טראמפ, כמו איש עסקים טוב, פתוח לשמוע רעיונות נוספים • פרשנות

גם אם לא ניכנס לוויכוח עתיק היומין האם הקמת "שתי מדינות לשני עמים" הוא פתרון טוב לישראל או לא, עצם העובדה שיושב בבית הלבן אדם שמוכן לשמוע דעות נוספות ואינו מתכוון - בניגוד לממשל אובמה, לכפות את דעתו - מהווה בשורה טובה לישראל

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

במהלך מסיבת העיתונאים אתמול נמנעו גם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו להביע מחויבות לפתרון שתי המדינות כדרך להשגת הסכם שלום. מעניין לבדוק כיצד התייחסו לכך היום, הפרשנים הפוליטיים והמדיניים בניסיונם להסביר, איש איש מנקודת מבטו, כיצד הדברים ישפיעו.

הנשיא האמריקאי הפתיע כשאמר כי יהיה מוכן לבחון גם פתרון של מדינה אחת לשני עמים והבהיר כי הוא מעוניין לקדם יוזמת שלום בה יהיו מעורבות כמה ממדינות ערב ולא רק ישראל והפלסטינים וזאת כדי להשיג הסכם שלום רחב וגדול יותר. "אני בוחן את עניין שתי המדינות ואת עניין המדינה האחת", אמר טראמפ. "אוכל לחיות עם שתיהן. פעם היה נראה ששתי מדינות זה הפתרון הקל יותר. אבל אם ביבי והפלסטינים שמחים – אני אהיה שמח עם מה שהם מעדיפים".

ראש הממשלה נתניהו נמנע מצידו מלהביע תמיכה מפורשת בהקמת מדינה פלסטינית, אך הבהיר כי הוא לא חוזר בו מהעקרונות שהציג בנאום בר-אילן מיוני 2009. באותו נאום אמר נתניהו כי יתמוך בהקמה מדינה פלסטינית אם זו תהיה מפורזת מכוחות צבא ותכיר בישראל כמדינה יהודית. "במקום להתמקד בכותרות אני רוצה להתמקד במהות", אמר נתניהו.

"יש שני תנאים לשלום והם לא השתנו – הפלסטינים חייבים להכיר במדינה היהודית וישראל חייבת לשמר את היכולת הביטחונית שלה בכל הגדה המערבית אחרת נקבל מדינת איסלאם קיצוני…הפלסטינים ממשיכים לקרוא להרס המדינה היהודית ואפילו הכחישו את הקשר ההיסטורי שלנו לארצנו. הסינים נקראים כך כי הם מסין… יהודים נקראים כך כי הם באים מיהודה".

כתב חדשות החוץ, אורן נהרי כותב כי המשפט שסימל יותר מכל את מסיבת העיתונאים הראשונה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו היה: "שתי מדינות, מדינה אחת, אני אוהב את הפתרון ששני הצדדים אוהבים". המשפט הזה סמלי לא רק כי מדובר בפעם הראשונה שפתרון שתי המדינות הוא לא היחיד עבור ממשל אמריקני, אלא גם כי נראה שנשיא ארצות הברית לא ממש שולט בפרטים הקטנים.

נתניהו מציע לטראמפ עסקה חלומית. במונחי נדל"ן, אמנם ישראליים, זו לא תוספת מרפסת או קומה לבניין רעוע. נתניהו מדבר על פינוי-בינוי עם השבחה של השכונה כולה, עסקה שבבסיסה הסכם שלום אזורי, שבו המדינות הסוניות – ירדן, מצרים, אולי טורקיה, ערב הסעודית, קטאר ועוד – יביאו את הפלסטינים לשולחן המשא ומתן. ואז, אם הפלסטינים יקבלו את תנאי ישראל לתחילתו של משא ומתן – הכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית ושליטה ביטחונית ישראלית על כל השטח – אז ניתן להתחיל משא ומתן. התנחלויות, ירושלים או זכות השיבה, כלל לא הוזכרו. וטראמפ אהב את הרעיון. ואף שלממשלת ישראל היום יום חג, טראמפ גם הזכיר שהוא רוצה הסכם. הוא קרא לעצירת הבנייה בהתנחלויות, והדגיש שהוא מצפה לפשרות משמעותיות גם מישראל.

עמית סגל מזכיר כי במשך מסיבת עיתונאים שלמה בבית הלבן, ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארה"ב טראמפ לא התייחסו למפעל ההתנחלויות. בכך, מוריד טראמפ הלכה למעשה מעל הפרק את פתרון שתי המדינות לסוגיית הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא לא מתייחס לנושא התנחלויות עד שהוא נשאל על כך במפורש, וגם אז הוא עונה באופן עמום למדי.

לדברי הד"ר חיים שיין, כולם מדברים כבר שנים על שלום בין הישראלים לפלשתינים, בחסות הכותרות שתי מדינות לשני עמים וההתנחלויות כמכשול לשלום. סיסמה משכרת שמלכתחילה לא היה לה שום סיכוי, מהטעם שהפלשתינים לעולם לא יהיו מוכנים להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ולוותר על זכות השיבה ליפו, לשפיים, לקיבוץ ברעם, לרמת השרון ולרעננה. מדינה פלשתינית, מבינים היום רוב הישראלים, היא רק שלב ראשון בחזון השבת היהודים לאירופה.

הנשיא טראמפ כאיש עסקים מביא איתו לכהונתו רוח חדשה. הוא אינו שבוי בקונספציות הישנות של קודמיו ביחס למזרח התיכון, שרק הובילו לשפיכות דמים מיותרת. אנשי עסקים יודעים שרק עיסקה טובה לשני הצדדים יכולה להתממש. עסקאות טובות לא עושים בכפייה. השתלטות עוינת נתפסת בעולם העסקים כאלטרנטיבה גרועה למדי.

הפתיחות בעידן טראמפ תחייב את כל הצדדים לחשיבה יצירתית כדי שבסיום מו"מ יוכלו הישראלים והפלשתינים לחיות במסגרת של שכנות סבירה ודו־קיום. קיבעון מחשבתי מוביל לאין מוצא, ואילו יוזמה ופתיחות יוצרות תקווה. לפתרון הסכסוך באזורנו נדרשת גם סבלנות רבה. הנשיא אובאמה רצה בכל מאודו שמורשתו תכלול שלום מוסלמי־יהודי, אצה לו הדרך ולכן כישלונו מהדהד. הוא היה משוכנע שכל מה שהוא רוצה – הוא גם יכול. המורשת של טראמפ אינה מעוגנת במזרח התיכון, אלא בהשבת הכבוד האבוד והרמוס של ארה"ב, שגשוגה וטובת אזרחיה.

כצפוי, מהצד השני, הפרשן המדיני ברק רביד כותב כך: לראשונה נשיא אמריקאי דחק הצדה את פתרון שתי המדינות והביע תמיכה באפשרות של הפיכת ישראל ממדינה יהודית דמוקרטית למדינה דו־לאומית. לא אוטונומיה כפי שנפתלי בנט שואף. לא מדינה מינוס כפי שראש הממשלה נתניהו היה רוצה שיקרה. אלא מדינה אחת יהודית־ערבית. המסר הזה היה כמעט אנטי־ציוני. ספק אם טראמפ עצמו הבין מה המשמעות של דבריו. לא מעט פלסטינים שתומכים במדינה אחת ודאי חגגו הלילה. הרצל, ז'בוטינסקי, בן־גוריון וגם הרב קוק ודאי התהפכו בקברם.

מנגד, טראמפ אמר שורה של דברים שבמהותם הינם הפוכים לחלוטין, הבולט שבהם נגע לבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. טראמפ עמד לצדו של נתניהו וקרא לישראל בצורה ישירה ולא מתנצלת לרסן את הבנייה בהתנחלויות. קשה לראות כיצד תוכל כעת ממשלת ישראל לבנות ללא הגבלה, לא כל שכן לספח התנחלויות. כשאובמה אמר את זה בפגישתו הראשונה עם נתניהו במאי 2009, היתה עליו התנפלות רבתי מצד לובי המתנחלים בתקשורת, בממשלה ובכנסת. כשטראמפ אמר אתמול את אותו הדבר, ואף שב והתחמק מהתחייבות להעביר את השגרירות לירושלים, הימין הישראלי יצא במחולות. אין מה לומר, חזון אחרית הימים הולך ומתגשם לנגד עינינו.

נתניהו וטראמפ הציגו במסיבת העיתונאים יוזמה מדינית "אלטרנטיבית" לכאורה. כזו שתתרחש מבחוץ פנימה. מהעולם הערבי לזירה הפלסטינית. טראמפ ונתניהו לא המציאו כלום. ראש ממשלת ישראל ניסה זאת בקדנציה הראשונה של אובמה וכן בקדנציה השנייה של אובמה. בשני המקרים הוא גילה שזה אולי נשמע טוב, אבל לא הכי ישים. עדיין לא נמצא המנהיג הערבי שיהיה מוכן לחמם את היחסים עם ישראל לפני שזו תתקדם עם הפלסטינים.

לא ברור אם טראמפ באמת רציני כאשר הוא מדבר על כוונתו להגיע לעסקת חבילה במזרח התיכון. אם הנשיא האמריקאי ויועציו ינסו באמת לקדם זאת הם יגלו שאין מנוס מליישב את אותן סתירות פנימיות שצפו ועלו במסיבת העיתונאים. יש להניח שכבר בביקור הראשון של שליחיו של טראמפ בירושלים, רמאללה ובירות העולם הערבי ואירופה הם יגלו שהדיבורים על קבורת המדינה הפלסטינית אולי היו מוקדמים מדי. בכל פעם שטראמפ ואנשיו נתקלו במציאות מאז שנכנסו לבית הלבן הם חזרו למקורות – ביחסים עם סין, במדיניות כלפי הכיבוש הרוסי באוקראינה ובנוגע להעברת השגרירות לירושלים. אין סיבה לחשוב שאותו דבר לא יקרה בנוגע לפתרון שתי המדינות.

לסיכום, נסיים עם התחזית של הפרשן הפוליטי עמית סגל: מדובר באדם שבניגוד לממשל הקודם בבית הלבן לא יתבטא בסוף כהונתו נגד ההתנחלויות בנאום שוצף במשך 80 דקות ולא ישלח את מזכיר המדינה שלו עשרות פעמים בתוך 4 שנים כדי לנסות להחיות את הנסיונות הכושלים הללו למשא ומתן. במובן הזה ראש הממשלה קיבל את כל מה שהוא יכל לחלום עליו. אם נסכם את המסר של מסיבת העיתונאים בביטוי שנתניהו מכיר היטב, טראמפ אומר בעצם שלא יקרה כלום כי אין כלום.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ברק רביד לא מבין אנגלית. יש הבדל משמעותי בין 'אף לבנה אחת' שאמר המוסלמי חוסיין אובמה לבין 'ריסון' אותו הגדיר טראמפ. ריסון משמעותו בניה, אם כי לא בהיקפים מטורפים וברמה שתאפשר שינויים באיזורים מסויימים הנמצאים בליבת המחלוקת בין ישראל לאירופאים ושותפיהם, בעוד שאף לבנה אחת משמעותו לא לסגור מרפסת ברמת אשכול עם פנליות…
אנשי השמאל עיוורים מידיעה, ומחפשים את המשמעויות שאינן קיימות על מנת לשכנע את עצמם במציאות שאינה קיימת. רביד, כמו שאר אנשי השמאל, צריכים להבין שעידן חוסיין אובמה המוסלמי האנטישמי נגמר. נ-ג-מ-ר. תמו החגיגות כל אימת שהאירופאים ואנשי האו"ם בתיווכו וסיועו של המוסלמי האנטישמי מקניה-ארה"ב פגעו ביהודים ובארצם.
הקב"ה שלח אדם שאפשר להגדירו בקלות כחסיד אומות העולם להתגורר בבית הלבן, ואנשי השמאל המזוכיסטים לא מצליחים להבין איך כל הקונספציה שעליה מושתת בסיסם האידיאולוגי קרס בקול רעש גדול, לשמחת לב היהודים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture