פסגת עקבה: "נתניהו ברח ממהלך מדיני דרמטי מאוד"

היום נחשף כי ראש הממשלה הציע הקפאת בנייה מחוץ לגושי ההתיישבות, בתמורה להכרה בגושים • יו"ר האופוזיציה תוקף: נתניהו ברח מהתהליך תוך שהוא נכנע לחבריו ושותפיו ולסך כל פחדיו • יו"ר מרצ טוענת: "נתניהו פעל בלא סמכות כשהדיר את הקבינט"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הציג בפסגת השלום החשאית בעקבה תוכנית שכללה הקפאה של הבנייה מחוץ לגושי ההתנחלויות. פקיד בכיר לשעבר בממשל האמריקאי ומקור ישראלי, המעורים בפרטי הפסגה, ציינו כי נתניהו ביקש לקבל בתמורה הכרה אמריקאית בגושים.

על פי דיווח בעיתון הארץ, הפקיד האמריקאי והמקור הישראלי ציינו כי נתניהו הציג למשתתפי הפסגה תוכנית בת חמש נקודות, שבה פורטו צעדים שישראל תהיה מוכנה לנקוט לטובת יוזמת שלום אזורית, שתביא לחידוש המשא ומתן הישראלי־פלסטיני, לצד הטבות שהיא דורשת לקבל. לדבריהם, התוכנית כללה את הסעיפים הבאים:

1. אישור בנייה מאסיבית לפלסטינים וקידום מיזמים כלכליים בשטח C בגדה המערבית, שבו מקיימת ישראל שליטה ביטחונית ואזרחית, קידום מיזמי תשתית ברצועת עזה והידוק התיאום הביטחוני עם הרשות הפלסטינית — לרבות אישור להכנסת אמצעי לחימה נוספים הנחוצים למנגנוני הביטחון הפלסטיניים.

2. פרסום התייחסות חיובית פומבית מצד ממשלת ישראל ליוזמת השלום הערבית מ–2002, תוך הבעת נכונות לנהל משא ומתן עם מדינות ערב על מרכיביה.

3. תמיכה והשתתפות פעילה של מדינות ערב ביוזמת שלום אזורית, כולל הגעה של נציגים בכירים מסעודיה, איחוד הנסיכויות ומדינות סוניות נוספות לפסגה גלויה ופומבית בהשתתפות נתניהו.

4. הכרה אמריקאית מעשית בבנייה בגושי ההתנחלויות הגדולים, שנתניהו לא שרטט בבירור את גבולותיהם, תמורת הקפאה של הבנייה בהתנחלויות המבודדות שמצדה המזרחי של גדר ההפרדה. נתניהו דיבר על השגת הבנות שקטות ולא רשמיות בנוגע להכרה בבנייה בגושים ולהקפאה מחוצה להם.

5. קבלת ערבות מממשל אובמה לבלימת צעדים אנטי־ישראליים במוסדות האו"ם ולהטלת וטו על החלטות בנושא הסכסוך הישראלי־פלסטיני במועצת הביטחון של האו"ם.

התגובות במערכת הפוליטית:

"הייתה בפני ישראל הזדמנות היסטורית למהלך מדיני דרמטי מאוד", אמר היום יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג בפתח ישיבת סיעת המחנה הציוני. "עדיין רב הנסתר על הנגלה ואינני יכול לפרט רבות, אלא רק לומר כי מדובר היה בתהליכים עמוקים ורחבים, מהם נחשף קצה הקרחון בלבד. מה שברור הוא שנתניהו ברח מהתהליך תוך שהוא נכנע לחבריו ושותפיו ולסך כל פחדיו".

חברתו להנהגת המפלגה, ציפי לבני אמרה כי: "ההזדמנות האזורית עדיין על השולחן. במקום עובדות אלטרנטיביות – צריך ממשלה אלטרנטיבית. היא הוספיה כי "אין יוזמה אזורית בלי מו"מ עם הפלסטינים – זה חלק מהדיל. מי שמוכר משהו אחר מוכר פייק ניוז. נתניהו לא החמיץ הזדמנות אחת. זאת החמצה שנמשכת יום יום שעה שעה".

יו"ר מרצ זהבה גלאון אמרה: "נתניהו פעל בלא סמכות כשהדיר את הקבינט, גם מניהול המשא ומתן וגם מטרפוד המשא ומתן. לא ייתכן שהקבינט לא עודכן במתווה ובהסכמות שאליהן הגיעו ראש הממשלה עם קרי א-סיסי ועבדאללה". עוד אמרה גלאון כי "לא רק שראש הממשלה דחה את היוזמה לטובת שיקולים קואליציוניים צרים, הוא גם לא מילא את חובתו החוקית והביא את ההצעות שהובאו בפסגה הדיפלומטית החשאית בעקבה לידיעת הקבינט ולא רק לידיעתו של הרצוג".

//www.jdn.co.il/breakingnews/803303

כזכור, אתמול פורסם ב"הארץ" כי נתניהו השתתף לפני שנה בפסגה מדינית חשאית שהתכנסה בעקבה, יחד עם שר החוץ קרי, מלך ירדן עבדאללה ונשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי. בפסגה הציג קרי מתווה ליוזמת שלום אזורית, שכלל הכרה בישראל כמדינה יהודית וחידוש של המשא ומתן עם הפלסטינים בתמיכת מדינות ערב.

נתניהו נמנע מלהשיב בחיוב להצעה, וטען כי יתקשה להשיג לה תמיכה בקואליציה שלו. עם זאת, הפסגה הירדנית היוותה את התשתית לתחילת המגעים בינו לבין יו"ר האופוזיציה והמחנה הציוני יצחק הרצוג על הקמת ממשלת אחדות. אתמול בישיבת שרי הליכוד אישר נתניהו את דבר קיומה של הפסגה ואמר כי הוא זה שיזם אותה.

//www.jdn.co.il/breakingnews/803629

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture