אובמה מערער את היציבות בעולם כדי להקשות על טראמפ

האשמה זו, שנשמעת כאילו נאמרה מפי בכיר ישראלי, נכתבה דווקא בהודעת משרד החוץ הרוסי • גם במוסקבה, כמו בירושלים, זועמים על התנהלותו של נשיא ארה"ב היוצא ומקווים כי הנשיא הנבחר יהיה טוב יותר • אובמה מסנדל את טראמפ גם בנושאים פנים אמריקאים ומעורר זעם

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

נשיאה היוצא של ארצות הברית, ברק אובמה, עושה הכל על מנת להשאיר חותם בהיסטוריה העולמית, במקביל לנקיטת צעדים שימנעו מהנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, לממש את האג'נדה שלו, המנוגדת לדעותיו של אובמה.

"מתקבל הרושם שהצוות של ברק אובמה מנסה בימיו האחרונים בבית הלבן להקשות על טראמפ את הכניסה לזירה הבינלאומית", נכתב בהודעה של דוברת משרד החוץ הרוסי. אין ספק שגם בישראל יש שהיו חותמים על המשפט הזה.

במקביל, בכיר במשרד החוץ הרוסי, אמר הבוקר כי "ממשל אובמה רוצה להשאיר אדמה חרוכה בכל הקשור ליחסיהן של רוסיה וארה"ב". לדברי הבכיר, קונסטנטין דולגוב, המשמש כממונה על זכויות האדם במשרד החוץ, הנשיא הנכנס צפוי להתמודד עם מצב קשה מול הקרמלין.

בריאיון לעיתון "רוסייסקיה גאזטה" אמר דולגוב: "לממשל טראמפ מצפה ירושה קשה מאוד בעניין רוסיה. הממשל הנוכחי עושה כל מאמץ כדי להכניס כמה שיותר אזרחים רוסים לרשימות שונות של עיצומים, ושירותי הביטחון של ארה"ב 'צדים' אזרחים שלנו במדינות שלישיות כדי להביא אותם לדין באמריקה".

את התחושות ברוסיה סיכם בכיר אחר, חבר הבית העליון של הפרלמנט אלכסיי פושקוב, שכתב כי "אי אפשר לצפות שטראמפ יהיה קרוב לעמדה הרוסית בכל נושא. אבל עם ברק אובמה היה עימות כולל. מזה אפשר להימנע".

על פי דיווחים, צוות מיוחד בבית הלבן עסוק בימים אלה בריכוז הצעות לנשיא ארה"ב ברק אובמה, שמטרתן לסנדל את הנשיא הנבחר דונלד טראמפ ולקבע את המורשת שמבקש אובמה להשאיר. כך למשל חתם אובמה על צו נשיאותי האוסר על קידוחים בחוג הארקטי.

במהלך הבחירות הבטיח טראמפ כי יחלק יותר זיכיונות לקידוחי נפט וגז בשטחים שבבעלות ארה"ב באזור הקוטב הצפוני, וכעת הוא עלול להתקשות לממש זאת. על פי החוקה האמריקאית, נשיא יכול לבטל צו נשיאותי של קודמו רק אם נחתם עד שנתיים לפני כניסתו לתפקיד. אובמה מודע לכך ומנסה לנצל זאת כדי להשאיר למחליפו כמה שיותר עובדות בשטח.

במפלגה הרפובליקנית חוששים כי עם שובו מהחופשה השנתית ינצל אובמה את הימים שנותרו לו בבית הלבן כדי לחתום על עוד צווים נשיאותיים. רשת "פוקס ניוז" פירסמה מפי מקורות ביטחוניים כי אובמה מתכוון להעביר מכלא גואנטנמו, שבסגירתו נכשל בגלל התנגדות הקונגרס, עוד 22 אסירים הכלואים ללא משפט.

נושא אחר שמדאיג את הרפובליקנים הוא שהנשיא ינסה ליצור עובדות גם בתחום ההגירה. הם חוששים כי אובמה יעניק חנינה נשיאותית גורפת למהגרים לא חוקיים שהגיעו לארה"ב בילדותם, וטראמפ לא יוכל לגרש אותם כפי שהתחייב במהלך הקמפיין. "כל מה שאובמה עשה השבוע יבוטל", הכריז ניוט גינגריץ', בכיר במפלגה הרפובליקנית ומקורב לטראמפ, אך גם הוא יודע שזה לא יהיה קל.

נושא נוסף שמדאיג את הרפובליקנים הוא שלפני עזיבתו יודיע אובמה, באמצעות ג'ון קרי, על הכרה במדינה פלסטינית לצד ישראל. על כך תוכלו לקרוא בהרחבה כאן.

לפני כשבוע, אמר דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, בראיון לערוץ הטלוויזיה הרוסי "מיר" כי כמעט כל ערוצי התקשורת בין רוסיה לבין ארה"ב מוקפאים. לדברי פסקוב, "הדיאלוג עם ארה"ב הוקפא כמעט בכל רמה אפשרית. אנחנו לא מתקשרים אחד עם השני ואם כן אז זה קורה באופן מצומצם".

פסקוב הביע תקווה כי ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ ישפר את יחסים בין ארה"ב לבין רוסיה ואמר כי הקרמלין מצפה שהממשל החדש בוושינגטון "ינקוט גישה רעננה ובונה יותר". עם זאת הוא הזהיר מפני "אופטימיות יתרה" ואמר כי הוא לא צופה שארה"ב תחזור בה מצעדים כמו הצבת כוחות נאט"ו סמוך לגבולות רוסיה.

דובר משרד החוץ האמריקאי, ג'ון קירבי, הגיב לראיון ואמר כי הדיאלוג בין המדינות נמשך למרות חילוקי הדעות. לדבריו, "קשה להבין בדיוק למה הוא התכוון בתגובה הזאת, אבל המגעים הדיפלומטיים עם רוסיה נמשכים במגוון רחב נושאים". הוא הוסיף כי "זה שיש בינינו חילוקי דעות משמעותיים בכמה נושאים זה ידוע, אבל לא היה נתק בדיאלוג". קירבי אף הוסיף כי רק אתמול שוחחו שר החוץ ג'ון קרי ועמיתו הרוסי סרגיי לברוב על המצב בסוריה.

בראיון שהעניק אתמול אובמה, ענה בהתייחסות לכהונה הצפויה של טראמפ, כי אמנם "בשלב מסוים אתה מפנה מקום לקולות חדשים", אך זה לא אומר שיפסיק להשמיע דעתו בנושאים הבוערים בעיניו. "אני עדיין אזרח, יש לי מחויבויות".

צעד חריג: מדוע חייג אובמה לפוטין מהטלפון האדום?

אובמה משוכנע: "אילו הייתי מתמודד שוב – הייתי זוכה"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture