טראמפ לקונגרס: תחקרו אם אובמה הורה לצותת לי במהלך הבחירות

דובר הבית הלבן מסר כי הוא יבקש מהוועדה בקונגרס החוקרת את מעורבות רוסיה לבחון אם הרשויות ניצלו לרעה את סמכויותיהן • תגובת אובמה אמש, אינה מכחישה כי האזינו לטראמפ, אלא מבהירה כי לא הוא אישית דרש זאת • האם אכן צותתו לטראמפ בתקופת הבחירות?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יבקש מהקונגרס לבחון במסגרת חקירת מעורבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות אם הרשויות עשו שימוש לרעה בסמכויותיהן, זאת אחרי שאתמול האשים טראמפ את קודמו בתפקיד ברק אובמה בכך שצותת לו במהלך הקמפיין בשנה שעברה, מבלי שהציג הוכחות לכך.

"הדיווחים על חקירה מתוך מניעים פוליטיים ב-2016 היו מטרידים", מסר דובר הבית הלבן שון ספייסר. "הנשיא מבקש מוועדת המודיעין בקונגרס, שכחלק מהחקירה של מעורבות רוסיה, ייבדק גם אם היה שימוש לרעה בסמכויות החקירה של הרשויות". הוא סיים את דבריו כשאמר שגם הבית הלבן וגם טראמפ לא יתבטאו בנושא בהמשך "עד שתתבצע חקירה".

הסערה התחילה בסדרת ציוצים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שתקף את קודמו בתפקיד, ברק אובמה. "זה נורא! הרגע גיליתי שאובמה צותת לי במגדל טראמפ, רגע לפני הניצחון שלי. האם זה חוקי שנשיא מכהן מצותת למרוץ לנשיאות לפני הבחירות?", פתח טראמפ את מתקפת הציוצים שלו ברשת החברתית "טוויטר".

טראמפ הוסיף עוד כי הוא "מהמר שעורך דין טוב יכול לקבל אחלה תיק מהעובדה שאובמה צותת לי לטלפון באוקטובר האחרון". בכך לא הסתיימה המתקפה נגד הנשיא לשעבר. "כמה נמוך ירד הנשיא אובמה בכך שצותת לי לטלפון בזמן המרוץ המקודש לנשיאות?" תהה הנשיא. טראמפ הוסיף כי אובמה הוא "איש רע או חולני", והשווה את מעשיו של אובמה לנשיא ניקסון, שהודח בעקבות פרשת ווטרגייט שפרצה בעקבות האזנות למטה המפלגה הדמוקרטית במהלך המרוץ לבית הלבן ב-1972.

התגובות שנמסרו אמש מטעמו של הנשיא לשעבר מותירות מקום רב לספק. קווין לואיס, דוברו של אובמה, הבהיר בהודעה רשמית כי "לא אובמה ולא אף גורם בבית הלבן הורה לנהל מעקב אחר אף אזרח אמריקני. כל טענה אחרת היא פשוט שגויה". לדבריו, "כלל בסיסי של ממשל אובמה היה שאף גורם רשמי בבית הלבן לא התערב בחקירות עצמאיות שהוביל משרד המשפטים".

ראש לשכת "וושינגטון פוסט" בבית הלבן, פיליפ ראקר אמר כי "הצהרת אובמה לא אומרת שלא הייתה האזנה ל'מגדל טראמפ' מצד הסוכנויות הפדרליות. היא רק אומרת שאובמה והבית הלבן לא הורו על כך". העיתונאי ג'ון פברו הוסיף: "כדאי להיות זהיר לגבי דיווח כי אובמה אמר שלא הייתה האזנה. ההצהרה פשוט מבהירה שלא הוא ולא הבית הלבן הורו על כך".

ארצות הברית סוערת: אובמה צותת לטראמפ?

בינתיים, הפצצה שהטיל אתמול טראמפ עוררו תהיות ותגבות נזעמות בקרב שתי המפלגות. הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינזדי גרהאם אמר אתמול כי הוא "מודאג מאוד" מדבריו של הנשיא ויחד עם חברי קונגרס נוספים הוא הפציר בו למסור מידע נוסף לגבי ראיות כלשהן שיגבו את טענותיו. בן סאס, סנאטור רפובליקני נוסף, תיאר את האשמותיו של טראמפ חמורות, והבהיר בהודעה רשמית כי "לציבור מגיע מידע נוסף".

חבר בית המחוקקים אדם שיף, החבר הדמוקרטי הבכיר בוועדה לענייני מודיעין, יצא בחריפות נגד טענותיו של טראמפ וכינה אותן "האשמות חסרות אחריות באופן מדהים". עם זאת, התגובות הרפובליקניות היו זהירות יותר מזו של שיף. גם גרהאם וגם סאס הבהירו כי פעולה לא חוקית לכאורה מצדו של אובמה דורשת הסבר נוסף, אולם הבהירו כי גם פעולה חוקית מטעם הבית הלבן או סוכנויות הביון האמריקניות מעוררת דאגה.

לפי החוק האמריקני, האזנות סתר אינן חוקיות, משום שהן פוגעות בזכות לפרטיות. ואולם, חוק משנת 1978, מאפשר האזנות שכאלה בתנאי שיש חשד סביר שהבנאדם אשר לו מבקשים להאזין הוא סוכן זר. אם הבקשה מתייחסת לתושב ארצות הברית, הרי שכדי לאשר האזנה יש צורך להוכיח חשד סביר לכך שפעולותיו של האדם האמור קשורות בריגול או במעשים דומים אשר מפרים את החוק בארצות הברית.

באתר Heat Street פורסם כבר לפני ארבעה חודשים כי ה-FBI ביקש ואף קיבל בחודש אוקטובר שעבר צו FISA כדי לבחון "קשרים של אזרחי ארצות הברית המעורבים בקמפיין של טראמפ מול רוסיה". לפי הדיווח ההוא, הצו כלל באופן פוטנציאלי גם את טראמפ עצמו. ב"גרדיאן" הבריטי דווח בחודש ינואר, כי הבולשת ביקשה מבית המשפט להאזין לארבעה מחברי הקמפיין של טראמפ, ונענתה בסירוב.

"מאוד לא סביר שנעשה שימוש במכשירי האזנת סתר על דונלד טראמפ", אמר גורם רשמי בכיר במודיעין האמריקאי לוושינגטון פוסט, בהמשך לציוציו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לפיהם נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, התקין מכשירי האזנה ב"מגדלי טראמפ". "המשמעות של האזנת סתר היא ששופט פדראלי קבע שטראמפ ביצע פשע או שימש סוכן של מדינה זרה".

עוד הסביר הגורם, הבקיא בחקיקה הרלוונטית כי "אמריקה לא יכולה להאזין למכשיר טלפון או לקו אינטרנט של גורם כלשהו, מבלי שתהיה לה לכך סיבה רלוונטית. אתה לא יכול פשוט להניח מכשירי ציתות כאוות נפשך בבניינים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בתמונה למעלה אפשר לראות את הקרירות של טראמפ ואובאמה מה שלא תראו לעולם אצל טראמפ ונתניהו גם בזמנים הכי רציניים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture