בנט יתמודד לראשות הממשלה ממפלגת הליכוד?

גם נפתלי בנט נערך לכבוש את הבית ברחוב בלפור ביום שאחרי נתניהו. במערכת הפוליטית גוברים ההערכות כי הוא צפוי לפרוש ממפלגת הבית היהודי ולהתמודד במסגרת הליכוד • הסקרים מעידים שכך הוא יגבור על לפיד, אך בליכוד לא בדיוק מחכים לבואו

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

המערכת הפוליטית רועשת וגועשת בעקבות חקירות ראש הממשלה וההיתכנות להקדמת הבחירות. פתאום יש מי שמתכונן בחדרי חדרים לאפשרות שהאיש שעד לפני כחודשיים נראה בלתי מנוצח, ייעלם באחת מהמפה הפוליטית, ויותיר אחריו ואקום פוליטי.

הנחת העבודה של כל הנפשות הפועלות היא שהימין ימשיך להיות הכוח השולט, ולכן מי שינהיג אותו יהיה ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל. זה יהיה קרב מרתק שיעצב מחדש את הימין, שכן לנתניהו אין יורש טבעי. הוא דאג לחסל ולגמד במשך השנים את כל צמרת מפלגתו. תשאלו את משה כחלון, גדעון סער ואחרים.

אל עמדת מנהיג הליכוד שאולי תתפנה בבחירות הבאות לוטשים עיניים גם שני ראשי מפלגות הימין הסקטוריאליות: יו"ר ישראל ביתנו שר הביטחון אביגדור ליברמן, ויו"ר הבית היהודי שר החינוך נפתלי בנט. אולם בעוד ליברמן מסתפק בלעקוב אחר ההתפתחויות ומעניק לנתניהו גיבוי, בעיקר בשל העובדה שהוא מעוניין בכהונה ארוכה ככל האפשר במשרד הביטחון שמיטיב עמו מאוד, בנט כבר בונה אסטרטגיה שאמורה להביאו אל הבית שברחוב בלפור.

לשניהם ברור כי התמודדות על הנהגת הימין לא יכולה להתבצע מתוך מפלגה סקטוריאלית – רוסית במקרה של ליברמן וימנית – דתית במקרה של בנט; לכן הדרך היחידה מבחינתם להשגת היעד עוברת דרך מפלגת הימין הראשית: הליכוד. בנט נערך במלוא המרץ ליום שאחרי נתניהו. יעידו על כך התדרוכים לתקשורת שיוצאים בימים האחרונים מכיוונו, ששיאם הדיווח בערוץ 2.

על פי אותו דיווח, תכניתו כוללת שני שלבים: הראשון, סדרת פעולות שימתנו את תדמיתה הקיצונית של המפלגה – תדמית אותה מובילים שר החקלאות אורי אריאל וחברי הכנסת בצלאל סמוטריץ ומוטי יוגב המשמשים כלובי של המתנחלים בכנסת. בשלב השני, לאחר שימתן את מפלגתו, מתכנן בנט מהלך חבירה לליכוד. ברגע שהליכוד יהפוך למפלגה רפובליקנית גדולה, יתמודד בנט על ראשותה.

פומבית, בנט מעניק לנתניהו גיבוי, בין השאר באמירות בסגנון "על סיגרים לא מפילים ראש ממשלה". כמי שמכיר את הליכוד מהתקופה בה שימש ראש המטה של נתניהו, הוא יודע שיציאה נגד ראש הממשלה תסב לו נזקים בקרב מתפקדי הליכוד. אך מעל לכל, בנט נזהר כמו מאש מהאפשרות שהוא יהיה זה שיגרום להפלת ממשלת ימין. מתפקדי הימין לא יסלחו לו על צעד כזה. ולכן בנט ימשיך להעניק לנתניהו "חיבוק דב", לפחות בתקופה הקרובה.

תכנית בנט נשענת על שני סקרים שפורסמו בשבועות האחרונים בצל חקירות נתניהו. סקר שפורסם בג'רוזלם פוסט הציב אותו שני אחרי יו"ר יש עתיד יאיר לפיד באחוזי ההתאמה לראשות הממשלה בעידן שאחרי נתניהו, ואחריו נמצאים סער, יעלון וליברמן. הסקר הצביע על כך שמבין תומכי הליכוד, בנט הוא המועדף כמועמד לראשות הממשלה.

הסקר השני פורסם כשבוע לאחר מכן בעיתון מעריב, וגם הוא מעודד מבחינת בנט. על פי התרחיש שנבדק, בהתמודדות עתידית בין בנט כראש הליכוד לבין לפיד ישיג בנט 29 מנדטים לעומת 27 שישיג לפיד. במקביל נבדקה התמודדות ראש בראש בין נתניהו ללפיד, וכאן יו"ר יש עתיד מנצח עם 26 מנדטים לעומת ראש הממשלה שמשיג 23 מנדטים. מה שמעניין בתרחישים הללו הוא שהמערכת הפוליטית הסתגלה לכך שהתמודדות של מועמד הימין תהיה מול לפיד – אלה הן עוד חדשות רעות עבור המחנה הציוני ויצחק הרצוג העומד בראשו.

בשורה התחתונה: כדי להיבחר לראשות הממשלה בנט צריך לעמוד בראש הליכוד, אולם ההיתכנות של תרחיש כזה היא נמוכה. הבית היהודי היא מפלגה בעלת מנגנונים ומוסדות שאינם נשלטים באופן בלעדי על ידיו, בניגוד למפלגות של איש אחד. שכך, כל מהלך של שינוי מבני מפלגתי הוא מורכב ומסובך. אולם המכשול הגדול הוא ללא ספק בתוך הליכוד עצמו. בנט יידרש לעמוד מול כוחות פוליטיים חזקים בתוך המפלגה כמו כץ, ארדן וסער, שנחשבים לבשר מבשרו של הליכוד – בניגוד לבנט שהוא בבחינת נטע זר.

גורם בסביבתו אמר כי "זה נכון שבליכוד יהיה קרב ירושה קשה אחרי ביבי, אבל הליכודניקים רוצים להישאר בשלטון ואם הסקרים יראו שרק בנט מנצח את לפיד זה יכול לשנות את התמונה". אך מנגד, בכיר בליכוד מצנן את ההתלהבות מבנט ומכניס את תכניתו לפרופורציות. בשיחה עם אל-מוניטור הוא אמר: "בנט חי כנראה ביקום מקביל. קודם כל רואים שביבי לא הולך כל כך מהר, וגם אחרי שילך אף אחד לא מחכה לו אצלנו. אם נראה לו שישראל כץ, גלעד ארדן וגדעון סער יכשירו את כניסתו – הוא טועה בענק. אם כבר, הם מרגישים יותר קרובים לליברמן".

לפיד נערך לבחירות: "מנסה לצרף את יעלון ואשכנזי ליש עתיד"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

איסתרא בלגינא קיש קיש קריא……

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture