הסוף למשבר במפרץ? ארה"ב וקטאר חתמו על מסמך הבנות

אחרי שמדינות ערב רבות יצאו נגד קטאר, היום הודיעו בארה"ב כי חתמו על מסמך עם קטאר ובו היא מתחייבת להפסיק את מימון הטרור. במדינה הערבית מתעקשים כי אין קשר למשבר במפרץ, ובמקביל התחייב השגריר הקטארי בעזה להמשיך לתמוך בחמאס

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ארצות הברית וקטאר חתמו היום (שלישי) על הסכם, לפיו קטאר תלחם בטרור ותפסיק את התמיכה הכלכלית בארגוני טרור. ההבנות עם קטאר גובשו, על פי דיווח שהעביר אחד מעוזריו של מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון, במהלך ביקורו של המזכיר בדוחה, הבירה הקטארית.

על פי הדיווח שהתקבל מעוזרו של טילרסון ר' האמונד, "קטאר וארה"ב חתמו על מסמך הבנות בין שתי המדינות, בו הן מדגישות את המאמצים העתידיים שקטאר עשויה להפעיל כדי לחזק את המאבק שלה בטרור ופעולות הקשורות במימון טרור".

טילרסון הגיע לדוחה בעיצומו של משבר של קטאר מול מצרים, סעודיה, בחריין ואיחוד האמירויות, שהטילו כולן סנקציות על קטאר. מזכיר המדינה החל את ביקורו בכוויית, שהייתה עד היום המתווכת המרכזית בין הצדדים. בפגישה עם האמיר של כווית אמר טילרסון כי "אנו רוצים לדעת כיצד אנו יכולים להתקדם עכשיו – זו המטרה שלי".

טילרסון צפוי לבקר גם בערב הסעודית, שם יעדכן את ההנהגה על ההבנות שהוביל בקטאר. למדינות הסוניות יש 13 דרישות מרכזיות מקטאר, בהן הפסקת היחסים עם טהרן והפסקת המימון של ארגוני טרור, ביניהם גם חמאס. שר החוץ הקטארי, השייח' מוחמד בין עבדולרחמאן אל ת'אני, אמר שהאומה שלו היא הראשונה שחותמת על הסכם שכזה והזמין את המדינות הנוספות באזור לחתום גם כן. לדבריו, אין קשר בין המשבר במפרץ להסכם.

כזכור, בחודש שעבר הודיעו סעודיה, מצרים, בחריין ואיחוד האמירויות על ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם קטאר – וטענו שהסיבה היא שקטאר תומכת בארגוני טרור ופוגעת ביציבות האזור. אתמול פורסמו הסכמים בין קטאר למדינות המפרץ, שנחתמו ב-2013 וב-2014. ההסכמים עוסקים בין השאר בהפסקת תמיכה קטארית באחים המוסלמים, ובגורמים שמנסים לפגוע בממשלות האזור.

רשת אל-ערביה הסעודית פרסמה את המסמכים, בניסיון להראות שאמיר קטאר השייח תמים בן חמד אל ת'אני הפר את ההסכמים שקדמו לניתוק היחסים. כמובן שהעיתוי לא היה מקרי: בזמן שטילרסון מבקר באזור ומנסה לגשר בין הצדדים. סעודיה, בחריין, מצרים ואיחוד האמירויות פרסמו הודעה משותפת בתגובה על פרסום ההסכמים. בהודעה נאמר: "זה מראה באופן שלא מותיר מקום לספק שקטאר התחמקה ממילוי המחויבות שלה והפרה לחלוטין את מה שהיא התחייבה אליו".

במקביל לחתימה על ההסכם בין ארה"ב לקטאר אמר מוחמד אל-עמאדי, השגריר הקטארי ברצועת עזה, כי למרות המשבר קטאר תמשיך לתמוך בפרויקטים לפיתוח רצועת עזה שבשליטת חמאס. אל-עמאדי אמר הדברים במעמד החתימה של הסכם לבניית שמונה בנייני מגורים בעזה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture