אלקין מחזק את ליברמן: סיפוח כרגע יביא להתנגשות עם ארה"ב

השר זאב אלקין, שנחשב לאחד מתומכי החלת הריבונות ביו"ש אומר היום: "לו היינו ביום ראשון מצביעים על החלת ריבונות במעלה אדומים, מי שחושב שהאמריקאים היו מוחאים כפיים או מבליגים על זה, הוא בעל ראייה נאיבית"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

שר הביטחון אביגדור ליברמן, כי הוא מתנגד לכל יוזמה של סיפוח יו"ש, ולדבריו, ממשל טראמפ הזהיר את הממשלה מביצוע פעולות חד צדדיות בשטחים. "קיבלנו מסר ישיר, לא עקיף, כי החלת הריבונות ביהודה ושומרון תוביל למשבר מידי". דבריו עוררו סערה, כאשר מימין תקפו אותו ובמשרד החוץ מסרו כי לא התקבלו מסרים כאלה ממשל טראמפ.

מי שמפתיע בתמיכתו בליברמן, הוא השר זאב אלקין. רק לפני כשבועיים אמר השר אלקין בנושא הריבונות, כי "תמיד זה הזמן הנכון לעשות זאת, ללא קשר לממשל האמריקני. עצם הנכונות להחיל ריבונות בימין זה חידוש. הימין חשש מאוד מהחלת ריבונות, גם חלקית. רק עכשיו החלת ריבונות הדרגתית הפכה לרעיון ימני, וזה שינוי נכון ומעשי".

היום, בראיון לnrg אמר אלקין: "אני לא אכנס לשאלה מה המסרים שקיבלנו או לא קיבלנו מהאמריקאים, יש כאלה שאני מכיר ונחשפתי אליהם כחבר קבינט, ויש כאלה שלא נחשפתי אליהם ולכן אני לא יכול להתייחס לזה. יחד עם זאת, לו היינו ביום ראשון מצביעים על החלת ריבונות במעלה אדומים, מי שחושב שהאמריקאים היו מוחאים כפיים או מבליגים על זה, הוא בעל ראייה נאיבית".

לדברי אלקין, "כמעט מיומו הראשון, ממשל טראמפ שם לעצמו את הסיכוי להגעה להסדר עם הפלסטינים במקום גבוה בסדר העדיפויות, באופן מפתיע ביחס למערכת הבחירות ולציפיות של גורמים שונים בימין. עצם המינוי של אחד מבני המשפחה על התיק הזה, עם אמירה מפורשת שמצופה ממנו להביא הישג ביחסי ישראל והפלסטינים – ואם הוא לא יביא אף אחד אחר לא יביא, מראה שיש רצון להביא תוצאה בעניין. הממשל הזה רוצה לייצר תהליך כלשהו בינינו לבין הערבים – אפילו לא רק עם הפלסטינים אלא משהו יותר רחב ואזורי – תחת מטריה אמריקאית.

"ולכן", טען אלקין, "אין ספק שכל פעולה דרמטית שלנו בנושא, מטרפדת את המהלך הזה. כל עוד הממשל רואה עצמו מחויב להתניע פה תהליך ולהצליח במקום שאחרים נכשלו, ברור שמהלך מצדנו יביא להתנגשות. מה יהיה גודל המשבר? זה כבר נתון לדיון בין כותלי הקבינט".

אלקין הסביר מדוע לדעתו יש לתת חשיבות רבה לתגובת האמריקאים למהלך ישראלי בנושא הריבונות. לדבריו, "יש פה ממשל שעל פניו הוא יותר ידידותי מרבים שהיו לפניו – וחוששני שגם אחריו. לכן לא יהיה חכם מצדנו לריב איתו בקלות. יש לנו עוד ארבע שנים לראות מה אפשר להפיק תוך יחסים טובים עם הממשל של טראמפ, ואיך אפשר להתנהל בניסיון לא לריב, או לפחות תוך שליטה בעוצמת המריבה.

"האם אנחנו צריכים לשכוח מחלום החלת הריבונות?", הוסיף אלקין. "לא, אני מוכן לריב, רק צריך לדעת איך עושים את זה ובאילו נסיבות". השר הוסיף כי "מביאים תמיד את האמירה המפורסמת של בגין על הריבונות ברמת הגולן. זה נכון, הוא אמר 'אני לא הולך לשאול את האמריקאים כי הוא יודע מה יענו לי, אני הולך לעשות'. אבל לא מספרים את כל הסיפור. קדם לזה דיון עמוק גם בין בגין לבין עצמו וגם בממשלה, על תסריטי התגובה האפשרית.

"הנימוק שנתן בגין לשאלה למה הוא חושב שהעסק הזה יעבוד, הוא שהוא ידע שהוא הולך לסגת מסיני. הוא העריך שלא האמריקאים ולא המצרים יסכנו את הנסיגה מסיני, ולכן התגובה שלהם למהלך בגולן תהיה מוגבלת. הוא עשה ויתור אדיר בסיני, ואז ידע שהוא יכול 'להתפרע' בגולן, כי הוא משלם מחיר במקום אחר".

לדברי אלקין, "אני לא חושב שמישהו רוצה שנגיע לשם, שקודם נלך לוויתור קשה של נסיגה, ואז נגיד שאפשר להתפרע קצת. לא יודע אם הייתי מעדיף נסיגה מסיני לצד החלת ריבונות, לא בטוח שהייתי בוחר באופציה הזו. המציאות מורכבת יותר מהסיסמאות".

מתקפה חריפה נגד ליברמן: "לא התקבל שום מסר מוושינגטון נגד סיפוח יו"ש"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture