המהפכה הצרפתית: העם מאס בממסד ורצה שינוי

סיכוייה של מועמדת הימין הקיצוני להיבחר לנשיאות צרפת - קלושים. אך גם המועמד המוביל, עמנואל מקרון, לא התמודד במסגרת אחת משתי המפלגות המסורתיות, שמועמדיהן הפסידו כבר בסיבוב הראשון • וגם: על הסקרים שצדקו הפעם, לשם שינוי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בבחירות כאן בארץ לפני שנתיים, לא הצליחו הסקרים לחזות את בחירתו המחודשת של בנימין נתניהו לראשות הממשלה. במשאל העם הגורלי בבריטניה בשאלה האם להישאר באיחוד האירופי, נכשלו הסקרים שצפו ניצחון למתנגדי הברקזיט. בבחירות לארה"ב, הופתעו הכל כאשר דונלד טראמפ ניצח בניגוד לסקרים. הסוקרים הפכו באחת ממכובדים למושמצים – עד לתוצאות הבחירות אתמול בצרפת.

לראשונה מזה זמן רב, הצליחו הסקרים לחזות את שאירע: המתמודדים שעלו לסיבוב השני, עמנואל מקרון ומארין לה-פן, הובילו בסקרים האחרונים שכמעט ודייקו גם באחוזים שקיבלו כל אחד מהמועמדים. בסיבוב השני, לכאורה נראה כי אין צורך בסקרים ותמונת המצב ברורה לעין כל. עמנואל מקרון, עתיד להיות נשיאה הבא של צרפת.

עם זאת, דבר אינו סגור עדיין. די בפיגוע נוסף בסגנון זה שאירע בשדרה המרכזית של פריז בשבוע שעבר כדי לפתוח את ההתמודדות הצמודה גם כך. הרי מנהיגת החזית הלאומית קיבלה בסיבוב הראשון למעלה מ-20 אחוז מהקולות, ולא בטוח שזו פסגת ההישגים שהיא יכולה להגיע אליהם.

כתב חדשות החוץ של ישראל היום, בועז ביסמוט טוען כי אין ספק כי מדובר בדף חדש בפוליטיקה הצרפתית. רעידת אדמה אמיתית, כאשר בפעם הראשונה בתולדות הרפובליקה החמישית לא יהיה נציג של הימין המסורתי או של הסוציאליסטים בסיבוב השני. המועמדים של שתי המפלגות הממסדיות הודחו ללא כל נקיפות מצפון. מועמד מפלגת הרפובליקנים פרנסואה פיון קיבל כ־20 אחוזים, ומנהיג הסוציאליסטים בנואה המון בסביבות שבעה אחוזים.

הבוחר הצרפתי רצה שינוי, אבל לא בהכרח זעזועים ולכן העדיף לתת את המפתחות למקרון, השר לשעבר שעדיין מכיר קצת את ההוויה הפוליטית ולמד במוסד האקדמי היוקרתי ללימודי אדמיניסטרציה, ה־ENA. צרפת בחרה לעצמה משהו חדש, אבל אחד שיודע את העבודה לפחות בתיאוריה. "שינינו את פניה של הפוליטיקה הצרפתית", אמר אמש לתומכיו. אכן שינוי, אבל הקשה עוד לפניו.

מקרון הוא אחד שבהלך הקמפיין ידע להגיד לכל קהל את מה שהוא רצה לשמוע. לימין הוא הציג עצמו כבנקאי צמרת לשעבר וחסיד השוק החופשי המבקש לבצע רפורמות עמוקות; לשמאל, כמי ששירת בממשלה סוציאליסטים ולכן ידאג לאזרח וזכויותיו. כלומר, הוא הציג את עצמו כנציג המרכז המזוקק.

לימין המסורתי אין עכשיו ברירה אלא לתמוך במקרון. פרנסואה פיון, שהיה הפייבוריט לעלות לסיבוב השני, אך נפגע קשות בגלל פרשת השחיתות, אמר: "אין עוד אופציה חוץ מלהצביע נגד החזית הלאומית, אני אצביע לעמנואל מקרון". גם בכירים סוציאליסטים קראו לתמוך במקרון. הממסד מתאחד מאחוריו. ואולי, אולי עובדה זו עלולה להיות לרעתו? ימים יגידו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture