הניסוי הושתק: בריטניה ירתה בטעות טיל גרעיני על ארצות הברית

קצין בכיר בחיל הים הבריטי חשף כי ניסוי גרעיני ראשון מזה שנים שביצעה בריטניה בסמוך לחופי לפלורידה כמעט והסתיים באסון בקנה מידה ענק: טיל גרעיני נורה מצוללת, סטה ופנה לכיוון ארה"ב • שבועות ספורים לאחר מכן ביקשה רה"מ מיי תקציב מיוחד לחידוש צי הצוללות הגרעיניות

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

סערה בבריטניה: הממשלה הבריטית הואשמה הבוקר בכיסוי על ניסוי כושל שערכה בשנה שעברה בכלי הנשק הגרעיניים שלה, שבועות ספורים בלבד לפני שהמחוקקים בממלכה הצביעו ואישרו את המימון לחידוש תוכנית הגרעין הבריטית.

על פי הדיווחים, תקלה שהתרחשה במהלך ניסוי שביצע הצבא הבריטי, גרמה לשיגורו של טיל קטלני מסוג טריידנט אל חופי ארה"ב. במזל, הטיל היה ללא ראש נפץ קרבי ולכן לא גרם לנזק. התקלה התרחשה בחודש יוני האחרון ונחשפה רק כעת.

טיל טריידנט, טיל בליסטי אמריקאי המשוגר מצוללת, עלול לגרום להרס רב ואף להביא למותם של מיליונים כשהוא חמוש בראש נפץ גרעיני. על פי ההערכות, ארצות הברית ובריטניה מחזיקות בו. מדובר היה בניסוי הראשון מזה שנים שמבצעת בריטניה בנשק גרעיני, וכמו שזה נראה כרגע, ישנם לא מעט סימני שאלה סביב שאלת המוכנות של המערכות הללו.

הסיבה לכשל בניסוי נשארה חסויה, אך גורם בכיר בצבא מסר ל-The Sunday Times הבריטי שהתקלה יצרה פאניקה רבה בקרב הדרגים הבכירים בצבא ובממשלה. הטיל נורה מהצוללת הגרעינית HMS Vengeance, שבוע בלבד לפני שהתקבלה החלטה חשובה בנושא עתידו של פרויקט טילי טריידנט. בסופו של דבר אגב, הוחלט על תקצוב הפרויקט ב-31 מיליון פאונד, שיושקעו בארבע צוללות גרעיניות חדשות.

ראשת הממשלה תרזה מיי סירבה לומר אם ידעה על התפקוד הקלוקל לכאורה של הטילים שלא חומשו כשדחקה בחברי הפרלמנט לעדכן את מערכות הגרעין בתוכנית "טרידנט". "רמת הפאניקה בדרגים הבכירים ביותר של הממשלה והצבא הייתה גדולה לאחר שהניסוי הראשון שלנו בכלי נשק גרעיניים בארבע שנים הסתיים בכישלון נוראי", אמר המקור לעיתון, "לבסוף החליטו ברחוב דאונינג לכסות על הניסוי הכושל. אם המידע היה זה הופך פומבי, יודעים שם עד כמה זה היה פוגע באמינות של כלי הנשק הגרעיניים שלנו, שנועדו לצורכי הרתעה".

בריאיון ברשת "בי-בי-סי" הבוקר, מיי התחמקה משאלות שביקשו לדעת אם ידעה על התקלה בזמן שדיברה עם חברי הפרלמנט. "מה שאנחנו מדברים עליו הוא השאלה אם צריך לחדש את 'טרידנט' או לא", היא ציינה, "יש לי אמון מוחלט בטילי ה'טרידנט' שלנו", היא המשיכה, והוסיפה כי הניסויים מתבצעים באופן "סדיר". מנהיג מפלגת האופוזיציה לייבור, ג'רמי קורבין – מתנגד ותיק לכלי נשק גרעיניים – אמר כי המקרה של טיל שפונה לכיוון הלא נכון הוא "טעות נוראית למדי".

על אף החשיפה שעוררה סערה, הגורמים הרשמיים בבריטניה טרם אישרו את הפרטים. בהצהרה רשמית נמסר: "היכולות והאפקטיביות של טילי טריידנט אינן מוטלות בספק. בחודש יוני האחרון חיל הים המלכותי ערך ניסוי לשיגור טיל מצוללת גרעינית… הצוללת וצוותה עמדו במבחן בהצלחה והצוללת חזרה לשירות. יש לנו ביטחון מוחלט ביכולת ההרתעה הגרעינית שלה". מעבר לכך, הגורמים הרשמיים סירבו למסור פרטים נוספים על פעילותה של הצוללת, "מטעמי ביטחון מידע".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אוי ואבוי אם הטעות הזאת תהיה לעזה על ישראל!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture