מתקרב לפוטין: טראמפ החליט לבטל את התמיכה במורדים בסוריה

הנשיא האמריקני החליט להפסיק את התכנית החשאית של ה-CIA שהחלה לפני כארבע שנים בתקופת אובמה. גורמים בארה"ב: ההחלטה נועדה לשפר את היחסים עם רוסיה • התכנית זכתה לביקורת רבה גם בימי אובמה בשל חוסר יעילותה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הורה להפסיק את התכנית החשאית לחימוש הכוחות המורדים במשטר אסד בסוריה, כך דיווח אמש (רביעי) הוושינגטון פוסט. פקידים רשמיים בוושינגטון הסבירו כי ההחלטה התקבלה כדי להתקרב לרוסיה.

התכנית לחימוש הכוחות המורדים ברוסיה הינה תכנית חשאית של ה-CIA שיזם הנשיא אובמה בשנת 2013 ומטרתה הייתה לסיים את משטר אסד, בו ראתה וושינגטון כמכשול בדרך לפתרון מלחמת האזרחים במדינה. עם זאת, המעורבות הרוסית שהחלה בסוריה שנתיים לאחר מכן גרמה לפקפוק ביעילותה לאור התמיכה הרוסית בדמשק.

גורמים אמריקנים הסבירו כי הפסקת חימוש המורדים הסורים משקפת את הרצון של הנשיא טראמפ למצוא דרכי עבודה משותפות עם רוסיה, שראתה בחימוש המורדים כצעד המאיים על האינטרסים שלה באזור לאור תמיכתה באסד ובסיוע שהעניקה לו מאז תחילת המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים במדינה.

עוד הוסיפו הגורמים כי ביטולה של התכנית מהווה למעשה הכרה של וושינגטון בכך שאין ביכולתה להדיח את אסד מהשלטון. לדבריהם, ההחלטה התקבלה כבר לפני כחודש במהלך התייעצויות ביטחוניות שקיים הנשיא האמריקני לקראת פגישתו עם עמיתו הרוסי ולדימיר פוטין בוועידת ה-G20 שנערכה לפני כשבועיים בגרמניה.

התכנית, שהחלה תחת ממשלו של הנשיא ברק אובמה בניסיון להגביר את הלחץ על משטרו של בשאר אסד, זכתה לביקורת לא מעטה על חוסר יעילותה, במיוחד מאז החלה רוסיה את פעילותה הצבאית במדינה לפני כשנתיים. לדבריהם, טראמפ קיבל את ההחלטה לפני כחודש, לאחר שנועד עם ראש ה-CIA מייק פומפאו ועם היועץ לביטחון לאומי אייץ'-אר מקמאסטר. לא נמסרה התייחסות רשמית לטענות הגורמים מצד המועצה האמריקנית לביטחון לאומי או מה-CIA.

ההחלטה, על פי הדיווח האמריקני, לא תשפיע על תכניות אחרות לשיתופי פעולה עם ארגוני מורדים שנלחמים בעיקר נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). יתרה מכך, כמה גורמי ממשל הבהירו כי תכנית ה-CIA תצומצם בהדרגה במשך כמה חודשים עד לסיומה, ולא תיעצר באופן מידי, והוסיפו כי לפחות חלק מהמשאבים עשויים להיות מופנים לפעילות אחרת בזירה הסורית.

חלק מהגורמים עוד מסרו כי ההחלטה זכתה לגיבוי מצד ירדן, שם אומנו חלק מהכוחות. לדבריהם, מדובר בחלק מאסטרטגיה נרחבת יותר של ממשל טראמפ, להתמקד בהסכמי הפסקת אש ממוקדים עם רוסיה ולהתרחק מהלחימה בשטח. אילן גולדנברג, בכיר בממשל אובמה, טען כי הפסקת התמיכה בכוחות תהיה "טעות נוראה", אולם הודה כי "זאת כנראה קריצה למציאות", שבה רוסיה מרחיבה את אחיזתה בשטח, והסרת אסד מכס השלטון כבר אינו יעד ברור עבור וושינגטון.

גם לקראת סיום כהונתו של אובמה, היו גורמים בסביבתו שקראו להפסקת התכנית, בטענה כי השפעתם של המורדים לא תהיה יעילה ללא הגברה מסיבית של התמיכה הצבאית האמריקנית. עם זאת, ההחלטה הייתה לשמור על התכנית, שנחשבה גם לקלף מיקוח עתידי במגעים מול מוסקבה. "אנשים חשבו על לסיים את התכנית, אבל זה לא משהו שהיינו עושים בחינם", טען גורם בכיר לשעבר בבית הלבן, "לוותר עליה בלי לקבל כלום בתמורה יהיה דבר טיפשי לעשות".

אם הדיווח יתברר כנכון, מדובר יהיה בשינוי מדיניות מהותי של ארה"ב במזרח התיכון תחת נשיאותו של טראמפ, שממשלו טען שוב ושוב כי אסד אינו המנהיג הלגיטימי של סוריה. לפני כשלושה חודשים הורה הנשיא האמריקני לצבאו לתקוף בסיס של צבא אסד שממנו יצא לפועל הטבח הכימי במחוז אידליב.

בדיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם שהתקיים בתגובה למתקפה האמריקנית אמרה שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי שארצה לא תהסס לפעול נגד אסד: "הקהילה הבינלאומית הביעה ביקורת שוב ושוב. אסד ביצע מתקפות כימיות בעבר כי ידע שיוכל להתחמק מכך, וידע שרוסיה תגבה אותו. זה השתנה אתמול. יש זמן שבו מדינות צריכות לנקוט בעצמן בפעולות – ארה"ב לא תעמוד מנגד בזמן שמתרחשות מתקפות כאלה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture