ההפגנות הסוערות באיראן: 12 הרוגים מאז תחילת המחאה • צפו

המחאה נגד טהרן צוברת תאוצה: לפי דיווחים רשמיים, 12 בני אדם נהרגו מאז פרוץ המהומות נגד המשטר בשבוע שעבר. בסרטונים ברשתות החברתיות נראו מפגינים מעלים באש מבני שלטון בכמה מוקדים • צפו בתיעוד: מפגינים קוראים כרזה של חמינאי

(בוידאו: קולות ירי לעבר מפגינים במדינה)

סוער באיראן: 12 בני אדם נהרגו מאז תחילת גל ההפגנות ברחבי איראן, עשרה מהם אתמול – כך דיווחה היום הטלוויזיה הממלכתית. לפי הדיווח, כוחות הביטחון הדפו "מפגינים חמושים", שניסו להשתלט על תחנות משטרה ועל בסיסי צבא. "כמה מפגינים חמושים ניסו להשתלט על כמה תחנות משטרה ועל בסיסים צבאיים, אך הם נתקלו בהתנגדות עזה מצד כוחות הביטחון", דיווחה הטלוויזיה הממלכתית. לא פורט היכן אותן תקריות אירעו.

המחאה החלה בעיר משהד ביום חמישי בשל זינוק במחירים של מוצרי היסוד. היא התפשטה במהרה לערים נוספות ברפובליקה האסלאמית והחלה לשאת אופי פוליטי נגד שלטון אנשי הדת, באתגר הגדול ביותר למשטר מאז המחאה ב-2009. מאות בני אדם נעצרו והרשויות שיבשו את הגישה לרשתות החברתיות.

הנשיא חסן רוחאני אמר היום לחברי פרלמנט כי "עלינו להתאחד" וכי אין זו סוגיה פוליטית. "זה עכשיו עניין הנוגע לכל הממסד, המהפכה והיציבות הביטחונית שלנו ושל האזור". אתמול הוא אמר כי יש מקום להפגנות ולביקורת נגד הממשלה, אך הזהיר מפני שימוש באלימות. הדיווחים מהרפובליקה האיסלאמית מעטים ומגיעים כמעט רק מהרשתות החברתיות. הממשלה מגבילה מאוד את תנועת האזרחים בניסיון לדכא את המחאה וכן חוסמת לסירוגין את הגישה לאינטרנט.

כמה מההרוגים אתמול היו בעיר איזה, שבדרום-מערב המדינה. תושבים בעיר הקטנה, שנמצאת במחוז חוזיסטאן שבו אוכלוסייה ערבית, נראו בתיעוד שפורסם בשרתות החברתיות צועקים "מוות לחמינאי", המנהיג העליון של איראן. עוד דווח כי בתגובה פתחו כוחות הביטחון באש לעברם.

בעיר הנמל בנדר עבאס, שבדרום המדינה, נראו מפגינים תולשים כרזה של חמינאי, קורעים אותה ודורכים עליה. ההפגנות גלשו לאלימות גם בעיר שאהין שהר שבמרכז המדינה – מפגינים נראו תוקפים שוטרים, הופכים ניידת ושורפים אותה. בטהראן, השתמשה המשטרה בתותחי מים כדי לפזר את המפגינים. מאות נעצרו בבירה מאז תחילת גל המחאות ובשבת התעמתו סטודנטים עם כוחות הביטחון בסמוך לאוניברסיטת טהראן.

(בוידאו: מפגינים קורעים את כרזתו של חמינאי)

במערב הביעו תמיכה במפגינים וקראו לשלטונות האיראניים לכבד את זכותם למחות. מי שמוביל את התמיכה הבינלאומית בתנועת המחאה הוא נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. "איראן, המדינה מספר אחת בתמיכה בטרור, שבה מופרות זכויות אדם מדי יום, סגרה עכשיו את האינטרנט כך שהמפגינים השלווים לא יוכלו לתקשר. לא טוב!", כתב הלילה בחשבון הטוויטר שלו.

אתמול כאמור התייחס לראשונה הנשיא רוחאני לגל המחאה. סוכנות הידיעות "מהר" דיווחה כי בישיבת ממשלה השיב רוחאני גם לדבריו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שעודד שלשום את המפגינים. "מי שקורא לאיראנים טרוריסטים לא יכול להביע הזדהות איתם", אמר רוחאני. "האיש הזה באמריקה, שמביע היום הזדהות עם עמנו, שכח שרק לפני כמה חודשים הוא קרא לאומה האיראנית 'טרוריסטים'", אמר אמש רוחאני. "לאיש הזה, שמתנגד לאומה האיראנית בכל מאודו, אין זכות להביע הזדהות עם האיראנים.

"אנשים חופשיים לגמרי למתוח ביקורת על הממשלה ולמחות, אבל המחאות שלהם צריכות להיות כאלה שישפרו את המצב של המדינה ואת חייהם", אמר רוחאני. "ביקורת אינה אלימות ופגיעה ברכוש הציבור. אסור לאפשר להפגנות לגרום לציבור להרגיש מודאג בנוגע לחייו ולביטחונו". נשיא איראן הוסיף: "לא קל לפתור בעיות וזה ייקח זמן. הממשלה והעם צריכים לעזור זה לזה לפתור את הבעיות". הוא הודה כי דאגותיו של הציבור אינן קשורות למצב הכלכלה בלבד – אלא גם לשחיתות.

המניע לגל ההפגנות הנוכחי נגד המשטר הוא המצב הכלכלי. כשאיראן חתמה על הסכם הגרעין עם המעצמות בשנת 2015, הבטיח הנשיא רוחאני שהסרת הסנקציות על ארצו תביא לשיפור בחיי האזרחים, אבל מאז עברו יותר משנתיים והאיראנים טרם הרגישו שינוי של ממש. איראנים רבים מאמינים ששחיתות ומִנהל לא תקין הם הסיבה לכך שהמצב הכלכלי אינו משתפר.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הצלחה רבה למפגינים.

אני כבר מריח את סוף שלטון האייתולות. ותזכרו שאני אמרתי את זה ראשון.

מישהו יכול בבקשה להסביר לי מה קורה שם?
למה מפגינים, מה קרה פתאום?
בבקשה

זה מה שהערבים מסוגלים שילחו חמתם על עצים ואבנים
עוד מעט -כשהם יגזימו קצת- יגיעו כוחות הבסיג' וכולם בורחים כמו עכברים!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו