פלאש 90

טראמפ: "בלי פיקוח קשוח, ניסוג מההסכם עם איראן"

את הדברים אמר הנשיא טראמפ שעות לאחר נאומו של נשיא איראן באו"ם, במהלכו הצהיר כי "אם הצד השני יפר את ההסכם נגיב בהתאם" ושעות לפני פגישתו עם ראש הממשלה נתניהו • מפקד צבא איראן: "הציונים יעלמו אם יעשו משהו טיפשי"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

האיום האיראני שוב במוקד ההתעניינות העולמית: במהלך דיון בוועדה לאנרגיה אטומית שהתקיימה היום בוינה, הקריא שר האנרגיה האמריקני ריק פרי מסר מהנשיא טראמפ, בו הוא מבהיר כי ארה"ב תפנה עורף להסכם אם האו"ם לא יפקח ויאכוף את ההסכם.

"לא נקבל הסכם שאינו נאכף באופן קשוח או שנאכף באופן בלתי מספק", אמר טראמפ בהודעה שנמסרה יממה בלבד לפני כינוסה של העצרת הכללית של האו"ם מחר בניו יורק. האיום האיראני יעמוד גם במוקד הפגישה בין טראמפ לראש הממשלה בנימין נתניהו, שתיערך הערב ב-20:00 במלון פאלאס במנהטן. נתניהו יבקש מטראמפ להקשיח את הקו מול טהרן, הן בנושא תוכנית הגרעין שלה והן בנוגע לניסיונותיה להתבסס במזרח התיכון.

נתניהו צפוי להציג לטראמפ מתווה מפורט כיצד לתקן את הסכם הגרעין, בין השאר באמצעות הגברת הפיקוח על איראן; החרפת הסנקציות הקיימות והטלת סנקציות חדשות; הארכת התקופה האוסרת על איראן להעשיר אורניום ברמה גבוהה; תביעה שתשמיד את הצנטריפוגות המתקדמות שנותרו בידיה; ודרישה שתתחייב להפסיק את תמיכתה בחיזבאללה ובחמאס.

מוקדם יותר היום אמר נשיא איראן רוחאני בנאומו באו"ם כי נסיגה מהסכם הגרעין פירושה רמיסה של מחויבות פוליטית ברורה שיש לממשל. "לעולם לא ניזום הפרה של ההסכם הבינלאומי, אבל אם הצד השני ירצה לתקוף את זכויות העם האיראני, איראן בהחלט תיתן מענה ראוי", אמר. "בין אם ארה"ב מאושרת או מודאגת – הסכם הגרעין ייזכר בהיסטוריה המדינית כסימן לפתרון בעיות בינלאומיות מורכבות באמצעות דיאלוג".

גורם ישראלי: סבא"א אינה בודקת אתרים חשודים באיראן

גורם ישראלי אמר לעיתון הארץ כי בשנה שעברה, כמה חודשים אחרי שהסכם הגרעין עם איראן נכנס לתוקף, העביר גורם מערבי לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ולכמה מהמעצמות החתומות על ההסכם מידע על אתרים שעליהם איראן לא הצהירה בתוכנית הגרעין שלה ושבהם, לפי החשד, ניהלה מחקר ופיתוח אסור בתחום הגרעין הצבאי. הגורמים ציינו כי כמעט בכל האתרים החשודים שעליהם הצביע הגורם המערבי לא התבצעו מאז ביקורות של סבא"א, בשל סירוב איראני לאפשר כניסת פקחים או בשל חוסר רצון של אנשי האו"ם להתעמת עם איראן בנושא.

לדבריהם, גם כאשר האיראנים אפשרו לפקחים לבקר באתרים חשודים, הם עשו זאת רק אחרי משיכת זמן והערמת קשיים. "בשלב מסוים ראינו שאין עם מי לדבר", אמר אחד הגורמים הישראלים. "יש רשימה שלמה של אתרים חשודים שבהם האיראנים לא נותנים לפקחים לבקר ואף אחד לא אוכף את המנגנונים שנקבעו בהסכם הגרעין לגבי פיקוח. יש פשוט מצעד של חולשה בסבא"א בכל הנוגע לאיראן. האווירה היא שאיראן מאפשרת מה שהיא רוצה ולא מאפשרת מה שהיא לא רוצה".

הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות קבע מנגנון פיקוח על שורה של אתרים מוצהרים ששייכים לתוכנית הגרעין האיראנית, כגון כור המים הכבדים באראק, מתקני העשרת האורניום בנתאנז ובקום, וכמה אתרים נוספים, כגון מכרות אורניום ופסי ייצור לצנטריפוגות. באתרים אלה מבצעים פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ביקורות קבועות עוד טרם הסכם הגרעין, וביתר שאת אחריו.

עם זאת, אחת הסוגיות שמדאיגות את ישראל ואת המערב בתוכנית הגרעין האיראנית היא דווקא אתרים לא מוצהרים שבהם, לפי החשד, מתנהל המחקר והפיתוח של תוכנית הגרעין הצבאית. האתרים הלא מוצהרים היו אמורים להיות מטופלים בין סבא"א לבין איראן במסלול שנקרא "היבטים צבאיים אפשריים" של תוכנית הגרעין.

גורם ישראלי ציין כי הגורם המערבי הצביע בין היתר על אתר אזרחי באיראן ככזה שהתנהלה בו לפי החשד פעילות גרעינית אסורה. פקחי סבא"א פנו לאיראן וביקשו לבקר במקום. לדברי הגורם, האיראנים לא אפשרו לפקחים להגיע מיד לאתר, ניסו להציג הסתייגויות והערימו קשיים ביורוקרטיים שגרמו לתהליך להתארך מאוד. "היו כמה פניות לאיראנים והיה הרבה בלאגן ובסוף, אחרי הרבה זמן, הם נתנו לפקחים להיכנס ולבדוק מה יש שם", אמר.

הגורמים ציינו כי היה זה מקרה חריג שבו האיראנים אפשרו בסופו של דבר ביקור של פקחי סבא"א. לדבריהם, בשורה של אתרים חשודים אחרים האיראנים סירבו לאפשר לפקחי סבא"א לבצע ביקורות וטענו כי מדובר במתקנים צבאיים ולכן לא מוטלת עליהם חובה, לפי הסכם הגרעין, לאפשר כניסה של פקחים.

מפקד צבא איראן מאיים: "נחריב את ת"א"

הישראלים ציינו כדוגמה אתר חשוד באיראן שפקחי סבא"א כבר ביקרו בו בעבר. לדבריהם, אותו גורם מערבי העביר מידע לגבי האתר החשוד והציעה שהפקחים יבצעו בו ביקורת מחודשת. הגורמים ציינו כי אנשי סבא"א פנו לאיראנים אבל אלה סירבו לאפשר להם להיכנס לאתר — ובכך הסתיים הטיפול בנושא. לדברי אחד הגורמים הישראלים, "בכל הנוגע לביקורים באתרים חשודים, ההסכם לא מיושם. כמעט אין ביקורים וכשרוצים לבקר האיראנים לא נותנים. בהקשר הזה ההסכם לא ממומש כרוחו ולשונו".

ממשל טראמפ שותף לביקורת הישראלית על היעדר פיקוח מספיק של סבא"א באתרים חשודים באיראן. שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי אמרה בסוף אוגוסט, לאחר שביקרה במטה סבא"א בווינה, כי ביקשה להגביר את הביקורות שמבצעת הסוכנות באתרים חשודים באיראן, כולל בסיסי צבא. "הסכם הגרעין לא מבדיל בין אתרים אזרחיים לאתרים צבאיים", אמרה היילי. "יש באיראן אתרים לא מוצהרים רבים שבהם לא בוצעו ביקורות של פקחי סבא"א".

בסבא"א דחו אז את הביקורת של היילי ואמרו כי ביקורות מתבצעות רק אם יש ראיות שמצביעות על חשד לפעילות גרעינית חשודה. "לא נבצע ביקורות באתרים צבאיים כמו הבסיס בפרצ'ין (שבו לפי החשד ביצעה איראן מחקר ופיתוח גרעיני צבאי) רק כדי לשלוח מסר מדיני לאיראן", אמר אז בכיר בסוכנות לאנרגיה אטומית לסוכנות הידיעות רויטרס.

בתוך כך, מפקד הצבא האיראני, עבדל ראחים מוסאווי שיגר איום חדש לעבר ישראל ומזהיר שארצו תחריב את תל אביב ואת חיפה אם ישראל תנקוט בצעד טפשי נגד איראן. "ישראל צריכה להוריד את הראש", אמר. "בתקופה האחרונה אחד הציונים אומר שאיראן לא צריכה להיות בסוריה", אמר מפקד הצבא ורמז לראש הממשלה נתניהו. "אני אומר – הציונים לא יהיו כאן עוד 25 שנה, לא נשכח את הפשעים של הציונים. אם יעשו מעשה טפשי – הם יעלמו אפילו מוקדם יותר מזה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture