עם 140 תווים, מצליח טראמפ להשפיע על העולם כרצונו

נשיאה הנבחר של ארה"ב, ממשיך עם השיטה שהביאה לו את הניצחון בבחירות ועוקף את התקשורת הממסדית על מנת להשפיע על מדיניות החוץ של ארה"ב, להפיל מניות של תאגידים שחשבו לעזוב את המדינה ולנחם את הישראלים • מיוחד

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

שעה קלה לפני נאומו של מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי במהלכה הציג את עקרונותיו לפתרון הסכסוך במזרח התיכון, כאשר שוב מוצא הוא כי ישראל היא האשימה בכל הצרות בעולם, הצליח נשיאה הנבחר של ארה"ב, בעזרת ציוץ ברשת החברתית "טוויטר", להזכיר לכולם מי הבעל הבית כאן. "אי אפשר להמשיך להתייחס בבוז מוחלט ובחוסר כבוד לישראל. היו להם חברים טובים בארצות הברית, אבל לא עוד. התחלת הסוף הייתה הסכם הגרעין עם איראן וכעת באו"ם – תהיו חזקים ישראל, 20 בינואר מגיע בקרוב".

דבריו של טראמפ זכו מיד לכותרות ראשיות בכל כלי התקשורת בישראל. לא מדובר במקרה חד פעמי. את כל קמפיין הבחירות שלו ניהל טראמפ, לא מעט בזכות חתנו היהודי ג'ארד קושנר, מעל גבי הרשת החברתית. כך הצליח טראמפ לדלג על פני התקשורת הממסדית, שלטענתו, כמו גם לתחושת רבים, עויינת אותו, ולהעביר את המסר שלו בצורה ישירה לציבור. תחילה סברו הפרשנים כי מדובר באפיזודה חולפת. "אי אפשר לנהל כך מדיניות", אמרו – וטעו. כפי שטעו לכל אורך הדרך.

ג'וב בדרום קוריאה ומלחמה בסין:

הדוגמה הישראלית היא הכי רלוונטית עבורנו, אך כמעט השולית ביותר משלל הסנסציות הבינלאומיות שמנהל טראמפ בעזרת משפטים הארוכים עד 140 אותיות – כפי חוקי הרשת החברתית האהובה עליו. עד כדי כך, שהיום דווח כי הממשלה בקוריאה הדרומית הגתה תפקיד חדש במשרד החוץ שמטרתו לפקח על הטוויטים של נשיא ארצות הברית הנכנס דולנד טראמפ, על מנת לנחש את המדיניות של הנשיא הנבחר באשר לאזור אסיה הצפון-מזרחית.

donald-trump-1332922_960_720

הממשלה בקוריאה, שמינתה קצין לתפקיד זה, ציינה כי היא עדיין "בתהליך לבניית קשרים עם טראמפ ואין לה מספיק תובנות באשר למדיניות החוץ שלו", כך פורסם בעיתון קוריאני. "הודעות הטוויטר הן היחידות כרגע שיכולות לספק תובנות על המדיניות החוץ שלו", נכתב. אחת מהודעות הטוויטר האחרונות של טראמפ הנוגעות למדיניות שלו באזור זה, היה בנוגע להכרזה של מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און שאיים להרחיב את יכולותיה של קוריאה הצפונית וליצור טילים שעלולים לכסות גם את המרחב האווירי עד ארצות הברית, במידה והממשל בבית הלבן לא יחדל מתרגיליו המשותפים עם קוריאה הדרומית. בתגובה להכרזה של מנהיג קוריאה הצפונית, צייץ טראמפ בטוויטר: "לא יקרה".

בעוד הממשל בסיאול מוכן לאמץ את הגישה של טראמפ, סין רחוקה מלקבל את מדיניות החוץ של הנשיא הנבחר אותה הוא מרבה לצייץ חדשות לבקרים בטוויטר. סוכנות הידיעות הרשמית של ממשל סין, שינחואה, ביקרה את ההתנהלות של טראמפ ברשתות החברתיות. "כולם מבינים כי מדיניות חוץ היא לא משחק ילדים. טוויטר לא צריך להוות כלי למדיניות חוץ", נכתב בסוכנות. רק אתמול מתח טראמפ ביקורת על מדיניותה מול צפון קוריאה. "סין מוציאה מארה"ב הון וסכומי כסף אדירים דרך סחר חד צדדי לחלוטין, אבל היא לא מוכנה לסייע בשאלת צפון קוריאה. יופי" – צייץ בטוויטר.

לאחר שיחת הטלפון שלו עם נשיאת טיוואן, שעוררה תקרית דיפלומטית צייץ טראמפ: "האם סין שאלה אותנו אם זה בסדר להפחית בערך המטבע שלה (בכך להקשות על חברות שלנו להתחרות), להטיל מסים כבדים על מוצרים שאנו מייצאים למדינתם (ארה"ב לא ממסה את מוצריהם) או להקים מערך צבאי מאסיבי בים סין הדרומי? אני לא חושב!". בציוץ נוסף שנכתב שעות לאחר שסין הודיעה כי תחזיר לארה"ב את הצוללת הלא־מאוישת האמריקאית שתפסה בים סין הדרומי, אמר טראמפ: "אנחנו צריכים להגיד לסין שאנחנו לא רוצים את הצוללת שהם גנבו בחזרה — תנו להם להמשיך להחזיק בה".

מפיל מניות של תאגידים אמריקאיים:

לאחר שדונלד טראמפ הפיל בחודש שעבר את מניות בואינג ולוקהיד מרטין אחרי שתקף בחשבונו בטוויטר את המחיר היקר של מטוסיהן, יצא הנשיא הנבחר של ארה"ב נגד יעד תאגידי חדש: יצרנית המכוניות הגדולה בארה"ב. "ג'נרל מוטורס מביאה דגם של מכונית שברולט קרוז שמיוצר במקסיקו לסוכנויות רכב בארה"ב מבלי לשלם מס בגבול. תייצרו בארה"ב או שתשלמו מס יבוא גבוה!", כתב טראמפ בציוץ בחשבונו בטוויטר. יצוין כי החברה טוענת להגנתה כי העבירה את ייצור דגם שבי קרוז למקסיקו מכיוון שמפעל החברה במדינת אוהיו בארה"ב לא הצליח לעמוד בביקוש, למרות שפעל מסביב לשעון.

במקביל, יצרנית הרכב פורד הודיעה השבוע על ביטול התוכניות לבניית מפעל חדש במקסיקו לטובת הישארות בארה"ב. כמו כן, בישרה כי במפעל במישיגן יתווספו 700 מקומות עבודה. ההחלטה באה בעקבות ביקורת קשה שטראמפ הטיח ביצרנית השנייה בגודלה בארה"ב בחודש אפריל. מנכ"ל פורד מרק פילדס הסביר את המהלך כ"הצבעת אמון בטראמפ", אך ציין שההחלטה הייתה מתקבלת בלי קשר לתוצאות הבחירות, מאחר שבצפון אמריקה ירד הביקוש לרכבים קטנים כמו אלה שהיו אמורים לייצר במפעל המתוכנן אצל השכנה מדרום. במקסיקו הגיבו באכזבה קשה לנטישת פורד, שעלות המפעל שהייתה אמורה להקים עמדה על 1.6 מיליארד דולר. "מדובר בהחלטה גרועה מבחינתנו", אמר שר הכלכלה המקסיקני אילדפונסו אואחרדו ויארל.

cell-phone-1245663_960_720

נראה שהחברות האמריקאיות הגדולות בהחלט מושפעות מאמירותיו העוקצניות והביקורתיות של הנשיא הנבחר, בעיקר בכל הנוגע לניסיונותיהן להקים מפעלים במקסיקו או להעביר אליה חלק מפעילותן. טראמפ תקף את ענקית הרכב בבוטות בעיצומו של קמפיין הבחירות לנשיאות, וטען כי "זו בושה מוחלטת". בנוסף, איים כי לא יאפשר לה לפתוח את המפעל החדש וכי יטיל מסים כבדים על רכבי פורד שיובאו לארה"ב. כך הצליח טראמפ, בעזרת ציוץ, להפוך החלטה של חברת פורד.

לפני כשבוע נחתך שווי השוק של לוקהיד מרטין בכמיליארד דולר בעקבות ציוץ שפירסם טראמפ בטוויטר, ואשר בו הודיע כי ביקש מחברת בואינג הצעת מחיר לשדרוג מטוסי F-18 "סופר הורנט" אשר יוכלו להחליף את מטוסי F-35 של לוקהיד מרטין – מערכת הנשק היקרה ביותר בתולדות ארה"ב. "על סמך העלויות העצומות והחריגות בהוצאות של F-35 של לוקהיד מרטין, ביקשתי מבואינג תמחור של מטוס מקביל מסוג F-18 סופר הורנט!", כתב טראמפ בציוץ.

בתחילת חודש דצמבר נפלה מניית בואינג בעקבות ציוץ אחר של טראמפ בו הודיע על כוונתו לבטל את הזמנות מטוס "אייר פורס 1", מטוס מתוצרת בואינג המשמש כמטוסו של נשיא ארה"ב, ואמר כי המטוס הנשיאותי מגוחך ויקר מדי. "בואינג בונה מטוס אייר פורס 1 חדש מדגם 747 למען נשיאי עתידיים, אבל העלויות יצאו משליטה, והן מסתכמות ביותר מארבעה מיליארד דולר. לבטל את ההזמנה!", כתב טראמפ בציוץ.

הציוץ של טראמפ נגד ג'נרל מוטורס היה רק האחרון בשורה של מתקפות טוויטר נגד חברות אמריקאיות גדולות. כך, למשל, הוא תקף בסוף שנת 2015 את אמזון עם הציוץ "אם אמזון הייתה מתבקשת לשלם מסים הוגנים, המניות שלה היו קורסות והיא הייתה מתפרקת כמו שקית נייר"; וכשמניית רשת הכלבו מייסיס קרסה, הוא שמח לאיד: "חדשות נפלאות, המניה של מייסיס הלא אמינה נמצאת בצניחה חופשית. אל תעשו את הקניות שלכם שם!". גם את יצרנית המזגנים והמקררים קרייר תקף על כוונותיה להעביר אלפי מקומות עבודה למקסיקו, אך לפני כמה שבועות פירסם ציוץ תודה בעקבות הסכם, שנקף לזכותו, שהשאיר 1,000 מקומות עבודה במפעל שלה בארה"ב.

לנהל את העולם ב-140 תווים:

אורן נהרי כותב בטור שפירסם כי מנהיגים ודיפלומטים ברחבי העולם מנסים להבין משלל הציוצים של טראמפ למה הוא מתכוון, לאסוף אותם ולראות אם יש כאן תפיסת עולם מגובשת וכיוון של הממשל החדש. ייתכן שטראמפ פשוט מתמכר לידיעה שכל דבר שיצייץ יהפוך כותרת עולמית, ובזרם תודעה בלתי נשלט הוא מצייץ את דעתו על כל נושא שבעולם בלי לשים לב לכך שהוא כבר לא דונלד טראמפ, יזם טלוויזיה ונדל"ן אלא הנשיא הנבחר של ארצות הברית, שלדבריו יש משמעות אדירה.

בשל ההתנהלות של טראמפ, עיתונאים אמריקנים כבר מבקשים לנסח אמנה כדי להתעלם מציוציו, שכן הם הסתה, הסחת דעת היוצרים כותרות רעשניות שהאיש מתמכר אליהן. אולי זה נכון, אבל אפשר להתעלם מציוצים של אותם עיתונאים, לא מאלו של טראמפ. ודאי לא אחרי 20 בינואר.

השאלה הגדולה היא: האם אכן ריאלי לנהל את העולם בצורה של ציוצים ציניים שרק תוקפים את האחר בלי תוכנית מדינית וכלכלית מסודרת? נראה, כי לפני שהתקשורת הממסדית מנסה לנסח אמנה משותפת להתעלמות מציוציו, עדיף כי ינסחו אמנה כיצד להיות הוגנים יותר ולהביע את כלל הדעות באוכלוסיה. אם היו נוהגים כך מלכתחילה, טראמפ לא היה נאלץ לעשות שימוש כה פורה, שבדיעבד אף התברר כמועיל, ברשתות האלטרנטיביות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אגב!! זה 144 תווים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture