יעלון: הדלפה מגמתית; בנט: קיבעון מחשבתי של הקברניטים

בהתייחסות להדלפת התמלילים מדיוני הקבינט אומר שר הביטחון לשעבר כי "מנהיגות אחראית אינה מדליפה ציטוטים בעייתיים ומגמתיים מהקבינט" • השר בנט אמר כי "דוח מבקר המדינה על צוק איתן הוא רעידת אדמה ביטחונית, שלצידה הזדמנות"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

לפני פרסום דו"ח מבקר המדינה, ועל רקע ההדלפות של ציטוטים חלקיים מהדיונים בקבינט, התייחסו הבוקר חלק מהנוגעים בעניין במהלך כנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי שנערך הבוקר.

תחילה דיבר על הנושא שר החינוך ויו"ר מפלגת הבית היהודי נפתלי בנט, חבר הקבינט ומי שעורר סערה סביב ההתנהלות והדיונים בקבינט. בזמנו טען בנט כי לא עסקו ברצינות באיום המנהרות, בעוד במשרד הביטחון דאז, האשימו אותו ביצירת קשר אסור עם קצינים מהשטח.

"אני מברך על ההחלטה לפרסם את דוח צוק איתן", אמר בנט. "הדוח הוא רעידת אדמה ביטחונית, שלצידה הזדמנות. מדוח מבקר המדינה עולה תמונה ברורה: הקיבעון המחשבתי של קברניטי המדינה הוא שורש הכשלים. קונספציית הקיבעון הביטחוני קרסה, ואנחנו צריכים לעבור לתפיסת ביטחון חדשה: לא עוד קיבעון ודשדוש, אלא ניצחון. ניצחון ברור ומוחלט, שאינו מצריך הסברים ותירוצים או יחסי ציבור, אלא שמדבר בעד עצמו, ללא מילים. לא עוד מלחמה של 50 יום שנגמרת בתיקו", הוסיף.

"עלינו לעבור מקיבעון מחשבתי לחדשנות יוזמת. להציב לצה"ל יעד בהיר של ניצחון. כשזה מה שנדרוש, זה מה שנקבל. ניצחון הוא לא מילה גסה, ניצחון הוא המטרה היחידה של צבא היוצא למלחמה. ביטחון אזרחי ישראל תלוי בכך שישראל תחזור שוב לנצח. אני קורא לראש הממשלה לכנס קבינט בטחוני על מנת לדון בלקחי המבצע ובתיקונם", סיכם.

שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, נאם אף הוא בכנס ותקף בחריפות את התנהלות ממשלת נתניהו הנוכחית, בעקבות הפרסומים על כך שהוא מנסה למנוע את פרסום הדו"ח לציבור, ואת השר נפתלי בנט, אותו האשים, ללא הזכרת שמו, בהדלפת התמלילים שהתפרסמו הבוקר. "מנהיגות אינה חוששת מפרסום דוח גם אם היא חלוקה עליו. מנהיגות אחראית אינה מדליפה ציטוטים בעייתיים ומגמתיים מהקבינט".

"מנהיגות לא עושה פוליטיקה במהלך או אחרי פעילות צבאית", אמר יעלון, וטען כי המנהיגות בזמן המבצע הייתה אחראית. "אילו היינו פועלים על פי סקרים וסיסמאות חסרות אחריות, היינו שקועים בביצה העזתית עד עכשיו. הייתה מערכה קשה, רבים איבדו את חייהם, גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול עוד לא הושבו, וחובתנו לעשות הכל על מנת להחזירן".

"מאז המבצע חמאס חלש ומורתע, והדרום נהנה משקט שלא זכור שנים רבות. כך נוהגת מנהיגות אחראית", הוסיף יעלון ותקף את הממשלה. הוא הזהיר כי "אנו מידרדרים מדרון חלקלק לקבלת החלטות לא נכונות". בהמשך תקף את התנהלות הממשלה בנושא עמונה, ופנה לתושבי היישוב. "שום חוק לא יכול להשאיר אתכם על הגבעה, הטעו אתכם", אמר. "צריך להילחם בקולות קיצוניים שעולים מהציבור ולא ללבות אותם", האשים יעלון. "מנהיגות אינה חוששת מביקורת ואינה תוקפת את התקשורת, בית המשפט העליון ומשרתי הציבור. הטענות שהן אליטה שצריך לסגור אינה מנהיגות ראויה".

"מנהיגות אינה מזהירה מפני גורם חיצוני, בעודה מלבה שנאה פנימית", אמר יעלון. "השנאה גם נגד ימנים וגם נגד שמאלנים פושה בציבור, בעוד אני מכיר רבים משני הצדדים שהם אזרחים ואנשים טובים וערכיים. שיסוי ודה לגיטימציה נגד חרדים – עוד תופעה שלילית וחמורה שנמצאת בעלייה. פוליטיקאים מנצלים את השיסוי כדי לכפות על כישלונותיהם כמו הגברת הפערים בחברה", הוסיף, ורמז לחקירות שבהן מצוי כעת ראש הממשלה בנימין נתניהו. "מגיעה לנו מנהיגות שאין על מה לחקור אותה. אין מנהיגות בלי אמון של העם בה. אנו זקוקים למנהיגות שמנווטת לפי מצפן ולא לפי רוחות זמניות", סיכם את נאומו. "אנו זקוקים למנהיגות אחרת, כזו שנאמין בה".

התמלילים נחשפים: "אתה לא תנהל לי את הצבא – אני צריך לתת לך דו"ח?"

כזכור, הבוקר נחשף בעיתון ידיעות אחרונות חלק מתמלילי השיחות בדיוני הקבינט. בלילה בו אותרו גופותיהם של נפתלי פרנקל, גיל־עד שער ואיל יפרח, שלושת הנערים שנחטפו בגוש עציון ונרצחו בידי מחבלי חמאס, הי"ד, אמר בנט בקבינט: "התגובה עד עכשיו רפה וביזיונית אל מול הפיגוע. בעזה יש עשרות מנהרות שמיועדות לחטיפה, הן לא שם כדי להחליד", הוא ממשיך ועוקץ את שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, בפרפראזה על אמירתו לפני מלחמת לבנון השנייה ולפיה הרקטות של חיזבאללה יחלידו במחסנים. "צריך לצאת לפעולה יזומה בקו המגע".

ההצעה של בנט נתקלת בהתנגדות גורפת של חברי הקבינט. ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר: "המנהרות הן איום ממשי על מדינת ישראל והן עלולות לשנות את המאזן בינינו לבינם. בוגי", הוא פונה אל שר הביטחון, "אני מבקש שתציג תוכנית מחר, כולל השתלטות על הפתחים". "יש תוכנית כזו", משיב יעלון. "אני לא מכיר אותה", אומר נתניהו.

ביום בו מובאים הנערים הי"ד לקבורה, מתקיים דיון נוסף. יעלון: "לחמאס אין כוונה להפעיל את המנהרות באופן יזום. צריך להיזהר ממיס־קלקולציה". בנט: "באירוע גלעד שליט היה להם רקע?" יעלון: "לא". נתניהו מבהיר שבאותה עת בכוונתו להוביל מדיניות מאופקת: "המטרה כרגע — להכיל".

בנט ממשיך לדחוף לכיוון פעולה אקטיבית: "אתה חושב שאם לא נעשה כלום, הם יכילו?" יעלון: "כן". השר גלעד ארדן מאתגר את שר הביטחון בנוגע למוכנות מערכת הביטחון לאיום המנהרות. "על כיבוש עזה הצגתם תוכנית", הוא אומר לו, "על המנהרות לא". "הצגנו", עונה לו יעלון. הרמטכ"ל בני גנץ שותף לתפיסה המעודדת איפוק: "חמאס אינו רוצה לפעול. הם אמרו כבר ברדיו שלהם 'עשינו טעות עם החטיפה'".

כעבור יומיים, הוויכוח נמשך. לישראל יש מידע על מנהרת חדירה גדולה מול כרם שלום, והיא מעבירה מסרים בנושא לחמאס. ראש הממשלה נתניהו מתשאל את הרמטכ"ל גנץ בנוגע לאחת מאפשרויות הפעולה: "הפצצת הפירים תנטרל את השימוש במנהרות?" "לא יודע", עונה גנץ, "אולי תשבש". נתניהו: "ייתכן שזה ימנע מאיתנו להיכנס למנהרות?" – "האפקטיביות של ההפצצות נמוכה מאוד", עונה הרמטכ"ל, ומוסיף אזהרה: "סבירות שפעולה נגד המנהרות תוביל לכיבוש כל עזה". שר הביטחון ממשיך להוביל את הקו הזהיר. "אנחנו חיים תחת לא מעט איומים מתפתחים", אומר יעלון, "אני מציע לא להיכנס לפעולה נגד המנהרות".

כמה ימים לאחר מכן, ב-7 ביולי, חמאס משגר מטח של כמאה רקטות לעבר ישראל, ומבצע צוק איתן יוצא לדרך. יעלון טען באותה העת: "אפשר להגיע להפסקת אש". לדבריו, "לא נכון להגיע למצב שנפשיט אותם מהמנהרות. צריך למצות את התיווך המצרי". בנט התנגד ואמר: "אני ממליץ לפעול לנטרול המנהרות". יעלון: "ואם תשיג שקט לשלוש שנים בלי שהשמדת את המנהרות, מה רע?" בנט: "ואם נחטוף פיגוע אסטרטגי, זה יהיה אירוע גלעד שליט פי 100. עדיף שנמנע זאת מראש, ולא ראיתי תכנית איך מונעים". יעלון: "ואחרי שנכנסת, לא יבנו עוד מנהרות?"

ב-10 ביולי מתייצב אלוף פיקוד הדרום סמי תורג'מן בישיבת הקבינט כדי לשכנע את השרים להוציא לפועל את תכנית לנטרול המנהרות. שר הביטחון והרמטכ"ל מתנגדים לה, והקבינט לא מאשר אותה. אחרי סיכול ניסיון חדירה בכרם שלום, ב-18 ביולי, יוצא צה"ל לפעולה קרקעית. תורג'מן: "יש איום אסטרטגי שבכל רגע יכול להיות מופעל נגדנו. יש לפחות תשע מנהרות שחצו לשטחנו". נתניהו: "צריך להמשיך באש או פעולה קרקעית?" גנץ: "אני מתנגד לפעולה קרקעית. יש הישגים גדולים עד עכשיו, חמאס מוכה, המנהרות הן סיכון סביר".

בנט: "עד כמה תהיה רחבה פעולה נגד המנהרות?" תורג'מן: "פעולה עם חיכוך, אבל אנחנו יודעים להתמודד איתה". בנט: "אם אתה במקומנו, מה אתה עושה?" יעלון: "הוא לא בנעליך, הוא סוס דוהר" בנט: "אז לא בנעלינו, בנעליך" תורג'מן: "בנעליי ובנעליך הייתי נכנס עם שלושה צוותי קרב חטיבתיים כדי לנטרל את האיום של המנהרות" ראש אמ"ן דאז, אביב כוכבי: "יש תנאים ליצור הרתעה" יעלון: "אני מסתכל על איום המנהרות כעל בעיה לא פתורה, שאנחנו לא נפתור אותה גם באירוע הזה". שר החוץ דאז אביגדור ליברמן: "תלכו לפעולה רחבה בעזה, אבל אם זה בין פעולת מנהרות או הפסקת אש לכו להפסקת אש".

לאחר חילופי מהלומות פוליטיות: הדו"ח על צוק איתן ייחשף

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture