מתוך טוויטר

הפיכה: צבא זימבבואה השתלט על מוסדות השלטון ומחזיק בנשיא

כוחות צבא גדולים הסתערו הלילה על הבירה הארארה, חסמו את דרכי הגישה למוסדות הממשל והשתלטו על כלי תקשורת. "זו לא הפיכה, הנשיא רוברט מוגאבה בריא ושלם", טען דובר הצבא. "אנחנו תוקפים את הפושעים שמביאים להרס חברתי וכלכלי"

(בוידאו: הודעת הצבא בטלוויזיה הממלכתית)

לאחר תקופה ארוכה של מתיחות ושמועות על הפיכה צבאית, הודיע הלילה (רביעי) צבא זימבבואה כי הוא מחזיק בשליט המדינה רוברט מוגאבה בן ה-93 ובבני משפחתו. נציגי הצבא פרסמו את ההודעה ברשות השידור הממלכתית ZBC שעליה השתלטו, כמו גם על יתר מוסדות השלטון בבירת המדינה, הארארה.

שני לובשי מדים שמסרו את ההודעה הכחישו שמדובר בהפיכה צבאית, והבהירו שהנשיא ומשפחתו בריאים ושלמים, וכי הם ערבים לביטחונם. אדם שהזדהה כראש הסגל הצבאי, ס.ב. מויו, אמר כי הצבא פועל רק נגד סביבתו של הנשיא ומקורביו שלדבריו "מבצעים פשעים שגורמים לסבל כלכלי וחברתי", במטרה להעמיד אותם לדין.

מפלגת השלטון Zanu-PF הצהירה מצידה כי זהו מעשה בגידה "שנועד להפר את השלום והיציבות הלאומיים" וכבר אתמול האשימה את מפקד הצבא בבגידה – הצהרה שלאחריה נפוצו הדיווחים והשמועות במדינה על היערכות להפיכה צבאית. כאמור, כבר אתמול החלו שמועות במדינה על הפיכה צבאית, במיוחד לאחר איום שהשמיע הרמטכ"ל של צבא זימבבואה, קונסטנינו צ'יוואנגה, שאמר כי "הצבא לא יהסס להתערב".

ברחובות הבירה נראים כוחות צבא רבים, וחיילים מפטרלים ברחובות, בעיקר סמוך למוסדות השלטון. תושבים דיווחו על קולו נפץ שנשמעו בעיר מכיון האזור בו מתגוררים בכירי השלטון. "ברגע שנשלים את המשימה שלנו, אנחנו מצפים שהמצב יחזור לנורמליות", אמר היום הדובר הצבאי, אך גם איים: "כל פרובוקציה תיענה בתגובה הולמת".

מפקד הצבא נחשב למקורבו של סגן הנשיא המודח אמרסון מנאנגאגווה, אשר פוטר בשבוע שעבר. סגנו של מוגאבה ליווה אותו לאורך עשרות שנים והיה אמור להחליף אותו בתפקיד. הוא הודח במטרה לקדם את אשת הנשיא גרייס מוגאבה לתפקיד, וכך לסלול את דרכה להחליף בבוא היום את המנהיג הישיש.

מנאנגאגווה היה בן חסותו של מוגאבה ועמד לצידו במשך חמישה עשורים, שכללו ישיבה בכלא, מלחמת גרילה ועמידה בראשות הממשלה לאחר עצמאות המדינה. לפי שעה לא ברור מה גרם לקרע בין השניים. פיטוריו של מנאנגאגווה משמעם שמוגאבה הדיח את אחד מעמיתיו האחרונים למלחמת השחרור של המדינה, שעמד לצידו מאז השגת העצמאות מבריטניה.

מפלגת האופוזיציה, התנועה לשינוי הדמוקרטי של אימבבואה (MDC), קראה "לשוב בדרכי שלום לדמוקרטיה חוקתית", לאחר הודעת הצבא. נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה, קורא לאיפוק בזימבבואה, ואמר כי הוא מקווה שההתפתחויות לא יובילו לשינויים בלתי חוקתיים בממשל. הוא הבהיר שמהלך כזה יהיה מנוגד לעמדות האיחוד האפריקאי.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מי שמבין אנגלית זימבבואית מוזמן לכתוב תרגום לעברית

הם תירגמו כמעט כל מילה

כי ממש ממש מענין מה קורה בזימבאבוה!!!!!!!!!!!!!!!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו