יש סיכוי לחיים מחוץ לכדור הארץ? ומה אומרת התורה? • מיוחד

מדענים טוענים כי גילו כוכב גדול פי 1.3 מכדור הארץ ונמצא במרחק 4.2 שנות אור בלבד ועליו ייתכן וימצאו סימני חיים • על פי תורה, ייתכן חיים מחוץ לכדור הארץ?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מדענים הודיעו אתמול על גילויו של כוכב חדש, בעל מאפיינים דומים באופן יוצא דופן לכדור הארץ. הכוכב, שאינו נראה בעין אנושית מכדור הארץ, סובב את הכוכב "פרוקסימה קנטאורי", הכוכב הקרוב ביותר למערכת השמש שלנו והתגלה הודות לטלסקופ מתקדם במצפה הכוכבים האירופי.

הכוכב שזכה לכינוי "פרוקסימה בי" נמצא במרחק 4 שנות אור בלבד מכדור הארץ ובאזור בו הטמפרטורה מאפשרת את הימצאותם של מים, ובשל כך אולי אפילו חיים. בשנים האחרונות התגלו מאות כוכבים בהם קיים סיכוי להימצאותם של חיים, אך לטענת החוקרים, מדובר בכוכב הקרוב ביותר למערכת השמש שלנו עד כה.

רגע לפני שתתלהבו, נספר לכם כי על פי ההערכות, באמצעים העומדים לרשותנו היום, ייקח קרוב ל-30 אלף שנים להגיע אל כוכב הלכת, אך הוא קרוב מספיק כך שהחוקרים מאמינים שיוכלו בשנים הקרובות לשלוח גשושית לבחון אותו. "על פי הממצאים, לכוכב פני שטח סלעיים והוא כבד רק במעט מכדור הארץ", תאר ד"ר מיקו טומי שהיה חלק מהצוות שגילה את הכוכב.

"זה הכוכב הקרוב ביותר אלינו שיכול אולי לתמוך בקיומם של חיים מחוץ למערכת השמש שלנו", הוסיף. "זה מסקרן לחשוב שהמרכיבים הנדרשים לחיים קיימים על הכוכב. זה מקום טוב להתחיל לחפש חיים מחוץ למערכת השמש וזו תגלית מאוד מרגשת".

איך יעמדו איתם בקשר?

לדברי פרופ' צבי פירן, אסטרופיזיקאי ממכון רקח של האוניברסיטה העברית, מדובר בהפתעה לא צפויה לעולם המדע. "חשבו שאולי נמצא חיים במרחק עשרות או מאות שנות אור. זה כמו ששבט מבודד באמזונס יגלה שבט חדש ביער לידו ולא בצד השני של כדור הארץ, זה המקום הכי קרוב שאפשר אלינו, וזה הופך את כל הסיפור של חיפוש אחר חיים נוספים לשונה לגמרי", אמר. "שני הדברים המיוחדים בכוכב הזה הם הגודל שלו והמרחק שלו מהשמש שלו, שמתאים להיווצרות חיים – לא חם ולא קר שם מדי".

לדברי פרופ' פירן, כבר אותרו בעבר כוכבים דומים לכדור הארץ, אך "הדבר הדרמטי הוא הקרבה שלו אלינו". "חשיבות הגילוי הזה, ראשית, היא שכוכבים שיכולים להיות עליהם חיים עוד יותר נפוצים ממה שחשבנו קודם. שנית, אחת הבעיות היא להגיע לכוכבים האלה – וכאן זה הרבה יותר קרוב. אמנם אנחנו לא יודעים לטוס בשנות אור, אבל אם יש שם חיים ונצליח לתקשר איתם בגלי רדיו – ייקח לאותות רק ארבע שנים להגיע. זה אולי לא כמו להרים את הטלפון, אבל זה סוג של תקשורת".

לדברי פירן, המהלכים הראשונים שיקיימו המדענים הם ניסיונות לתקשר עם צורות החיים – אם קיימות – על כוכב הלכת באמצעות גלי רדיו, ו"לכוון את כל הטלסקופים האפשריים לפלנטה הזו כדי לקבל כמה שיותר מידע עליה". "במהירות שבה החלליות שלנו טסות היום, ייקח אלפי או עשרות אלפי שנים להגיע לשם", אמר, "אבל עצם הקיום של הכוכב הזה נותן הרבה יותר מוטיבציה לפתח את החללית המהירה – יש רעיונות איך לפתח אותה ויש מי שמוכן גם להשקיע את הכסף. עכשיו, תהיה גם המוטיבציה".

על פי תורה, ייתכן חיים מחוץ לכדור הארץ?

ביהדות התייחסו בספקנות לאפשרות של קיום חיים נוספים מחוץ לכדור הארץ. היו מגדולי ישראל שטענו כי אילו הדבר אכן היה קיים, הרי שהיה לכך רמז כל שהוא בתורה. לעומתם, היו מגדולי ישראל שלא שללו אפשרות זו.

מי שהביע את דעתו בנושא בצורה ברורה ביותר היה כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זצוקל"ה שאמר כי "מי שקובע שאין חיים מחוץ לכדור הארץ – מציב גבול ליכולתו של הבורא!". עם זאת, קבע הרבי כי אין להם תרבות והם אינם תבוניים.

הרבי אף הביא לכך רמז מהתורה: "ב"שירת דבורה" על מלחמת ברק וסיסרא (שופטים ה' כג'), נאמר: "אורו מרוז אמר מלאך ה', אורו ארור יושביה". על כך מביאה הגמרא (שם) שני פירושים המתייחסים לזהות הכוכב "מרוז", כשלפי הפירוש השני מדובר בכוכב.

כידוע, הכוכבים עזרו לישראל, ככתוב בפסוק לפני-כן: "מן השמים נלחמות הכוכבים ממסילותם…", ואילו כוכב זה, מזלו של סיסרא, לא בא כמובן לעזרת ישראל, ועל כן החרים אותו ברק ב"שמתא": "אורו מרוז, אמר מלאך ה', אורו ארור יושביה" – הרי שיש תושבים על הכוכב".

הכתבות המעניינות ביותר

ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

החפץ חיים הוא זה שאמר שאין שום חיים מחוץ לכדור הארץ שאם היו – הייתה התורה וחז"ל מגלים לנו על כך.
המקובל הרב מרדכי שרעבי זצ"ל אמר כשעלו לירח – שאין שום חיים מחוץ לכדור הארץ, וציטט מלשונו של הזוהר המוכר לנו מ'פתח אליהו' שאומרים הספרדים לפני מנחה שמשמע ממנו שרק "בההוא עלמא" – עולמנו אנו יש בו חיים ונהרות ודשאים וכו' משמע שבמקומות אחרים לא.

משה אז למה מוזכר על חוצנים בתורה בשירת דבורה התורה שקר אה או מה יש תורה אחרת אולי עם לא תורתינו שאין בה זכר

שמואל תלמד שם ותראה שכתוב שקללו אותם וכנראה היום אין!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

מה ברצונך לחפש?