מבצע שכן טוב: "ישראל מעבירה כסף, מזון ודלק למורדים סורים"

לוחמים בארגוני מורדים סיפרו כי ישראל מספקת כבר כארבע שנים תקציב לתשלום משכורות ולרכישת תחמושת – בתמורה לחסימת חיזבאללה. דובר ארגון מורדים באזור קוניטרה: "ישראל עמדה לצדנו באופן הרואי, לא היינו שורדים בלעדיה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ישראל מספקת למורדים סורים באזור הגבול כסף וציוד, ולאחרונה הקימה יחידה מיוחדת האמונה על העברת הסיוע מעבר לגבול – כך דווח בעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל", על פי דבריהם של כמה לוחמים בארגוני המורדים הסוריים וגורם נוסף המעורה בפרטי המבצע הישראלי. מלבד העברות קבועות של כספים, שנועדו לתשלום משכורות ולרכישת נשק ותחמושת, ישראל מעבירה, לפי הדיווח, גם מזון, דלק וציוד רפואי.

מועתסם אל-גולאני, דובר ארגון המורדים "פורסאן אל-ג'ולאן", הפועל ברמת הגולן הסורית, סיפר: "ישראל עמדה לצדנו באופן הירואי. לא היינו שורדים ללא תמיכתה של ישראל". על פי הדיווח, מטרת הסיוע לארגונים בגולן היא למנוע מלוחמי חיזבאללה ומהארגונים המזוהים עמם להתקרב לאזור הגבול.

הדיווח מסתמך על ראיונות עם חמישה מורדים סורים, שסיפרו כי צה"ל נמצא בקשר שוטף עם ארגוני המורדים, וכי הסיוע שהוא מספק כולל תשלומים סודיים למפקדים, אשר בעזרתם הם משלמים משכורות ללוחמים וקונים תחמושת וכלי נשק. גורם המכיר את הנושא סיפר כי ישראל הקימה יחידה צבאית שמפקחת על הסיוע למורדים בסוריה, והקציבה לנושא תקציב מיוחד.

עד כה היה ידוע כי ישראל טיפלה מאז שנת 2013 בכ-3,000 פצועים סורים, רבים מהם לוחמים, וסיפקה סיוע הומניטארי כגון מזון וביגוד לאזרחים הסמוכים לגבול במהלך החורף. אך בראיונות שנערכו עם חמישה מורדים ושלושה אנשים המכירים את דרך הפעולה של ישראל נטען כי המעורבות שלה היא עמוקה ומתואמת בהרבה, וכוללת מימון ישיר של לוחמי אופוזיציה סורים ליד הגבול במשך שנים.

על פי הגורם המצוטט בדיווח, ישראל קבעה תקציב ייעודי לסיוע לארגוני המורדים בסוריה, אולם לטענתו התקציב מיועד לסיוע הומניטרי. מפקד "פורסאן אל-ג'ולאן", אבו סוהייב, טען כי ארגונו, שאינו נתמך בידי הקואליציה המערבית נגד "המדינה האסלאמית" (דאעש), מקבל 5,000 דולרים מידי ישראל בכל חודש.

על פי הדיווח, המבצע שזכה לכינוי "השכן הטוב", החל תחת כהונתו של משה יעלון במשרד הביטחון, וממשיך כעת, תחת השר אביגדור ליברמן. "זה עניין של אינטרסים", הסביר אותו גורם המעורה בפרטי המבצע הישראלי, שהבהיר כי ישראל מעבירה סיוע בתמורה ליצירתו של "אזור חיץ" שאותו מאיישות מיליציות מקומיות, לאורך כ-200 קילומטרים.

"פורסאן אל-ג'ולאן" הוא הארגון המרכזי שנתמך בידי ישראל, לדברי הלוחמים הסורים שצוטטו בדיווח, והקשר בין הצדדים החל בשנת 2013. על פי דובר הארגון, שאליו משתייכים כ-400 לוחמים, הוא פועל בעיקר במחוז קוניטרה, ונאבק גם נגד כוחות המשטר הסורי. ארגונים אחרים שנתמכים בידי ישראל, על פי הדיווח, מזוהים עם קואליציית "צבא סוריה החופשי", שנתמכת בידי ארצות הברית, או מקבלים תמיכה מערבית נוספת.

הדובר אל-גולאני הסביר כי הארגון מעביר לוחמים פצועים לנקודה קבועה מראש בגבול, שם פוגשים אותם חיילים ישראלים דוברי ערבית, מלווים באמבולנסים שמובילים אותם לבתי חולים בישראל. לוחמים נוספים הסביר כי מורדים רבים, כמו גם תושבי האזור, מעוניינים בתמיכה הישראלית. לוחם בארגון "ליווא אוסוד א-רחמן", שמוצב גם הוא בגולן הסורי, הבהיר: "רוב האנשים רוצים שיתוף פעולה עם ישראל".

תמיכת ישראל במורדים עלולה להגביר את המתיחות עם משטרו של הנשיא בשאר אסד, שכבר זמן רב מאשים אותה בכך. אסד אמר כי ישראל תומכת בארגוני מורדים ומבצעת תקיפות אוויריות בשטח סוריה כדי לערער את אחיזתו בשלטון. ישראל הכחישה זאת ואמרה כי אינה מעורבת במלחמת האזרחים.

איום הנוכחות הקבועה של כוחות איראנים ושל חיזבאללה בצד הסורי של הגולן עלול לגרור את צה"ל למלחמת האזרחים שהוא עקב אחריה בחשש, אך רוב הזמן נשאר מחוץ לה מאז תחילתה ב-2011. גורמים רשמיים בישראל לא שללו את האפשרות להסלמה כזו, תוך כדי שהם מטפחים בריתות אחרות עם מדינות ערב נגד האויבת המשותפת – איראן.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture