מוסלמי אנטישמי יעמוד בראשות המפלגה הדמוקרטית בארה"ב?

קית אליסון, התאסלם בצעירותו, תומך באנטישמים, והביע תמיכה באדם שהפיץ את הקונספירציה לפיה ישראל הפילה את מגדלי התאומים, צפוי להנהיג את המפלגה הדמוקרטית לאחר כשלונה של קלינטון בבחירות לנשיאות • בשמאל היהודי והישראלי דווקא תומכים במועמדותו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לאחר התבוסה המשפילה שנחלה המפלגה הדמוקרטית בבחירות בארצות הברית, כאשר נכשלה בבחירות לנשיאות, כמו גם בבחירות לסנאט ולבית הנבחרים, מנסים במפלגה להתאושש והמירוץ להנהגת המפלגה נפתח. השם החם והמוביל להנהגת המפלגה, הוא קית אליסון, מוסלמי שהביע תמיכה באנטישמים.

אליסון נולד נוצרי, אולם בצעירותו החליט להתאסלם ובשנת 2006 היה למוסלמי הראשון בקונגרס האמריקני. אליסון ממוקם בצד השמאלי של המפלגה הדמוקרטית ונחשב לבעל השקפות ליברליות, הדומות לאלו של ברני סנדרס, הסנאטור היהודי שהפסיד בפריימריז להילארי קלינטון, שבינתיים כבר הספיק להודיע על תמיכה באליסון.

בניגוד למקובל בישראל, בה מתמודדים לראשות המפלגה בפריימריז, וגם אם הפסדת בבחירות הכלליות, אתה נשאר ראש המפלגה עד הפריימריז הבאים, בארצות הברית, לעומת זאת, קלינטון, לצורך העניין, היא ראש המפלגה רק בשלב שבו היא המועמדת לנשיאות. מרגע שהיא הפסידה, למעשה אין ראש למפלגה.

הבחירות הן לתפקיד יו"ר הוועידה של המפלגה, כאשר בארה"ב מדובר בתפקיד מפתח. התפקיד שלו הוא להכין את המפלגה לבחירות הבאות: לגייס כספים, לעודד מועמדים טובים להתמודד לתפקידים ברמה המקומית והארצית. זה האדם שאחראי על כל הפעילות של המפלגה, בעיקר בשטח.

על פי דיווח בוואלה, המועמדות שלו אליסון מעוררת ויכוח ער באגף הדמוקרטי של הקהילה היהודית בארצות הברית. השורשים לכך נעוצים בימיו כסטודנט למשפטים באוניברסיטת מינסוטה ב-1987. אחרי שהתאסלם כתב כמה מאמרים שתמכו בלואיס פרחאן, מנהיגה האנטישמי של תנועת אומת האסלאם.

לפני שנתיים צוטט פרחאן כאומר כי "הציונים היהודים והישראלים גילמו תפקיד מפתח באירועי ה-11 בספטמבר". בשנת 2006, בזמן שהתמודד לקונגרס, פרסם אליסון מכתב שצוטט ב"וושינגטון פוסט", שבו התנצל על תמיכתו בפרחאן והודה כי הוא נכשל ב"בחינה מספקת של העמדות" של פרחאן ומנהיגים נוספים של התנועה, והוסיף: "הם היו ועודם אנטישמים, והייתי צריך להגיע למסקנה זו מוקדם יותר".

אף שההודאה הזאת סייעה לו לפתוח דף חדש עם הקהילה היהודית במינסוטה, שורה של הצבעות והצעות של אליסון לאורך השנים הותיר דמויות מפתח בקהילה במצב של חשדנות כלפיו. "אליסון אמר לאחרונה על פרחאן שהוא עבד איתו, הוא מכיר אותו והוא לא אנטישמי", ציין קורנבלו.

בריאיון לרשת CNN אמר השבוע המשפטן האמריקני היהודי אלן דרשוביץ כי "אם אליסון לא הבין שפרחאן אנטישמי, אז הוא טיפש מכדי לעמוד בראש הוועדה הדמוקרטית, ואני לא מאמין שהוא טיפש. אני לא חושב שהוא אומר לנו את האמת, ואנחנו בצד הליברלי צריכים להצביע על קיצוניות בשמאל באותו עוצמה שבה בימין צריכים לעשות זאת בנוגע לימין הקיצוני".

"אליסון גם היה אחד מאלה שהצביעו נגד תוספת חירום למימון כיפת ברזל, והוא היה אחד משלושה שייצגו את סנדרס ודחפו אותו לדבר על ישראל בשפה של כיבוש", הסביר קורנבלו. "בסופו של דבר, הקמפיין של קלינטון ניצח, והוא אמר שהוא תומך במה שכתוב במצע, אבל הוא דחף למצע יותר שמאלני כלפי ישראל".

בסוף השבוע הצטרף לוויכוח סביב מועמדותו של אליסון גם המיליארדר חיים סבן, שנחשב לאחד התורמים המרכזיים של המפלגה הדמוקרטית, ואדם המקורב מאוד להילרי קלינטון. בפורום סבן בוושינגטון הביע איש העסקים הישראלי-אמריקני התנגדות נחרצת למינויו של אליסון, כינה אותו "אנטישמי ואנטי ישראלי", והוסיף כי הוא יהיה "אסון ליחסים עם הקהילה היהודית ולעתיד המפלגה הדמוקרטית".

ביום חמישי הצטרפה לדיון גם הליגה נגד השמצה, ארגון יהודי-אמריקני לא מפלגתי הנלחם באנטישמיות בארצות הברית. בהודעה חריפה שפרסם הארגון נגד אליסון נכתב כי "מידע חדש שראה אור לאחרונה מעלה חששות רציניים אם אליסון יוכל לייצג את המסורת של המפלגה הדמוקרטית בתמיכה חזקה בביטחון ישראל". עוד נכתב בהודעה כי "בנאום שהוקלט בשנת 2010 נשמע אליסון אומר: 'מדיניות החוץ של ארצות הברית במזרח התיכון נשלטת על ידי מה שטוב או רע למדינה של שבעה מיליון אנשים. אזור של 350 מיליון איש תלוי בשבעה מיליון איש. האם זה הגיוני? האם זה צודק?'".

על כך כתבו בליגה נגד השמצה כי "הערותיו של אליסון מטרידות ופוסלות אותו מלשמש בתפקידו", והוסיפו כי "בין שזה במתכוון ובין שלא, מילותיו מזכירות סטריאוטיפים ישנים על השליטה של יהודים בממשלה שלנו, מיתוס רעיל שאין לו מקום בחברה פתוחה כמו ארצות הברית".

אליסון במכתב ליהודים: אני תומך בישראל

אליסון עצמו פרסם השבוע הודעה בניסיון לפנות ללב של הקהילה היהודית. "אני תומך בישראל", כתב, "אני תומך זה זמן רב במדינה יהודית ודמוקרטית לצד מדינה דמוקרטית פלסטינית שחיות זו לצד זו בשלום והגינות". אליסון הדגיש שהוא עומד מאחורי מצע המפלגה, וציין את הסעיפים שהוא כולל: "התנגדות לתנועת ה-BDS", "תמיכה בביטחון ישראל, כולל הזכות להגנה עצמית" ו"תמיכה בפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי פלסטיני".

רון הלבר, מנהל בכיר בארגון היהודי JCRC בוושינגטון הבירה, אמר לוואלה! NEWS כי לדעתו "יש מקום לדאגה". הוא הדגיש כי "אף אחד לא מאמין שקית אליסון אנטישמי, למרות העובדה שבשנותיו המוקדמות הוא התרועע עם לואיס פרחאן. מאז הוא גינה זאת, ויש לקהילה שם יחסים טובים איתו".

עם זאת, הלבר מבהיר כי "אלה מאיתנו שמסתכלים על המצב, מודאגים בגלל הרקורד שלו עם ישראל, שהוא די חלש. הוא היה חלק מקבוצה של בודדים שהצביע לא לתת סיוע חירום לישראל לכיפת ברזל ב-2014, הוא נמנע מלחתום על מכתבים שזכו לתמיכה רחבה כמו מכתב מהקונגרס לממשל שמבקש מג'ון קרי לוודא שכל משא ומתן יהיה דו-צדדי, הוא לא חתם על מסמך הקורא לאבו מאזן לחדול מהסתה".

הוא הוסיף כי "אפשר למצוא הסבר לכל אחד מאלה בנפרד, אבל כולם ביחד זה דפוס. זה לא שהוא לא חבר טוב של ישראל. אני לא חושב שהוא שונא את ישראל. הוא דיבר בוועידת אייפא"ק בעבר, ובהחלט הוא לא משתמש ברטוריקה של שנאה, אבל אנחנו לא מעוניינים במישהו מאוזן, אלא במישהו שהוא פרו-ישראלי".

בטח לא תופתעו לשמוע כי דווקא בשמאל היהודי והישראלי תומכים בו. ארגון ג'יי סטריט השמאלני פרסם הודעה בו נכתב כי "הגיעה העת להניח בצד את כללי המשחק לפיהם יש להשתיק כל איש ציבור אמריקני המתמודד על משרה בכירה, אשר העז למתוח ביקורת על סעיפי מדיניות מסויימים של ישראל". גם ח"כ תמר זנדרג ממרצ הביעה את תמיכתה במועמדותו של המוסלמי תומך האנטישמים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture