נתן אז היתר לרכבת ישראל לבצע עבודות תחזוקה בשבת, בהתאם לחוק המתיר אישורים מיוחדים במקרים מסוימים.

שמע השר דרעי כי משרדו מבקש להעניק את האישור לרכבת ישראל ודרש מהם כי עליהם להביא אישור מיוחד מהשר הממונה עליהם, הלא הוא שר התחבורה ישראל כ"ץ, כי העבודות אותם הם מבקשים לבצע במהלך יום השבת, הם אכן עבודות חיוניות. השר כ"ץ סירב לבקשתם ולא נתן להם את האישור המיוחל.

השר כ"ץ, אשר מצד אחד לא רצה לאשר את חילולי השבת ומצד שני לא רצה להצטייר כאחד המונע מרכבת ישראל את העבודות ובעקבות כך לקמפיין תקשורתי נגדו, סירב מתוך נימוק שאין כל סיבה לנוהל החדש שביקש לקבוע השר דרעי ולפיו יש להביא אישור מהשר הממונה. במילים אחרות: השרים דרעי וכ"ץ ניסו לגלגל את חילול השבת האחד על השני.

רכבת ישראל הגישה עתירה לבג"ץ, שם החליטו להקפיא את המצב הקיים. כלומר, ישראל כ"ץ אינו צריך לחתום על אישור מיוחד. כך חזר הכדור הלוהט למגרש של דרעי. רכבת ישראל עבדה לצערינו בשבת, שכן, המדינה ביקשה ארכה להשיב על החלטת הביניים של בג"ץ. בינתיים, פינה אריה דרעי את משרד הכלכלה ועבר למשרד הפנים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, נטל לידיו את משרד הכלכלה והוא הודיע כי הוא מבטל את הדרישה שהשר הממונה צריך להביא אישור מיוחד. כך התייתרה העתירה של רכבת ישראל והתאפשר להם להמשיך בעבודות בעצם יום השבת תוך כדי חילולה. איך בכל זאת נכנס שוב השר כ"ץ לתוך הבלאגן בנושא?

גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי מדובר בחלק מהמאבק הפוליטי שהתחדש לאחרונה בין ראש הממשלה לשר התחבורה. על פי אותה ההערכה, נתניהו גרם לכך שיהיה מי שיבין כי השר כ"ץ אחראי על כך מתוקף היותו אחראי על הרכבת, אך מי שנותן את האישורים לעבוד בשבת, הוא לא אחר מאשר שר הכלכלה.

כיום, שר הכלכלה כבר אינו בנימין נתניהו. המשרד מפוצל בין שר האוצר משה כחלון לשר הרווחה חיים כ"ץ. מי מהם אחראי על חילולי השבת? לא הצלחתי לבדוק עדיין. אך בינתיים אין ספק כי היה מי שהצליח לגרור שוב את שר התחבורה למקום שלא קשור אליו, כך גם כל פי פסיקת בג"ץ בעניין.

לא לחלוטין ברור לי מדוע החליטו ראשי הסיעות החרדיות לקדש מלחמה בשר התחבורה, מה עוד שהם יודעים כי הוא זימן את ראשי המפלגות לדיון בנושא לפני מספר שבועות. בשיחה טלפונית עימו היום אמרו לו דרעי ליצמן וגפני כי מבחינתם הוא האחראי על עבודות הרכבת בשבת ועליו לעצור זאת.

השר כ"ץ ענה להם שיש חוות דעת משפטית האוסרת עליו להתערב ולהנחות בנושא ביצוע עבודות הרכבת בשבת, וכי הדרך המעשית היחידה למנוע את העבודות היא ביטול ההיתרים על ידי שר העבודה, או פנייה לראש הממשלה לקבלת החלטת ממשלה לפי סעיף 4/א שתנחה את חברת הרכבת לבטל את העבודות.

עם זאת, אחרים מסבירים כי למרות שמי שנותן את האישור לעבודות בשבת הוא משרד העבודה, הרי שברצונו של שר התחבורה יכול הוא למנוע את העבודות בשבת על ידי הצגת תוכנית חילופית של עבודות רק בימות החול, אך הוא מסרב לעשות כן בנימוק של חוות דעת משפטית, ולכן, החליטו הפוליטיקאים החרדים להתמקד דווקא בו על מנת שיפעיל את סמכויותיו ויעצור את העבודות בשבת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture