יוזמה: ביתר עילית תהפוך לחלק ממטרופולין ירושלים רבתי

השר ישראל כץ הציג את היוזמה הישראלית הכוללת היפרדות סופית מרצועת עזה והקמת "מטרופולין ירושלים רבתי" תוך החלת הריבונות על כלל חלקיה • במקביל, עיריית ירושלים אישרה בניית 566 יחידות דיור מעבר לקו הירוק, בשכונות רמות ורמת שלמה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

לאחר השבעת טראמפ לנשיא ארצות הברית, בישראל לא ממתינים ומאשרים תוכניות בנייה, תוך הצגת תוכניות מדיניות, לאחר שאלו נמנעו בשנות כהונתו של ברק אובמה בנשיאות ארצות הברית.

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים אישרה הבוקר מתן היתרי בנייה ל-566 יחידות דיור בשכונות פסגת זאב, רמות ורמת שלמה שמעבר לקו הירוק. דיון בהיתרים אלו נדחה לפני כשבועיים בשל חשש מגינוי המהלך על ידי ממשל אובמה.

מנגד, אישרה הוועדה מתן היתרי בנייה ל-105 יחידות דיור לפלסטינים במזרח ירושלים. יודגש כי רבים מקרב הציבור החרדי ממתינים כעת לראות האם בעקבות השבעת טראמפ, יפשירו את הבנייה בערים החרדיות מחוץ לקו הירוק, ביתר עילית ומודיעין עילית, בצעד שיביא לפתרון מצוקת הדיור החרדית.

בשנים האחרונות כל אישור כזה היה גורר גינוי אמריקאי ולחצים מדיניים. בשל כך הוקפאו לעתים קרובות תוכניות הבנייה בעיר, לרוב בעקבות הנחיות שהתקבלו מלשכת ראש הממשלה. לעתים קרובות זמן קצר לפני הדיון הוסרו תוכניות מסדר היום כדי למנוע משברים מדיניים מול האמריקאים, אך כעת נראה כי חילופי הממשל בוושינגטון כבר החלו להשפיע.

ראש העיר ניר ברקת אמר בתגובה: "עברנו שמונה שנים קשות של אובמה שלחץ להקפיא בניה. על אף שבעיריית ירושלים לא הקפאנו בנייה פעמים רבות, לא ניתן האישור הממשלתי ולעתים עוכבו שיווקי דירות בגלל לחצים אמריקאיים. אני מקווה שתם עידן ומעתה נמשיך לבנות ולפתח את ירושלים לטובת תושביה, יהודים וערבים כאחד, כדי לחזק את הריבונות על ירושלים המאוחדת כבירת ישראל ולתת פתרונות לזוגות הצעירים, זה הדבר הנכון".

בשמאל, כמובן מיהרו לגנות את הבנייה ליהודים בעיר הקודש ירושלים. חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) מסרה בתגובה כי "ההחלטה לבנות עוד מאות יחידות דיור היא אמנם אצבע בעין לכל העולם והתעלמות מוחלטת מהמציאות הבינלאומית אבל היא בעיקר אנטי ישראלית כשהיא מהווה המשך ישיר לחניקת פתרון שתי המדינות וחיזוק מדיניות הבידוד". זנדברג הוסיפה כי "נראה כי האקסטזה בימין בעקבות עליית טראמפ פשוט גורמת להם לאבד את זה לגמרי ולפעול נגד האינטרסים של מדינת ישראל".

התוכנית להקמת מטרופולין ירושלים רבתי

בתוך כך, שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, יציג היום בישיבת הקבינט תוכנית מדינית חדשה מטעמו, שבמסגרתה יבקש לאשר את "חוק ירושלים רבתי". השר הסביר כי ברצונו להחיל את הריבונות הישראלית לא רק על מעלה-אדומים, כפי שמעוניינת שדולת ארץ ישראל, אלא גם על גבעת-זאב, ביתר-עילית וגוש עציון. בנוסף מעוניין כץ לצרף את היישובים הללו, לאחר החלת הריבונות, לתוך תחומיה המוניציפליים של ירושלים. כך, ציין כץ, תחוזק עיר הבירה "בתוספת שטח ואוכלוסייה יהודית". לדבריו, מדובר ב"צעד מדיני ראשון מתבקש בעידן טראמפ".

"תוכנית זו מחזקת את מעמדה של ישראל ומשפרת את המצב באזור ואינה סותרת גם אפשרות למו״מ ולהסדרים מדיניים בעתיד. ברצוני להבהיר שאני מתנגד בכל תוקף לתוכנית שונות המועלות לאחרונה והכוללת מתן אזרחות ישראלית לכ 150 אלף פלשתינים המתגוררים באזורי C (שבתוך תקופה קצרה מקבלת התעודה הכחולה והביטוח הלאומי יהפכו למאות אלפים)", מסר כץ.

כאמור, תוכניתו של השר כץ מצטרפת לרצונם של ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, ח"כ יואב קיש (הליכוד) וח"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי), להעלות עוד הערב בוועדת השרים לחקיקה את החוק לסיפוח מעלה-אדומים. החוק מעורר דאגה בלשכת ראש הממשלה, שפועלת לדחות את ההצבעה עליו.

החוק, שעמד לעלות להצבעה בחודש שעבר ונדחה בעקבות בקשתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט להמתין עד צאתו של הנשיא אובמה מהבית הלבן, אמור לעלות בוועדה שמנהלת שרת המשפטים איילת שקד. על פי בדיקת 360, בוועדה יש רוב של שרים שתומכים בהצעה, ואם אכן תעלה לדיון – היא תעבור.

בעוד שבלשכת ראש הממשלה הבהירו כי לא יסכימו לקדם הצעת חוק כזאת ללא תיאום עם הממשל הנכנס, שר החינוך בנט לא קיבל את הדברים. אמש אמר כי "נפילת החוק לא עומדת כרגע על הפרק. איילת שקד היא יושבת ראש ועדת השרים, וההחלטה אם להעלות את ההצעה לדיון או לא היא שלנו".

מאז הבחירות בארה"ב: זינוק באישורי הבנייה ליהודים במזרח העיר

על פי דיווח בעיתון הארץ, בשנה האחרונה, ובמיוחד מאז ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב, ניכרת עלייה חדה במספר תוכניות הבנייה המאושרות ליהודים מעבר לקו הירוק בירושלים, ובהן כאלה שנחשבו עד כה רגישות מבחינת הממשל האמריקאי. במקביל חלה עלייה במספר הריסות בתי הפלסטינים במזרח העיר, שגם לגביהן הביע ממשל אובמה דאגה.

נתונים שאספה עמותת "עיר עמים" מצביעים על שינוי מגמה בבנייה ליהודים במזרח ירושלים. בשנים 2015-2014 הורגשה האטה באישור תוכניות במזרח העיר, ואנשי גופי התכנון התלוננו שוב ושוב על כך שלשכת ראש הממשלה בולמת תוכניות בנייה שנחשבות רגישות מבחינה מדינית.

אולם ב-2016, ובפרט מאז הבחירות בארה"ב, חלה עלייה חדה במספר התוכניות המוגשות והמאושרות. כך, ב-2014 קודמו תוכניות לבניית 775 יחידות דיור ליהודים מעבר לקו הירוק, בשנה שעברה צנח מספרן ל-395 והשנה קודמו 1,506 תוכניות – כאלף מהן מאז נובמבר.

במקביל חלה עלייה חדה במספר הריסות הבתים של פלסטינים, סוגיה נוספת שנחשבת רגישה מאוד מבחינת הממשל האמריקאי. בשנים האחרונות נע היקף ההריסות במזרח ירושלים בין 40 ל-70 מבנים בשנה, שרובם לא היו מאוכלסים או ששימשו למגורי בעלי חיים. ב-2016 הרסו העירייה ומנהל התכנון כ-130 יחידות דיור ובהן, לראשונה, גם מבנים בשכונות שמעבר לגדר ההפרדה.

בתגובה לאישור הבנייה היהודית הבוקר, כפי שדווח בתחילת כתבה זו, נמסר מעמותת עיר עמים כי "סמיכות אישור היתרי הבנייה ברמות ורמות שלמה להשבעת הנשיא טראמפ מוכיחה שממשלת ישראל עסוקה במשחקי חתול ועכבר עם הממשל האמריקאי במקום לנהל מדיניות אחראית בירושלים. המחשבה שרוח גבית אמריקאית היא חזות הכל הוכחה כמוטעית ורק תוביל אותנו להמשך בידודה של ישראל ולפגיעה נוספת בפתרון הישים היחיד הקיים היום של פתרון שתי המדינות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture