חשש בישראל: קרי יציג "חזון מקיף לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני"

לאחר אי הטלת הוטו האמריקאי על ההחלטה נגד ישראל באו"ם ולפני וועידת פריז, יישא מחר מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי דברים ויציג "חזון לפתרון הסכסוך במזרח התיכון"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית מארק טונר מסר הערב בתדרוך לעיתונאים כי "שר החוץ ג'ון קרי ימסור דברים בנוגע לתהליך השלום במזרח התיכון מחר במחלקת המדינה בוושינגטון". לדבריו, "בנאומו, השר יציג חזון מקיף בנוגע לאופן שבו הוא מאמין שניתן יהיה לפתור את הסכסוך במזרח התיכון".

טרם נמסרה השעה שבה צפוי קרי לשאת את נאומו. טונר אישר כי קרי יתייחס להחלטה האחרונה של מועצת הביטחון של האו"ם בנוגע להתנחלויות, אך ביקש להבהיר: "לקראת סיום כהונתו כשר החוץ, הנושא של תהליך השלום במזרח התיכון הוא עניין שהוא עבד עליו במשך שנים רבות, והוא יציג את נקודת מבטו בעניין".

ההכרזה של מחלקת המדינה מגיעה בצל המחלוקת הדיפלומטית בין הבית הלבן לממשלה הישראלית, לאחר שמועצת הביטחון אימצה החלטה המגנה את ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית, בעקבות החלטת הממשל האמריקני שלא להטיל וטו.

במקביל, הערב פרסם הסנאטור הרפובליקני הבכיר טד קרוז עצומה הקוראת לעצור את המימון האמריקני לאו"ם, עד להפיכת ההחלטה.

בימים האחרונים, ההנהגה הישראלית תוקפת בחריפות את הנשיא ברק אובמה על מעורבותו בגיבוש הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות, חרף המדיניות המסורתית שהתחייבה לא לנסות לכפות תנאים של הסדר קבע והתחייבות של אובמה משנת 2011 להימנע מצעדים במועצת הביטחון.

אובמה מערער את היציבות בעולם כדי להקשות על טראמפ

אתמול אמר שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, בראיון לרשת CNN כי בידי ישראל ראיות ברורות לכך שממשל אובמה עמד מאחורי קידום ההחלטה נגד ההתנחלויות שאומצה ביום שישי על ידי מועצת הביטחון של האו"ם.

השגריר הוסיף כי הפרטים יימסרו לאנשי הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. "נציג את הראיות בפני הממשל החדש בערוצים המתאימים ואם הם ירצו לחלוק את המידע הזה עם העם האמריקאי הם מוזמנים לעשות זאת", אמר דרמר.

לדבריו, ארה"ב לא רק שלא עמדה לצד ישראל באו"ם, אלא למעשה "עמדה מאחורי ההתנפלות על ישראל באו"ם". דרמר ציין כי "זה היה יום עצוב ופרק מביש ביחסי ישראל-ארה"ב".

מוקדם יותר השבוע, בישיבת הממשלה טען נתניהו כי "מהמידע שיש לנו, אין לנו שום ספק שממשל אובמה יזם אותה, עמד מאחוריה, תיאם את הנוסחים ודרש להעבירה. זה כמובן בניגוד מפורש למדיניות האמריקנית המסורתית שהתחייבה לא לנסות לכפות תנאים של הסדר קבע, כמו כל נושא שקשור להם במועצת הביטחון, וכמובן התחייבות מפורשת של הנשיא אובמה עצמו ב-2011 להימנע מצעדים כאלה".

ראש הממשלה הוסיף: "במשך עשורים, הייתה אי הסכמה בין הממשלות בארה"ב וישראל בנושא ההתנחלויות. עם זאת, תמיד הסכמנו שמועצת הביטחון אינה המקום ליישב את הסוגיה הזו. ידענו שפנייה לשם תקשה על המשא ומתן ותרחיק את השלום.

"כפי שאמרתי לג'ון קרי ביום חמישי, ידידים לא לוקחים ידידים למועצת הביטחון. אני מעודד מהצהרות ידידינו בארה"ב, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד. הם מבינים שהחלטת האו"ם הזו היא חסרת אחריות והרסנית ושהכותל המערבי הוא לא שטח כבוש. אני מצפה לעבוד עם הידידים הללו ועם הממשל החדש כשיכנס לתפקיד בחודש הבא".

"משלחת של הרש"פ ביקרה בוושינגטון ימים לפני ההצבעה באו"ם"

בלשכת ראש הממשלה עדיין חוששים ממהלך נוסף בנושא הישראלי-פלסטיני לפני חילופי הממשל וכניסתו של טראמפ לבית הלבן ב-20 בינואר. על פי ההערכה, קרי יציג בדבריו את המתווה אותו גיבש בתשעת חודשי המשא ומתן שניהל עם נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בשנים 2014-2013, לצד פרמטרים כלליים ממתווה קלינטון משנת 2000, שאושררו גם על ידי ממשל אובמה. אלה מבוססים על הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' עם חילופי שטחים, וירושלים כבירה משותפת של שתי המדינות.

כמו כן, חמישה ימים לפני חילופי הממשל, צפויה להתכנס בפריז ועידה בינלאומית לדון בנושא הסכסוך הישראלי-הפלסטיני, ובירושלים חוששים גם כאן מאימוץ מתווה, פרמטרים או החלטות אחרות הנוגדות את עמדת הממשלה בירושלים. שר הביטחון אביגדור ליברמן תקף אתמול בחריפות את הוועידה הצרפתית ואמר שמדובר ב"משפט דרייפוס מודרני, ועידה שכל תפקידה לפגוע בביטחונה של מדינת ישראל".

בסוף השבוע מסר שר החוץ קרי הצהרה בנוגע להחלטה שלא להטיל וטו במועצת הביטחון, וטען כי "ארצות הברית פעלה מתוך מטרה אחת מרכזית: לשמר את האפשרות של פתרון שתי המדינות, שכל ממשל אמריקני זה עשורים הסכים כי הוא הדרך היחידה להגיע לשלום צודק ובר-קיימא בין הישראלים לפלסטינים". הוא הוסיף כי ההחלטה "לא מבקשת לכפות על הצדדים פתרון, ומשמרת את היכולת של הצדדים להיכנס למשא ומתן לסיום הסכסוך".

"כידיד של ישראל במשך כל חיי, ניצלתי כל הזדמנות לשאת דברים או להצביע במטרה להגן על ביטחונה ועל הסיכוי לעתיד שלו", הוסיף קרי. "הממשל הנוכחי גאה במה שכונה על ידי ההנהגה הישראלית תמיכה חסרת תקדים בביטחונה של ישראל, כולל חבילת הסיוע הביטחונית הגדולה ביותר בהיסטוריה". לדבריו, "זו אותה המחויבות לביטחונה ארוך הטווח של ישראל שעליה אנחנו מגנים כעת".

המשפטן הבינ"ל הולם באובמה: "נבזי. מהנשיאים הגרועים בהיסטוריה" • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אם מה שהוא הולך להגיד זה נגד עם ישראל
הלואי נס חנוכה
יתפגר רגע לפני

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture