הרב גולדברג: "היום זה שחיטה, מחר זה ברית מילה"

בראיון מיוחד ל-JDN, סיפר הרב גולדברג על "השקט שלפני הסערה", כלשונו, ומנה את ההבדלים בין החוקה הפרטית בהולנד, המבקשת לאסור את השחיטה הכשרה, לחוקה באיחוד האירופי, המבקשת לסמן מוצרים כשרים בתווית מגונה

כתבות נוספות בנושא:

המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
פריצת דרך: מסוק בלקהוק ביצע לראשונה טיסה אוטונומית מלאה • צפו

לקראת הפגישה החשובה שתיערך מחר (ג') בוועדת הקליטה והעלייה בכנסת, שוחחנו עם הרב אריה גולדברג, סמנכ"ל מרכז רבני אירופה על השחיטה הכשרה, נושא שמטלטל לאחרונה את יהדות אירופה.

בראיון מיוחד ל-JDN, סיפר הרב גולדברג על "השקט שלפני הסערה", כלשונו, ומנה את ההבדלים בין החוקה הפרטית בהולנד, המבקשת לאסור את השחיטה הכשרה, לחוקה הכללית באיחוד האירופי, המבקשת לסמן מוצרים כשרים בתווית מגונה.

עוד ב-JDN:

[postim]

"צריך להפריד בין האיחוד האירופי לבין הולנד", מסביר הרב גולדברג בפתח דבריו. "מדובר בשני חוקים שונים במהותם, אך זהים במטרתם: האיחוד האירופי ביקש בעבר לבטל את השחיטה הכשרה ובמקום זאת להמם את הבהמה בשוק חשמלי. ההצעה עברה מספר שלבים, אך נדחתה בסופו של דבר מטעמים שונים. במקום זאת, הציעו לסמן את מוצרי הבשר הכשר בצורה בולטת, כי מדובר בבשר שנשחט ללא המום חשמלי, מה שגורם צער לבעלי החיים.

"הבעיה היא, שכשאשר יהיה סימון בולט שכזה על הבשר, הרבה אנשים לא ירכשו יותר בשר כשר, למרות שעד עכשיו העדיפו אותו על פני בשר אחר מטעמי אסתטיקה וכדומה. בעלי המשחטות, יצטרכו להכפיל את מחיר הבשר כדי לשרוד כלכלית, ושוב, יהודים שלא שומרים תורה ומצוות והקפידו עד כה לקנות בשר כשר, יעדיפו לקנות בשר לא כשר בחצי מחיר".

הרב גולדברג מסביר כי 'חוק הסימון' שביקש להעביר האיחוד האירופי נדחה בינתיים ועבר לדיון במועצה, שתנסה להחזיר את ההצעה לסדר היום, במוקדם או במאוחר. "זה יכול לקחת שבועיים, חודשיים וגם שנה", מסביר הרב. "במוקדם או מאוחר, זה יחזור לפרלמנט ואנו צפויים לסערה גדולה".

בהולנד, לעומת זאת, הפרלמנט ביקש להעביר חוק לאיסור מוחלט של שחיטה יהודית כשרה. "אחרי מסעי הסברה ושכנוע גדולים בפרלמנט, הצלחנו לשכנע אותם לא להצביע בעד החוק, שירד לבחינה מחודשת בוועדה מיוחדת. גם כאן", אומר הרב גולדברג, "ההצעה תחזור לשולחן הדיונים בקונגרס".

פעילות 'מרכז רבני אירופה'

מרכז רבני אירופה מפעיל לוביסטים במשרה מלאה, שעושים לילות כימים בפרלמנט בבריסל, כדי לשכנע את חבריו להימנע מתמיכה בחוק הזה, שעשוי להיות 'בכיה לדורות' עבור העם היהודי.

בקיץ האחרון נערך דיון חשוב בבריסל, בהשתתפות הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר, חברי כנסת, רבני מרכז רבני אירופה ועסקנים שונים.

הרב בנימין יעקובס, יו"ר ועד המחוזות היהודיות של הולנד, הצליח לשכנע את חברי הפרלמנט לא להצביע, אבל הארגונים מנסים להחזיר את החוק בחזרה. פעולות ההסברה הועילו, בינתיים, אך בסופו של דבר יהיה על האיחוד האירופי ועל הממשלה ההולנדית – להכריע.

פורסם שאתם מתכננים קמפיין ענק בישראל. זה נכון?

"ישבנו עם משרד פרסום גדול מאוד בישראל כדי ללמוד ולנסות אפשרויות נוספות, אבל זה כרוך בעלויות גבוהות מאוד. כרגע מנסים למצוא 'ספונסר' שיירתם למאבק ויממן את הקמפיין. מדובר במיליוני דולרים".

איך קמפיין בארץ ישכנע חברי פרלמנט באירופה?

"הקמפיין יופנה לרשתות התקשורת באירופה, לא בישראל. אולי יעלה גם לרשת האינטרנט ויגיע גם לישראל, אבל עיקר המאמץ יהיה פרסום באירופה".

חברי קונגרס אמריקנים שלחו מכתב לפרלמנט ההולנדי. זה השפיע?

כאן אפשר לשמוע נימת כבוד ושיתוף פעולה במאבק החשוב בין הארגונים המתחרים: "המכתב הזה הגיע אחרי מאמציו של הרב גולדשמידט מ'ועידת רבני אירופה'. גם הם פועלים בנושא הזה", אומר הרב גולדברג.

וזה מה שהכריע את הכף?

"פעולה ועוד פעולה מצטרפת. עבודה אינטנסיבית של לוביסטים שיושבים בפרלמנט האירופי, הסברה, מכתבים, פניות, כנסים ועוד ועוד – זה מה שעבד".

מה תעשו מחר בכנסת?

"ביוזמת חבר הכנסת אורי מקלב, יעלה דיון בנושא בכנסת, בו מרכז רבני אירופה יטלו חלק ויפרסו בפני הגורמים הרלוונטיים את הבעיות באירופה. בנוסף לכל פעולות ההסברה, ההשתדלות, עלינו לישא עינינו לשמיים ולהתפלל לביטול רוע הגזרה. זה מתחיל בשחיטה, וימשיך בברית מילה".

הרב גולדברג נמנע במהלך הראיון מלעשות שימוש במונחים כגון 'אנטישמיות' או 'התנכלות ליהודית'. לפני שסיימנו את הראיון ביקשנו לדעת האם מדובר במאבק של ארגונים ירוקים והגנה על בעלי חיים, או שגורמים אחרים טומנים ידם בצלחת, תרתי משמע.

"במאבק הזה המתנהל בפרלמנט ההולנדי ובאיחוד האירופי אין ניקיון כפיים".

אנטישמיות?

"כנראה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture