לאחר שלושה עשורים נחשף: 3 חברי כנסת ואלוף בצה"ל ריגלו עבור הק.ג.ב.

המידע המרעיש כמו גם פרטים נוספים שלא היו ידועים עד כה, נחשפו בגנזיו של סוכן ק.ג.ב. לשעבר שערק למערב לפני למעלה מ-20 שנה, כאשר מסמכים אלו אופסנו ונשמרו עד כה בארכיון אוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הבוקר נחשף, כי שלושה חברי כנסת ואלוף בצה"ל שהיו חשופים למידע ביטחוני רגיש, רגילו עבור סוכנות הביון הרוסי הק.ג.ב. במשך זמן רב.

העיתון 'ידיעות' שחושף הבוקר קדימון לפרטי הפרשה המלאים שיפורסמו במלואם לקראת סוף השבוע, מציין כי "שלושה חברי כנסת, קצינים בכירים בצה"ל, כולל אחד שהיה חבר במטכ"ל, מהנדסים ועובדים בפרויקטים מסווגים, כמו מטוס הלביא וטנק המרכבה כמו גם אנשי מודיעין בתפקידים רגישים. הקג"ב, אלו היו רק מקצת מהסוכנים והמרגלים שהפעיל בישראל הק.ג.ב., ארגון הביון הסובייטי.

הפרטים הסודיים שהיו שמורים במשך למעלה משני עשורים בארכיון אוניברסיטת קיימבריג' שבבריטניה תחת סיווג "ארכיון מיטרוקין", שופכים אור על פעולות הארגון הידוע לשמצה.

מטרוקין עצמו היה פעיל בכיר בארגון, עד שהחליט שאינו יכול עוד ובחר לערוק למערב, במבצע חשאי הוא, משפחתו הוטסו לבריטניה. כאשר המסמכים שהצליח לשכפל ולהבריח בכדי חלב, חוללו רעידת אדמה מודיעינית במדינות רבות כמו אנגליה, בצרפת, בגרמניה, בארה"ב ועוד, שם נתפסו מרגלים רבים.

מטרוקין עצמו סיפר לפני מותו "לא יכולתי להאמין כי רשע כזה קיים", זאת לאחר שנחשף לטיהורים הגדולים שביצע השלטון הסובייטי וקיבל החלטה אישית לפעול בענין.

נזכיר כי מסמכי מטרוקין נחשפו לראשונה לפני מספר שבועות כאשר כתב הערוץ הראשון אורן נהרי חשף כי יו"ר הרש"פ אבו מאזן שימש כסוכן ק.ג.ב. בזמן לימודיו בסוריה.

ע"פ המסמכים אחד מחברי הכנסת שפעל כמרגל היה ח"כ אלעזר גרנות המכונה במסמכי הקג"ב בשם הקוד "גרנט" שם הוא מתואר כמי ש"גר בקיבוץ שובל, ליד באר שבע". גרנות עצמו שימש כחבר בועדת החוץ והביטחון ומנהיג מפ"ם.

על פי מסמכי מיטרוקין, גרנות גויס בתקופה שקדמה למלחמת ששת הימים על ידי איש הקג"ב הבכיר יורי קוטוב, והקשר עימו נותק עם פינוי השגרירות ב־1967. דן גרנות, בנו של חבר הכנסת, סיפר בתגובה כי כילד היה עד לפגישות ליליות עם קוטוב, שהגיע במכונית דיפלומטית, "והביא עימו וודקה משובחת ונקניקים הונגריים מעולים". יחד עם זאת, גרנות אומר כי "לאבא שלי לא הייתה כל נגישות למידע מסווג, כך שגם לו היה רוצה – לא הייתה לו אפשרות להיות מרגל".

על פי מסמכי מיטרוקין כפי שמובא ב'ידיעות', הצליח הארגון לגייס גם את הסוכן "בוקר", שהיה מהנדס בכיר בפרויקט המוביל הארצי, שנחשב לסוד כמוס בישראל ויעד מרכזי מבחינת הרוסים; את הסוכן "ג'ימי", שמונה לתפקיד מסווג בתעשייה האווירית, בחטיבת ההנדסה שטיפלה אז בתכנון מטוס הלביא; וסוכן נוסף, שעסק בתחזוקת טנק המרכבה ודיווח למפעיליו על המשוריין הישראלי. רשימת המרגלים והסוכנים של הקג"ב, שתראה אור ביום שישי הקרוב, כוללת גם כמה אנשי תקשורת ואיש מודיעין מסתורי במיוחד, שקיבל את שם הקוד "מלינקה". לפי מסמכי מיטרוקין "מלינקה" פעל ככל הנראה באגף לריגול נגדי של השב"כ.

אבל מעל לכל אלו עומד גיוס אחד, שונה ומיוחד: על פי מסמכי מיטרוקין, הצליחו הרוסים לגייס אלוף בצה"ל מקרב חברי המטה הכללי. ב־1993, כשמסמכי מיטרוקין הגיעו ללונדון, העביר הביון הבריטי את שמו של האלוף ואת החומר הרלוונטי לשב"כ בישראל.

יצויין, כי השמות המלאים כמו גם פרטים מעוררי ענין נוספים יפורסמו בהמשך השבוע.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תודה השם שאתה מנהל את העולם….
ועוזר לנו בלי סוף….

תודה לאתר על הפרסום…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture