הפיגוע ששינה את אופי המאבק בטרור: 16 שנה למגדלי התאומים

מחבלי אל קעידא שנשלחו על ידי בן לאדן לחטוף מטוסי נוסעים ולרסק אותם אל תוך מגדלי התאומים, ידעו כי הם עושים משהו שישנה את ההיסטוריה. ספק אם ידעו עד כמה • חזרה אל היום הנוראי ההוא, המשמעויות והתוצאות, הקונספירציות והתיעודים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

זה קרה בבוקר יום שלישי, 11 בספטמבר 2001 בערים ניו יורק ווושינגטון. תשעה עשר טרוריסטים שהשתייכו לארגון הטרור האסלאמיסטי אל-קאעידה חטפו ארבעה מטוסי נוסעים. בכוונה תחילה הטיסו החוטפים שניים מהמטוסים, טיסה 175 של יונייטד איירליינס וטיסה 11 של אמריקן איירליינס, לעבר מגדלי התאומים שבמרכז הסחר העולמי שבעיר ניו יורק.

ארבעה מטוסי נוסעים של טיסות פנימיות שהמריאו מנמלי תעופה בארצות הברית נחטפו, עם מאות נוסעים על סיפונם. החוטפים, מצרים וסעודים, דקרו את הדיילים באמצעות סכינים יפנים פשוטים והשתלטו על תאי הטייס, תוך שהם דוקרים את הטייסים, וכשהגאי המטוס היו בידי אחד החוטפים, שעבר הכשרה בטיס, הוא הפנה אותם אל עבר יעדים הידועים כסמלי הכוח של אמריקה: מגדלי התאומים שבמרכז הסחר העולמי בעיר ניו יורק, מבנה הפנטגון (משרד ההגנה) וגבעת הקפיטול בבירה וושינגטון.

בשעה 8:46 בבוקר, חמישה טרוריסטים ריסקו את טיסה 11 של אמריקן איירליינס אל תוך המגדל הצפוני של מרכז הסחר העולמי, ובשעה 9:03 חמישה טרוריסטים נוספים ריסקו את טיסה 175 של יונייטד איירליינס אל תוך המגדל הדרומי. חמישה טרוריסטים ריסקו את טיסה 77 אל תוך הפנטגון 34 דקות לאחר מכן, בשעה 9:37.

הטיסה הרביעית שנחטפה, 93 של יונייטד איירליינס, התרסקה בשדה בפנסילבניה בשעה 10:03 לאחר שהנוסעים נלחמו בארבעת החוטפים. מטרתם של חוטפי המטוס הייתה כנראה לרסק את המטוס הרביעי אל תוך בניין הקפיטול או הבית הלבן. מהקלטת השמע של תא הטייס של טיסה 93 אפשר לשמוע את ניסיונות ההשתלטות של הנוסעים ואנשי הצוות על המטוס החטוף, לאחר שנפוצה השמועה (דרך טלפונים סלולריים) על התרסקות שלושה מטוסים דומים שנחטפו באותו בוקר. הנוסעים, שהבינו את גורלם הצפוי, ניסו לפתוח בכוח את דלת תא הטייס הנעולה, והמחבלים שהיו בפנים החליטו לרסק את המטוס מוקדם מהמתוכנן.

קשה לחשוב על כך כיום, אך כל האבטחה והבדיקות הקפדניות בשדות התעופה ברחבי העולם, הגיעו למצבם הנוכחי רק לאחר שפעולות הטרור הללו גבו את חייהם של 2,977 קורבנות. אבל זה לא היה השינוי היחיד בעקבות אירוע טרור זה. לראשונה, ארצות הברית הבינה כי העובדה שהיא אינה חולקת גבולות עם מדינות עוינות, אינה מגינה עליה מפני הטרור האסלאמי העולמי. הייתה זו המתקפה הגדולה ביותר על אדמת אמריקה, מאז המתקפה היפנית על נמל פרל הארבור שבהוואי ב-7 בדצמבר 1941. בשני המקרים גררה ההתקפה מלחמה: המתקפה על פרל הארבור גררה את ארצות הברית לפתוח במלחמה נגד האימפריה היפנית במהלך מלחמת העולם השנייה, ופיגועי 11 בספטמבר למלחמת אפגניסטן (2001–2014) ולמלחמה העולמית בטרור האסלאמי.

סרטון ביתי של סטודנטית: רגעי הפגיעה במגדלי התאומים

בין המניעים של בן לאדן, כפי שהוא עצמו פרסם ב-5 בנובמבר 2002 במסגרת "מכתב לאמריקה", הייתה מדינת ישראל: "גדילתה של ישראל היא פשע חמור ביותר, ואתם מנהיגי הפושעים הללו. ברור שאין שום צורך להסביר או להוכיח את מידת התמיכה של ארצות הברית בישראל. הקמת מדינת ישראל זה פשע שחייב להימחק. כל אחד ואחד שידיו עסקו ותרמו לפשע זה חייב לשלם את מחירו, ולשלם הרבה". במספר הזדמנויות נוספות חזר בן לאדן על הקשר בין ה-11 בספטמבר לבין הקשר בין ארצות הברית וישראל.

//www.jdn.co.il/news/world_news/799897

כאמור, המתקפה הובילה לפתיחת המערכה העולמית שמובילה ארה"ב נגד הטרור. בנאום בפני שני בתי הקונגרס ב-20 בספטמבר 2001 הכריז הנשיא בוש על מלחמת חורמה בטרור העולמי, והציב בפני שלטון הטליבאן באפגניסטן אולטימטום בדרישה להסגיר את אוסאמה בן לאדן ואת כל אנשי אל-קאעידה שהיו אחראים לפיגועים. ב-2 באוקטובר, הפעילה ברית נאט"ו את סעיף 5 באמנה שלה, והצהירה כי ההתקפות כנגד ארצות הברית דינן כהתקפות על כל המדינות החברות בברית. חמישה ימים לאחר מכן, לאחר שממשלת אפגניסטן לא נענתה לאולטימטום של ארצות הברית, פלשה קואליציה של מדינות בהנהגת ארצות הברית למדינה, הפילה את שלטון הטליבאן, ודחקה את אנשיו לאזורים נידחים בהרים. מאז ועד שנת 2011 נמשך מצוד רב שנים אחר בן לאדן, והוא חוסל בפעולה צבאית בפקיסטן ב-1 במאי 2011.

אירועי 11 בספטמבר שינו לחלוטין את התפיסה של הטרור האסלאמי בעיני מדינות העולם ורשויות הביטחון שלהן, והן הגבירו את המלחמה בהתארגנויות הטרור המקומיות וכן את אמצעי האבטחה (במיוחד בשדות התעופה), וכן הגבלות נרחבות יותר על כניסת אזרחים זרים לארצות הברית, במיוחד מאזור מערב אסיה והמזרח התיכון. דרישת הממשל למלחמה בטרור נתנה גיבוי לאמצעים שפגעו בזכויות האדם שעד אז לא היו מקובלים בארצות הברית הדמוקרטית. ב-25 בנובמבר 2002 נכנס לתוקפו חוק שעבר בקונגרס, ואושר על ידי בוש, להקמת המחלקה לביטחון המולדת. הקמת המחלקה הביאה לרה-ארגון הגדול ביותר שעבר הממשל הפדרלי של ארצות הברית מאז הקמת מחלקת ההגנה. הקונגרס העביר גם את חוק הפטריוט שהגביר את סמכויותיהן של רשויות החוק לחדור לרשומות הפרטיות של האזרחים, בטענה שהחוק יאפשר לאתר ולהעמיד לדין טרוריסטים ופושעים אחרים.

ויש גם קונספירציות, כפי שתוכלו לקרוא כאן:

//www.jdn.co.il/news/world_news/739169

לפני כחצי שנה, פרסם ה-FBI תמונות חדשות מהרגעים הדרמטיים שאחרי פגיעת מטוס "אמריקן איירליינס" בטיסה 77 בבניין הפנטגון בוושינגטון. 189 בני אדם נהרגו, מהם 125 עובדי משרד ההגנה האמריקני, כשמחבלי אל קאעידה ריסקו את המטוס על הבניין. 27 התמונות החדשות ממתקפת הטרור במחוז ארלינגטון בווירג'יניה הועלו לאתר של סוכנות הביון. המטוס פגע באזור בבניין שהיה בשיפוץ ולכן היה יחסית ריק. מומחים מעריכים כי אם המטוס היה פוגע באזור אחר, הפגיעה הייתה משמעותית בהרבה. בתמונות נראה מקום הפגיעה וכן כוחות הצלה שניסו להשתלט על הלהבות במשך כמה ימים.

//www.jdn.co.il/news/world_news/820548

בשנת 2015 פורסם תיעוד המספק כמה מהזוויות יוצאות הדופן שנראו מאסון קריסת מגדלי התאומים ב-11 בספטמבר 2001. הסרטון שהועלה לאתר יוטיוב צולם ממסוק של משטרת ניו יורק ומספק מבט אווירי על קריסת המגדלים הבוערים ועל כל אזור דרום מנהטן האפוף בעשן. על פי הדיווח בבלוג "גוקר", מדובר בסרטון שהיה ברשות "המכון הלאומי לאמות מידה וטכנולוגיה", גוף של משרד האוצר האמריקאי שניהל חקירה בעקבות האירועים, ומשם הוא נשלח באופן אנונימי לאתר ההדלפות Cryptome, המתמחה בחשיפת מסמכים חסויים. עורכי האתר העלו אותו ליוטיוב. אורכו של הסרטון כ-17 דקות, והוא מצטרף לאירוע לאחר פגיעת המטוסים, כששני המגדלים כבר עולים באש. במהלכו, מתמוטטים שניהם – הראשון בדקה השלישית, השני בדקה ה-12.

ומה קרה מאז? הטרור האסלאמי רק התגבר ברחבי העולם, ארגון דאעש הוקם וכעבור שנים ספורות הצליחו באחרונה לכבוש כמעט את כל השטח של המדינה האסלאמית, אך האידיאולוגיה הרצחנית נשארה. כי אפשר לכבוש שטחים, לחסל את ראשי הנחש ולפגוע בטרוריסטים. אך את הרוע לא ניתן להעלים מהעולם בעזרת מלחמה. המאבק בעקרונות הדת המקדשת את המוות ומקיימת את קללת "על חרבך תחיה", נכשל. אומנם בארצות הברית לא נראו עוד אירועי טרור גדולים, אך יבשת אירופה, שהתייחסה יותר בסובלנות למהגרים ולמוסלמים, הוכתה מספר פעמים בשנים האחרונות על ידי האידיאולוגיה האסלאמית הקיצונית.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ההסרטות לא איכותיות וחבל, כי יש כ"כ המון הסרטות איכותיות שמצלמות את האירוע היום, אם תוסיפו הסרטות זה יהיה טוב

זה לא להמשיך הטרור הזה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture