"הישארי חזקה ישראל, ה-20 בינואר מתקרב" – מנחם הנשיא טראמפ

שעה קלה לפני תחילת נאומו של מזכיר המדינה האמריקאי, תוקף הנשיא הנבחר של ארה"ב דונלד טראמפ את התנהלות ממשל אובמה ואומר כי "אסור לנו להמשיך לאפשר יחס כה מזלזל וחסר כבוד לישראל" • "חשבתי שחילופי הממשל יהיו חלקים - הם לא"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

נשיאה הנבחר של ארצות הברית, דונלד טראמפ מבקר בחריפות את התנהלותו של הנשיא היוצא ברק אובמה, העושה הכל על מנת לפגוע במדינת ישראל רגע לפני סיום כהונתו בבית הלבן.

"אי אפשר להמשיך להתייחס בבוז מוחלט ובחוסר כבוד לישראל. היו להם חברים טובים בארצות הברית, אבל לא עוד. התחלת הסוף הייתה הסכם הגרעין עם איראן וכעת באו"ם", כתב הנשיא טראמפ.

"אני עושה ככל יכולתי להתעלם מההצהרות ומההפרעות של הנשיא אובמה. חשבתי שחילופי הממשל יהיו חלקים – הם לא" – הוסיף טראמפ שפנה ישירות לישראל: "תהיו חזקים ישראל, 20 בינואר מגיע בקרוב".

יצויין כי לאחר הבחירות נמנע טראמפ ממתקפות חריפות נגד הנשיא המכהן, והערב חרג ממנהגו לקראת הנאום החריג של מזכיר המדינה ג'ון קרי העומד לשאת דברים בשעות הקרובות, בו יפרט את החזון של הממשל היוצא לתכנית השלום.

חשש בישראל: קרי יציג "חזון מקיף לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני"

בתוך כך, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב דחה הלילה הצעה של שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי כי אחרי הנאום שיישא בוושינגטון היום אחר הצהריים חברות הקוורטט – ארה"ב, רוסיה, האו"ם והאיחוד האירופי – יפרסמו הודעת תמיכה ויאמצו את העקרונות שיציג לפתרון סוגיות הליבה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

קרי העלה את ההצעה בשיחת טלפון שקיים עם לברוב הלילה. לא ברור האם קרי הציע שאחרי הודעת תמיכה של הקוורטט תקודם החלטה נוספת במועצת הביטחון של האו"ם שתאמץ את עיקרי הנאום. בכירים במשרד החוץ של ארה"ב אמרו ל"ניו יורק טיימס" הלילה כי ממשל אובמה לא מתכנן כל פעולה נוספת במועצת הביטחון שתתבסס על נאומו של קרי.

לאחר שיחת הטלפון בין קרי ללברוב, שהיתה ה-70 במספר בין השניים מאז נכנס קרי לתפקידו, פרסם משרד החוץ של רוסיה הודעה חריגה ובה פירוט נרחב של תכניה. לפי ההודעה, לברוב אמר לקרי כי יש צורך בתנאים לקיומו של מו"מ ישיר בין המנהיגים הישראלים והפלסטינים, אך הדגיש כי אסור שסוגיות פוליטיות פנים-אמריקאיות יכתיבו זאת.

"שני השרים החליפו דעות בנושא יישוב הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לברוב הדגיש את הצורך ביצירת תנאים לשיחות ישירות בין מנהיגים ישראלים ופלסטינים והזהיר מפני הפגיעה של האג'נדה המקומית על הקוורטט ומועצת הביטחון", לשון ההודעה ממוסקבה. "לברוב הצביע על הניסיונות המזיקים להשתמש בפלטפורמות כאלה לטובת ההתכתשויות בין דמוקרטים לרפובליקנים".

ברוסיה הביעו חוסר שביעות רצון מההתערבות האמריקנית בקידום החלטה 2334 נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון – אף שבסופו של דבר תמכה בה. שגריר רוסיה באו"ם ניסה ברגע האחרון להביא לדחייה של הדיון במועצת הביטחון עד לאחר חג המולד הנחגג בעולם הנוצרי, אך המעצמות התנגדו ועמדו על קיומה של ההצבעה ביום שישי האחרון.

דבריו של לברוב הדהדו חלק מהחששות שנשמעו בימים האחרונים מלשכת ראש הממשלה בירושלים על כך שייתכנו ניסיונות נוספים מצד ממשל אובמה לקדם מהלכים בינלאומיים בנושא הפלסטיני לפני השבעתו של הנשיא דונאלד טראמפ ב-20 בינואר.

קרי צפוי לשאת את נאומו במשרד החוץ בוושינגטון בשעה 18:00 לפי שעון ישראל. בכירים במשרד החוץ של ארה"ב אמרו ל"ניו-יורק טיימס" כי בנאומו צפוי קרי להציג שורה של עקרונות לפתרון סוגיות הליבה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לדבריהם, קרי צפוי להתייחס בנאומו בין היתר לשאלה היכן יש לשרטט את גבולות המדינה הפלסטינית העתידית, אילו סידורי ביטחון צריכים להיות במסגרת הסדר קבע, מה צריך להיות מעמדה של ירושלים וכיצד יש לטפל בסוגיית ההכרה ההדדית של הישראלים והפלסטינים.

התנגדות רוסית לנאומו הצפוי של קרי: "מזיק לשלום בגלל ריבים פנימיים"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תודה השם
זה נס גמור האיש הזה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture