בדרך למשאל עם: לאן מוביל ארדואן את טורקיה?

התוכנית כבר עברה את אישור הפרלמנט. כעת היא צריכה לעבור את מבחן משאל העם לפני שארדואן יהפוך למנהיג האימפריה העות'מאנית המתחדשת • תומכיו טוענים כי מדובר בצעד לקראת כניסה לאיחוד האירופי, מתנגדיו סבורים כי הוא מעצב את טורקיה בדמותו

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

התוכנית להרחבת סמכויותיו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אושרה בידי הפרלמנט במדינה. החלטת הפרלמנט סוללת את הדרך למשאל עם שייערך על הנושא בחודשים הקרובים. אם התוכנית תזכה ברוב, יוכל ארדואן להישאר בתפקידו עד 2029. ארדואן אומר שהרפורמה תביא יציבות למדינה, השואפת להתקבל לאיחוד האירופי, בתקופה של אי שקט, ותמנע חזרה לקואליציות הרעועות של העבר. יריביו חוששים שהיא תחזק את הפן הרודני של שלטונו.

חוק הרפורמה החוקתית אושר בלילה שבין שישי לשבת ברוב של 339 מבין 550 המושבים בפרלמנט. כדי שחוק יעבור להצבעה ציבורית הוא צריך להיות מאושר על ידי 330 קולות לפחות. על פי הרפורמה שתובא למשאל עם תפקיד ראש הממשלה יבוטל, והממשל יהפוך לנשיאותי. הנשיא יוכל להשפיע על מערכת המשפט, שארדואן מאשימה בכך שהיא מושפעת ממנהיג הדת פתהוללה גולן. בנוסף יוכל הנשיא להכריז על מצב חירום. כמו כן, מספר המחוקקים יעלה מ–550 ל-600, וגילם המינימלי יהיה 18. הנשיא גם יורשה לקיים קשרים עם מפלגה, ובכך למעשה יוכל ארדואן לחזור ולעמוד בראש AKP.

לדברי מפלגות האופוזיציה סמכויות אלה מבטלות את הבלמים לשלטונו של ארדואן, ולא תתאפשר אובייקטיביות מצד הנשיא. על פי חברי מפלגת השלטון, משאל העם צפוי להיערך ב–26 במארס, או לפחות לפני אמצע אפריל. פרשנים מעריכים כי הציבור בטורקיה יאשר את השינויים. ג'ונתן פרידמן מומחה לטורקיה מחברת סטרוז־פרידברג הסביר כי מבחינת רבים מדובר בשאלה "האם אתה תומך בארדואן או לא".

עם החלטת הפרלמנט הסתיימו שבועיים של עימותים סוערים סביב הרפורמה. באחד הימים, חברת פרלמנט קשרה עצמה באזיקים לבימת הנואמים כדי לנסות למנוע את תיקון החוקה. לאחר ההצבעה קרא ארדואן לתומכיו "לעבוד ביום ובלילה" עד קיום משאל העם. "העם שלי יקבל את ההחלטה הסופית. אני מאמין שתקופת משאל העם הזאת תגיע לסיומה בעזרת רצון בני עמנו", אמר בטקס שנערך באיסטנבול.

ראש הממשלה בינאלי יילדרים, שתפקידו יבוטל אם תאושר הרפורמה בירך על החלטת הפרלמנט ומסר: "עשינו את עבודתנו. עכשיו עלינו להעביר את הנושא לבעלים האמיתיים (של המדינה), העם". "דלת חדשה בהיסטוריה שלנו ובחיי העם הטורקי נפתחה היום חלקית. לאחר שעמנו יצביע 'כן', הדלת תיפתח לרווחה", כתב שר המשפטים של טורקיה בקיר בוזדאג.

ראש מפלגת האופוזיציה הראשית, מפלגת העם הרפובליקאית (CHP), קמאל קיליקדארוגלו, אמר כי מפלגתו תילחם בשינויים בקמפיין לקראת משאל העם. "הפרלמנט בגד בהיסטוריה שלו. בני עמנו יסכלו ללא ספק את המשחק ששיחקו בפרלמנט. אנחנו נעבור מדלת לדלת ונסביר את זה לבני עמנו", הוסיף.

כמו אטאטורק, רק להיפך:

חי איתן כהן־ינרוג'ק,חוקר טורקיה המודרנית במרכז משה דיין לחקר המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב כותב כי ארדואן, השולט בטורקיה במהלך 15 השנים האחרונות, הוא המנהיג הראשון המתקרב בהיקף שליטתו למייסד הרפובליקה הטורקית מוסטפא כמאל אטאטורק, שהנהיג את המדינה בפועל מ־1920 ועד מותו ב־1938. ארדואן שואף לעצב את טורקיה מחדש, והוא מבין כי המפתח להשגת מטרה זו הוא השפעה על דעת הקהל.

בשנת 1928 הצליח אטאטורק להשתלט על זרימת המידע במדינה באמצעות רפורמה שאימצה את הכתב הלטיני ואסרה על השימוש בכתב הערבי. בתי הדפוס שאימצו את הכתב הלטיני הוצבו תחת פיקוח, ומלומדים מסורתיים שהמשיכו להשתמש באותיות הערביות נדחקו לשוליים.

באופן דומה, אם כי בצורה הדוקה פחות, פעל ארדואן לטובת בנייה של מערכת תקשורתית אוהדת כלפיו. בשנת 2007 רכשה קבוצת 'צ'אליק', בהנהגת אחמט צ'אליק ומנכ"ל החברה בראט אלבאיירק, חתנו של ארדואן, את ערוץ ATV, את העיתון 'Sabah' ומספר כלי תקשורת נוספים. סכום הרכישה הכולל עמד על 1.1 מיליארד דולר, שנאספו מאנשי עסקים רבים בתמורה להבטחות שקיבלו על השתתפות בפרויקטים ממשלתיים.

כלי התקשורת הבולטים הללו אפשרו לארדואן לעצב את דעת הקהל במדינה, ולשים קץ למונופול החילוני על תקשורת בעלת השפעה. הם שיחקו תפקיד משמעותי בחיזוק מנהיגותו הכריזמטית של ארדואן ובהפצת ציטוטיו ותמונותיו לצד התעלמות מפרשיות שליליות ששמו נקשר בהן, ושימשו כלי תעמולה למענו ופלטפורמה להתנגחות ביריביו.

אם הרפורמה תאושר על ידי העם הטורקי, יהפוך ארדואן לנשיא המחזיק בסמכויות ובכוח חסרי תקדים, שלא יוגבלו במנגנון יעיל של איזונים ובלמים. התקשורת הטורקית מדווחת כי התאריך המיועד לביצוע משאל העם הוא 23 באפריל, יום חנוכת הפרלמנט הטורקי שנחגג עד היום כ"חג הריבונות הלאומית והילדים". כך שאם ארדואן ינצח במשאל העם, הוא יביא לביטול כוחו של הפרלמנט הטורקי דווקא ביום ציון הולדתו.

politician-1943634_960_720

בנוסף, תאריך זה משרת את האינטרסים האסטרטגיים של ארדואן, מאחר שמצב החירום שהוכרז על ידו עתיד לפוג ב־20 באפריל, וסביר כי הוא לא יחליט להאריכו כדי לשמור על לגיטימציית ההחלטה על המשאל. בכל מקרה, הצלחה במשאל תעניק לארדואן סמכויות חסרות תקדים שיאפשרו לו להכריז על מצב חירום כרצונו, בכל זמן ונגד כל איום שיבחר.

כך, בדומה לאטאטורק שהקים את הרפובליקה הטורקית על ידי השתלטות על כל מוקדי הכוח העיקריים שהוזכרו לעיל, גם ארדואן בוחר ללכת בדרך זו כדי ליישם את חזונו אודות "טורקיה החדשה", שבה הוא עצמו יחליף את אטאטורק כמנהיג העל של העם הטורקי.

על פי הניו יורק טיימס, ארדואן נבחר ב–2014 לנשיא, תפקיד שהיה עד לאחרונה סמלי ברובו, לאחר יותר מעשר שנים כראש ממשלה בראשותה של מפלגת הצדק והפיתוח (AKP), שהוא היה אחד ממקימיה. מאז, הוא תובע עוד ועוד סמכויות וממשיך לשלוט על הפוליטיקה בעיקר בעזרת הפופולריות שלו.

על פי תוכניות הממשל בטורקיה, הבחירות לנשיאות ולפרלמנט ייערכו יחד ב–2019, והנשיא יוכל לכהן שתי קדנציות של חמש שנים כל אחת. מתנגדי התוכנית מאשימים את ארדואן באוטוריטריּות גוברת, ובמעצרים ופיטורים של עשרות אלפי שופטים, שוטרים, קציני צבא ומשטרה, עיתונאים ואקדמאים מאז ניסיון ההפיכה שנערך ביולי.

ארדואן וממשלתו אומרים כי היקף המעצרים מוצדק, בשל הסכנה שנשקפת למדינה מאז ניסיון ההפיכה הכושל ב–15 ביולי. אז חיילים מורדים השתלטו על טנקים ומטוסי קרב בניסיון אלים לתפוס את השלטון.ארדואן העלה אתמול מחדש את נושא עונש המוות, בהתאם לדרישת תומכיו מאז ניסיון ההפיכה.

"אני מאמין כי נושא זה יידון שוב בפרלמנט אחרי משאל העם. לאחר שיעבור בפרלמנט, אני מבטיח לכם שאאשר אותו", ציין. חידוש עונש המוות, שטורקיה ביטלה רשמית ב–2002 במסגרת ניסיונותיה להתקבל לאיחוד האירופי, יביא מן הסתם לקץ המשא ומתן שהיא מנהלת כדי להצטרף לארגון.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture