האסטרטגיה של טראמפ: להפריד בין רוסיה ואיראן

ניסו ללגלג על טראמפ כחסר ניסיון מדיני ולצייר את הקשר שלו עם רוסיה כמסוכן לארה"ב, אך מתברר כי האסטרטגיה שלו מכוונת בסופו של דבר לאיראן, אותה הוא מגדיר "מדינת הטרור מספר אחת" • לא בטוח שבקרמלין יתרחקו מאיראן ואיזה מחיר ייאלץ טראמפ לשלם להם

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

במהלך מערכת הבחירות, וגם אחריה, הטיחו מתנגדיו של נשיא ארה"ב כי הקשר שלו עם רוסיה מסוכן לארה"ב. עוד זלזלו בדונלד טראמפ על כך שהוא חסר ניסיון מדיני ורבים פקפקו האם יש לו בכלל תוכנית פעולה מסודרת כיצד להתנהל בזירה הבינלאומית. אך מתברר כי יש לו אסטרטגיה בנויה לתפארת, הטובה ביותר מהמדיניות ההרסנית של קודמו בתפקיד.

בעוד הנשיא לשעבר ברק אובמה החליט להתמקד במלחמה קרה מול רוסיה תוך שהוא פותח את הדלת העולמית והעסקית לרווחה בפני האיראנים, איתם הוא רץ לחתום על עסקה רעה ומסוכנת, בוחר טראמפ לחמם את היחסים עם רוסיה ולהתמקד במאבק באויבים האמתיים של ארה"ב. אגב, אובמה נכשל, שכן איראן התקרבה דווקא לרוסיה שהרוויחה הון רב כתוצאה מעסקאות שנערכו בין המדינות.

בכתבה נרחבת שפורסמה ב"וול סטריט ז'ורנל", נכתב כי המטרה המרכזית של הנשיא החדש דונלד טראמפ ביחסיו עם רוסיה היא לערער את הברית הדיפלומטית והצבאית בין הקרמלין לבין טהרן. בכיר בממשל אמר כי האסטרטגיה החדשה הכוללת מצד אחד את מאמציו של הנשיא טראמפ לשפר את היחסים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומצד שני לנקוט במדיניות אגרסיבית יותר נגד איראן ונגד נוכחותה הצבאית במזרח התיכון.

הבכיר הבהיר כי לבית הלבן אין אשליה באשר ליחסים טובים יותר עם רוסיה, אולם הממשל לא רואה בה איום קיומי על ארה"ב כמו ברית המועצות במהלך המלחמה הקרה. הבכירים סיפרו כי הממשל מבקש לרתום את מוסקבה הן ביתר שאת למלחמה נגד ארגון הטרור דאעש, והן לסיום הסכסוך בסוריה. לשם כך, הם הדגישו, מוכרחים הרוסים להפסיק להזין את אחד הגורמים המרכזיים באזור שמחולל טרור – הרפובליקה האסלאמית.

U.S. President Barack Obama delivers a speech at the Jerusalem Convention Center, March 21, 2013. Photo by Yonatan Sindel/Flash90 *** Local Caption ***
נכשל. הנשיא לשעבר, ברק אובמה

בינתיים בוושינגטון השמיעו כמה מסרים סותרים בעניין זה: בעוד ששגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי אמרה בשבוע שעבר, בדיון על האלימות במזרח אוקראינה, כי יש צורך ב"גינוי ברור ובהיר של הפעולות הרוסיות", סגן הנשיא האמריקאי מייק פנס הצהיר כי אולי יהיה ניתן להסיר את העיצומים מעל מוסקבה אם תשתף פעולה יותר במאבק נגד דאעש.

הראיון של טראמפ שעצבן את הרוסים:

כמו כן, בריאיון הראשון שהעניק מאז שנכנס לתפקידו, הנשיא טראמפ אמר אתמול כי אמנם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין הוא רוצח, אך ציין שגם בארה"ב יש רוצחים רבים. בנוסף הצהיר כי רוסיה היא בעלת ברית חשובה למלחמה בטרור, ואמר כי עדיף להסתדר איתה מאשר לריב עמה. אגב הראיון, ברוסיה זעמו על שאלת המראיין של רשת פוקס ניוז שכינה את פוטין רוצח. בקרמלין הגיבו כי לא יעברו על כך בשקט.

"אנו סבורים שהדברים הללו של רשת 'פוקס' אינם מקובלים ומעליבים. בכנות, אנו מעדיפים לקבל התנצלות מרשת כה מכובדת", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב לכתבים במסיבת עיתונאים במוסקבה. פסקוב הוסיף עוד כי הקרמלין גם לא מסכים עם עצם דבריו של הנשיא טראמפ עצמו, ולפיהם איראן היא מדינת טרור."אנו לא מסכימים עם הצגה כזו של הדברים", ציין הדובר, "יש לנו שיתוף פעולה פורה עם איראן, ואנו מוקירים אותו. אנו מקווים ששיתוף פעולה זה יימשך במגוון רחב של תחומים".

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu meets with Russian President Vladimir Putin during the COP21, United Nations Climate Change Conference, in Le Bourget, outside Paris on November 30, 2015. Amos Ben Gershom/GPO *** Local Caption *** ????? ??? ?????? ?????? ?????? ?? ???? ????? ??????? ????? ?????
יתנתק מאיראן? נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין

עם זאת הוסיף פסקוב: "מחלוקות אלו ביחס לאיראן ידועות, וזה לא אמור למנוע ביסוס של קשר תקין ופרגמטי בין מוסקבה לוושינגטון". בהתייחסו לתשובה של טראמפ ולפיה "העולם מלא הרוצחים. אתה חושב שהמדינה שלנו חפה מפשע?", אמר עוד פסקוב: "את העניין הזה אני מעדיף להשאיר ללא תגובה".

בכיר בבית הלבן ששוחח עם ה"וול סטריט ז'ורנל" הסביר כי לבית הלבן אין אשליות לגבי הרוסים ופוטין עצמו, ושם לא תופסים אותו כ"נער מקהלה". עם זאת, הוא הבהיר גם כי הקרמלין אינו נראה כמי שמציג איום קיומי לארה"ב באותה המידה כמו בזמן המלחמה הקרה. ובה בעת, קבע הבכיר, טראמפ מחויב להתמודד עם איראן – כך שהקשר עם הקרמלין בהקשר זה חשוב במיוחד. "אם יש בקע שאפשר להרחיב אותו בין רוסיה לאיראן, אנחנו מוכנים לנסות לעשות זאת", ציין הבכיר.

המחיר היקר שרוסיה עלולה לבקש:

גורם אירופי שעמד בקשר עם המועצה לביטחון לאומי של טראמפ אישר את הדברים, ורק הזהיר שלא ברור מה יהיה המחיר שתדרוש רוסיה תמורת רצונם של האמריקאים לערער את הברית עם טהרן. מומחה לענייני רוסיה טען כי הקרמלין יבקש לבטח להפחית את העיצומים שהטיל עליו הממשל הקודם, והבהיר כי "הרוסים אינם מאמינים בארוחות חינם".

פרשנים אחרים העריכו שבין השאר ידרשו הרוסים שהממשל החדש יעצום עין אל מול פעילותם במזרח אוקראינה, ואף ישהה את צירופן של כמה מדינות במזרח אוקראינה לברית נאט"ו המערבית. מלבד הסרת העיצומים על מוסקבה, אין ספק שהקרמלין גם יעריך את ביטול פריסת הכוחות האמריקאיים במרכז ובמזרח אירופה, הכוללים גם טילים מתקדמים.

הניסוי בטיל הבליסטי: איראן מתגרה בטראמפ, נתניהו מרוויח פוליטית

אלא שהמחיר שיידרש הבית הלבן לשלם אינו רק בקשריו מול מוסקבה, כי אם גם מול בעלות ברית אחרות שלו, במזרח אירופה בעיקר אך גם במערב ובמזרח התיכון, שנחושות להתמודד עם הקרמלין בחזיתות אחרות. כך למשל, האוקראינים דורשים עמדה תקיפה מול פוטין, ואילו המדינות הבלטיות חוששות שמטרתו הבאה של הנשיא הרוסי היא פלישה לשטחן.

לא ברור גם מה באמת מידת ההיענות של הרוסים ליוזמה האמריקאית: הקרמלין העמיק בחודשים האחרונים את הברית שלו עם טהרן, ונחשב לספק העיקרי של כלי נשק וחומרים גרעיניים לרפובליקה האסלאמי. כך למשל, בעוד שבתחום הנשק ידועה בעיקר עסקת העברת טילי הקרקע-אוויר מסוג "אס-300" למשמרות המהפכה, גם מערכות נשק אחרות הועברו לאיראנים. בתחום הגרעיני, רק הלילה שיגרה מוסקבה אורניום מועשר לטהרן לצורכי מחקר.

צילום: פלאש 90
ישוחחו על איראן. נתניהו עם טראמפ

מייקל לדין, יועצו לשעבר של מזכיר ההגנה האמריקאי מייקל פלין, שאף חיבר עמו ספר בשנה שעברה, הסביר ל"ז'ורנל" כי הסוגיה שעליה מבקשת ארה"ב להסתער היא המתיחות בין הרוסים לאיראנים בעניין עתידה של סוריה והאסטרטגיה העתידית של שתי המדינות במזרח התיכון. "השאלה היא אם פוטין מוכן לזנוח את איתוללה עלי חמינאי", הסביר המומחה, "אני חושב שזה עשוי להיות אפשרי אם הוא יחשוב שארה"ב 'תטפל' באיראן. כיום הוא לא סבור כך".

ישראל צריכה לתמרן בין וושינגטון למוסקבה:

לדברי אמנון לורד, ישראל צריכה לשמור על עצמאותה ועל יכולת התמרון שלה גם בעידן של ממשל טראמפ, שנראה כנצי יותר בנושא האיראני. הגרעין האיראני הפך למעשה למרכיב במערכת היחסים בין ארצות הברית לרוסיה של פוטין. אובמה השיג אמנם דחייה של ביצוע גזר הדין, אבל המחיר, מלבד ההתפשטות האיראנית, היה הידוק שיתוף הפעולה בין רוסיה לאיראן, עד כדי ברית במלחמה להצלת משטר בשאר אסד. כזכור, לפחות במקרה אחד יצאו מטוסים רוסים להפצצות מבסיסים באיראן. רוסיה הפכה לחלק מההרתעה האיראנית. זה לא רק ה־300S שרוסיה מכרה לצורכי ההגנה האוירית של איראן, אלא החיבור שנוצר בין השתיים.

הפרשנית קרולין גליק כתבה שהנשיא טראמפ יוכל להגיע לעסקה עם פוטין שבמסגרתה רוסיה מתנתקת מאיראן, ומקבלת בתמורה הכרה בריבונותה בחצי האי קרים, הסרת הסנקציות, סוריה ואסד. זה נשמע סכמטי ופשוט מדי. איראן תמיד הייתה במסגרת השאיפות הגאו־אסטרטגיות של רוסיה, וקשה להאמין שאחרי שזכה בה באופן חלקי בגלל הטיפשות של האמריקנים – שהרי גם האמריקנים רצו לזכות מחדש באיראן – פוטין ינתק עצמו ממנה פתאום.

בפגישתו עם טראמפ בשבוע הבא יצטרך נתניהו להתרכז ביעד הגדול של מניעת התגרענות מאיראן ובלימת תמיכתה בטרור. ישראל צריכה לאפשר לארצות הברית לחשב את חישוביה ותועלותיה. הידוק הדרגתי מחודש של הסנקציות על איראן הוא יעד סביר. בנוסף, התגייסות מחודשת של האמריקנים יחד עם הבריטים לחסימת נתיבי הסיוע של צפון קוריאה לאיראן ולמזרח התיכון בכלל, היא יעד שצריך לחזור לסדר העדיפויות הגבוה.

אם ארצות הברית תגלוש לעימות עם איראן, עלולה לחזור המתיחות בגבול הצפון ואולי גם ברצועת עזה. בתקופת אובמה, ארצות הברית בלמה את האופציה הצבאית מול איראן; היא גם הטילה מגבלות קשות על הפעילות הצבאית ב'צוק איתן'. ממשל טראמפ יסיר את הרסן במקרה של התלקחות עם חיזבאללה. האם ישראל תדע לנצל את המצב החדש לצורך הכרעה בחזית הצפון? מאחר שאסד הפך לנכס מושקע של פוטין, הוא ייהנה מחסינות ולכן לא יוכל להוות קלף בידי ישראל; ישראל תמצא עצמה שוב בעימות ישיר עם הזרוע האיראנית של חיזבאללה. מבחינת ישראל עדיף להגביר בשנים הקרובות את פעילות הסיכול ההתקפית החשאית בנושא הגרעין האיראני, יחד עם ארה"ב.

נתניהו למיי: להבטיח שתוקפנותה של איראן לא תישאר ללא מענה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture