Doron Horowitz/FLASH90

לבנון נגד בניית החומה הישראלית בגבול: "איום על היציבות באזור"

הנשיא, ראש הממשלה ויו"ר הפרלמנט מסרו הצהרה משותפת, שבה הזהירו מפני "איומי ישראל" על היציבות. זאת ברקע העבודות לאורך הגבול ואזהרות ישראל מפני הקמת מפעל טילים איראני עבור חיזבאללה: "פגיעה ברורה בהחלטת מועצת הביטחון"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ההנהגה בלבנון הסכימה היום (שלישי) לפעול במישור האזורי והבינלאומי כדי למנוע מישראל להקים חומה בגבול ולאיים על שטח במים הטריטוריאליים של לבנון. בהצהרה מארמון הנשיאות בביירות, נמסר כי נשיא לבנון מישל עאון, ראש הממשלה סעד אל-חרירי ויו"ר הפרלמנט נביה ברי דנו ב"איומים של ישראל" שאותם הם רואים כ"איום ישיר על היציבות באזור".

"בחנו את הנתונים שעומדים לפנינו לגבי השלכות האיומים מצד ישראל, ואנו רואים בכך פגיעה ברורה בהחלטת מועצת הביטחון מספר 1701 ואיום ישיר על היציבות באזור הגבול מאז שיושמה ההחלטה בחודש אוגוסט 2006, בשיתוף פעולה של צבא לבנון עם כוחות יוניפי"ל", אמרו השלושה. הם הסכימו "להמשיך במאמץ בכל המישורים כדי למנוע מישראל לבנות את גדר הבטון בתוך שטחי לבנון".

המתיחות בגבול הצפון גברה בתקופה האחרונה, ברקע עבודות שמבצע צה"ל באזור כדי למנוע מעבר של מחבלים דרך הגדר. כמו כן, שר הביטחון אביגדור ליברמן הזהיר בשבוע שעבר חברות זרות שלא לערוך קידוחי גז ונפט בחלקה הימית השנויה במחלוקת, המכונה "בלוק 9".

במהלך מפגש שנערך אתמול בין אנשי צבא לבנונים וישראלים בתיווך פקחי שלום של האו"ם, טענה לבנון שכוונת ישראל לבנות חומה בגבול מפרה את הריבונות הטריטוריאלית שלה. צה"ל טוען מצידו שבניית החומה נעשית בשטח הטריטוריאלי של ישראל. בלבנון מתריעים גם מקידוחי גז ישראליים וטוענים כי השדה בשטחם.

שר הביטחון ליברמן התייחס לסוגיה בשבוע שעבר, האשים את חיזבאללה בפרובוקציות ואמר שישראל נסוגה לגבול הבינלאומי עם לבנון וכי היא מקימה את החומה בשטחה. ליברמן התייחס למכרז הראשון שפרסמה לבנון לחיפוש גז ונפט לחופיה ואמר שתהיה זו טעות מצידן של חברות בינלאומיות להשתתף בו. ללבנון וישראל סכסוך טריטוריאלי ימי לא פתור בעניין אזור חיץ משולש בשטח של 860 קמ"ר.

הנציגים הישראלים והלבנונים נפגשו בראש הנקרה בפיקוח של כוח יוניפי"ל כחלק מפגישותיהם השגרתיות באזור הגבול. "ממשלת לבנון דוחה את בניית החומה הזו ורואה בה הפרה של הריבונות הלבנונית", מסר צבא לבנון בהצהרה שפרסם לאחר הפגישה המשולשת בראש הנקרה.

"אם בתל אביב יהיו במקלטים, כל ביירות יהיו במקלטים"

"אין פנינו למלחמה, אבל נעשה את כל הנדרש כדי להגן על עצמנו"

על פי פרשנות של רוני דניאל, צה"ל מבצע בשנים האחרונות מבצע הנדסי רחב היקף לשינוי הטופוגרפיה בגבול עם לבנון שתכליתו להקשות על כוחות קרקעיים שינסו לחדור לשטחי ישראל. מול כל ישוב סמוך גדר, ובמקומות שבהם ישנו מעלה מתון אל עבר יישוב הסמוך לגדר, צה"ל יוצר מצוק של 15-20 מטר שייקשה על כוח רגלי שמנסה להסתנן.

ברור שגם מבצע כזה לא מבטיח הצלחה מלאה, אבל זה משהו שישבש, או לכל הפחות יעכב, כוח חיזבאללה שינסה להגיע לאחד היישובים. על המצוק שולטות מצלמות וכוחות סמוכים. המהלך ההנדסי שאותו הוביל סגן הרמטכ"ל האלוף אביב כוכבי בעת שהיה מפקד פיקוד צפון, מתבצע כבר כמה שנים. היום המהלך כבר קרוב לסיומו.

עכשיו מבקש צה"ל להוסיף למכשולים גם קירות בטון, הדומים למה שנבנה בעוטף ירושלים, רק במקומות הרגישים ולאורך קילומטרים אחדים. עד כאן הדברים ברורים ואין עליהם ויכוח גדול. בבסיס האו"ם שנמצא במעבר ראש הנקרה, מתקיימים מפגשים בין נציגי צבא לבנון לנציגי צה"ל. הכול בחסות האו"ם. המפגשים הללו, שנמשכים כבר שנים, הם כלי יעיל לפתור בעיות שצצות מפעם לפעם לאורך קו הגבול.

באחד המפגשים האחרונים הציגו נציגי צבא לבנון 13 נקודות שיש לגביהן מחלוקת לגבי המיקום המדוייק שעל קו הגבול לעבור. במהלך הדיונים נפתרה המחלוקת לגבי שבע נקודות ונותרו שש אחרות שלגביהן עדיין יש ויכוח. במפגש האחרון שהיה הוצגה עמדה לבנונית לעומתית שהיא מתנגדת לבניית הקיר בשש המקומות שעדיין אין לגביהם בהירות. מיותר לציין שעמדות הצבא הלבנוני מונחות על ידי חיזבאללה, שפחות או יותר מנהל את העניינים בדרום לבנון. המחלוקות עדיין לא נפתרו, והדרישה הלבנונית היא שאין להתחיל את עבודות הקמת החומה בטרם ייפתרו.

מאחורי כל הטענות האלה עומד ארגון חיזבאללה, שיש לו כוונות לחדור לשטח ישראל אם תתפתח לחימה כחלק מפעולות הלחימה שלו. נסראללה כבר הכריז בעבר על רצונו לכבוש את הגליל, את זה חיזבאללה לא יכול להוציא לפועל, אבל גם השתלטות על מספר בתים ביישוב ופגיעה באזרחים תהיה מבחינתו הישג, ולו רק לצרכי תעמולה.

תשובת ישראל באותו מפגש בראש הנקרה הייתה שאין כוונה לעצור את בניית הקיר, שכן הוא נמצא כולו בשטח מדינת ישראל כפי שהאו"ם סרטט אותו אחרי יציאת צה"ל מדרום לבנון. האירוע הזה כשלעצמו לא יוצר מציאות מיוחדת בגבול הצפון. האירועים הדרמטיים האחרים, כמו כניסה של כוחות אירניים או מיליציות שיעיות, שהייתם בסוריה וחיזוק החיזבאללה גם בטילים ארוכי טווח ומדוייקים הם טרדה ביטחונית לא קלה.

פרשת הקיר יכולה להוות בקושי תירוץ כזה או אחר, אבל גם חיזבאללה לא רוצה התכתשות עם צה"ל, ביודעו מה תהיינה התוצאות (לא בלי נזקים קשים בצד הישראלי). אבל, ברור שאם מחברים את כל הפעילויות האלה של אירן, של חיזבאללה ושל רוסיה שאיפשרה בהסכם נוכחות אירנית קבועה על אדמת סוריה והרצון של אירן לייצר מערכות שהופכות טילים רגילים לכאלה מדוייקים על אדמת סוריה או לבנון מוסיפים מימד של מתיחות .

לאף אחד מהצדדים – לא לחיזבאללה ולא לישראל – אין עניין בשלב הזה בלחימה רחבה, אבל המצב כל כך נזיל ורגיש עד שהדרדרות להתכתשות רחבה בהחלט אפשרית. ישראל העבירה שורה של אזהרות פומביות מפי ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל. דובר צה"ל רונן מנליס כתב מאמר שהופץ ברשתות ובאתרים לבנוניים שבו הוא מזהיר את האוכלוסייה בלבנון מפני הפיכת המדינה לאתר לייצור או שיגור טילים, מה שיביא לפגיעה קשה מאוד ביישובים, בכפרים ובערים בלבנון.

דובר צה"ל במאמר לתושבי לבנון: הפכתם למפעל טילים איראני

בחיזבאללה חוששים ומאיימים "אם בניית המכשול תימשך, נירה"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה איכפת להם מהמכשול? הם רוצים שישראל לא תהיה מוגנת…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture