בבירות אירופה נושמים לרווחה: מועמד הימין הקיצוני באוסטריה הפסיד

מנהל הקמפיין של נורברט הופר, שקיווה להיות הנשיא הראשון מהימין הקיצוני באירופה מאז מלחמת העולם השנייה, הודה בהפסדם בבחירות, בניגוד לצפי בסקרים • באיחוד האירופי נושמים לרווחה ומשוכנעים: נעצר גל הפופוליזם ברחבי היבשת

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מדגמים ראשונים המתפרסמים הערב בווינה מלמדים שאיש "מפלגת החירות" נורברט הופר נמצא בדרך להפסד בבחירות לנשיאות מול המועמד העצמאי ואיש השמאל אלכסנדר ון דר בלן, לשעבר איש מפלגת הירוקים.

ערב הבחירות הצביעו הסקרים כי הוא מחזיק ביתרון, אבל לפי המדגמים הערב ואן דר בלן זכה ל-53.6% מהקולות ואילו הופר רק ל-46.4%. מומחים מגדירים את הפער הזה "בלתי ניתן לסגירה", ומנהל הקמפיין של הופר הודה בהפסד.

הופר הוא חובב רובים, חייכן ובעל לשון חדה, והוא הגיע לבחירות האלה מעודד מההתפתחויות בבריטניה ובארה"ב. הוא הבטיח לבוחרים "להיפטר מהממסד המאובק", להתקרב לרוסיה ולהילחם ב"ריכוז הכוח בבריסל". במהלך הקמפיין נמנע הופר מרטוריקה מתסיסה, ובמקום זאת דיבר אל החרדות של הציבור האוסטרי מההגירה ומהעלייה באבטלה.

אף שמשרת הנשיא באוסטריה היא בעלת אופי סמלי, הופר אינו מסתיר את כוונתו לפעול לשינוי אופי תפקידו של הנשיא, באופן שיעניק לו סמכויות ביצועיות נרחבות יותר. הופר אמנם הבהיר בראיונות שהעניק בשבוע האחרון כי הוא מתנגד ל'אוקזיט' – כלומר לעזיבת אוסטריה את האיחוד האירופי, אך בה בעת הוא חזר על הצהרות קודמות שלפיהן כנשיא הוא יפטר ממשלה שתפר במדיניותה את חוקי המדינה, כפי שקרה בעת הכנסת מאות אלפי פליטים לשטחה של אוסטריה במהלך 'משבר הפליטים'.

בניגוד לסיבובי ההצבעה הקודמים, הפעם חל קרע בשורות 'מפלגת העם' השמרנית, השותפה עם הסוציאל־דמוקרטים לקואליציה הממשלתית באוסטריה. מפלגת העם היא שהעניקה לפני 16 שנה הכשר פוליטי למפלגת החירות, כאשר הסכימה לצרף לממשלתה את המפלגה שבראשה עמד אז ירג היידר. צירוף מפלגת החירות לקואליציה, שהיווה תקדים פוליטי בשורות האיחוד האירופי, הביא את האיחוד להטיל עיצומים על אוסטריה. העיצומים הללו בוטלו לאחר כמה חודשים, משהתברר כי מפלגות ימין קיצוני עומדות להצטרף לקואליציות שלטוניות גם במדינות אחרות.

צמרת 'מפלגת העם', החוששת שהתחזקות אלקטורלית של מפלגת החירות תהיה על חשבונה, הצטרפה לחזית הממסדית נגד מועמדותו של הופר לנשיאות – אם כי רשמית הודיעה שאינה ממליצה על איש משני המועמדים. לקראת ההצבעה היום קרא ראש סיעת המפלגה בפרלמנט הארצי, רוברט לופטקה, להצביע למועמד הימין החדש. לופטקה נקרא לשיחת הבהרה עם מנהיג מפלגתו, אך לא חזר בו מעמדתו.

מנהיגי האיחוד האירופי הביעו חשש שניצחון של הופר בן ה-45 יגרום לאפקט דומינו בכמה בחירות חשובות ביבשת: בצרפת, בגרמניה ובהולנד. תנועות פופוליסטיות ברחבי אירופה, מהימין ומהשמאל, רק הרוויחו מחוסר הנחת ההולך וגובר מגלובליזציה, רב-תרבותיות, עלייה באי-שוויון וצעדי צנע. מתנגדיו של הופר טוענים שהוא נותר איש ימין קיצוני במפלגת ימין פופוליסטית, גזענית ובעלת סממנים אנטישמיים, שמסווה את הקיצוניות שלו באמצעות חיוכו.

לפני מספר ימים תפס סרטון של ניצולת שואה המזהירה מפני מועמד הימין הקיצוני באוסטריה תאוצה ברקע הסיבוב השני והמכריע בבחירות לנשיאות שיתקיים ביום ראשון. "ראיתי זאת בעבר, וזה כואב לי ומפחיד אותי", אמרה גרטרוד, שנזכרה באנטישמיות ששררה בארצה בשנות ה-30. היא גורשה למחנה ההשמדה אושוויץ עם משפחה בגיל 16, אך היא היחידה ששרדה. היא אמרה כי מפלגת החירות, שאותה מייצג נורברט הופר, מוציאה את "הגרועים שבאנשים" והפצירה לבחור ביריבו ואן דר בלן.

"זה מה שהכי מטריד אותי, אין כבוד לאחרים. רק חוסר הגינות", הזהירה. "וזאת לא הפעם הראשונה שבה דבר כזה קורה". היא השוותה את השיח כלפי מהגרים כיום ליחס שזכו היהודים בזמן נעוריה בווינה. "זה כואב. אני מפחדת מכך". גרטרוד הוסיפה כי היא חוששת במיוחד מדבריו של מנהיג מפלגת החירות, שהוקמה ב-1955 על ידי גנרל נאצי לשעבר. היינץ-כריסטיאן שטראכה אמר בחודש שעבר כי אוסטריה חווה "גל של מהגרים בלתי נשלט, הזר לחברה שלנו וחודר למערכת הרווחה שלנו". מנהיג המפלגה הזהיר מפני "מלחמת אזרחים".

ניצולת השואה סיפרה כי היא זוכרת מלחמה שכזו, שהתחוללה כשהייתה בת שבע. לדבריה, היא ראתה באותה תקופה גופה לראשונה בחייה, והיא אינה יכולה לשכוח זאת. לא ברור לאיזה עימות היא התכוונה, אך בפברואר 1934 התחוללה התקוממות שנמשכה ארבעה ימים ובה נהרגו מאות בני אדם. היא סיכמה במסר ברור לבוחרים: "אלו כנראה הבחירות האחרונות שלי, לא נותר לי זמן רב. ואולם, לצעירים יש את כל החיים לפניהם. הם צריכים לדאוג לעצמם ולעתיד בהיר".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture