הדמיית הנחיתה. צילום: נאס"א

חמש שנים לנחיתת קיוריוסיטי על מאדים • צפו בתיעוד הנדיר

רכב החלל מתעד כבר חמש שנים את כוכב הלכת האדום. כעת סוכנות החלל האמריקאית מאפשרת הצצה למתרחש בסרטון מיוחד • אז מה למדנו ממנו על האפשרות לקיום חיים על מאדים, ומה צפוי לו בהמשך? • צפו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

רכב החלל של נאס"א קיוריוסיטי חגג אתמול (ראשון) חמש שנים מאז שגלגליו נגעו באדמת כוכב הלכת מאדים. הסוכנות אספה תצלומים רבים שצולמו מכלי הרכב ופרסמה סרטון עם קפיצות בזמן שמספק הצצה לחיים במאדים.

יומו הראשון של הקיוריוסיטי במאדים היה ב-6 באוגוסט 2012, כשהקפסולה שנשאה אותו חדרה את שכבת האטמוספרה העליונה ביותר מ-20 אלף קמ"ש. תצלומים ששלח מאז חיזקו את ההערכה שבעבר הרחוק היו בכוכב תנאים להיווצרות חיים. כל תצלום בסרטון צולם ביום אחר במאדים, הארוך ב-40 דקות מהיום בכדור הארץ ונקרא "סול". המפה בסרטון מראה את התקדמות הקיוריוסיטי במכתש "גייל" בכוכב.

קיוריוסיטי, הכינוי שניתן לרכב השטח שהונחת, הוא המשוכלל והכבד ביותר שנשלח אי פעם לכוכב הלכת האדום. אמנם מדובר במועדון מצומצם ביותר של רכבים, אך עם משקל של 900 ק"ג וגודל של מכונית, הרובר מגמד את קודמיו. הרובר מצויד במערכת מתקדמת ביותר של מכשור מדעי, שהופך אותו למעבדה לכל דבר. בין היתר, מותקן בתוכו תנור מיוחד, שדגימות שנקדחות מסלעים מחוממות בו לטמפרטורה של כ-1000 מעלות צלזיוס, בה נפלטים גזים מתוך הדגימות, שמהם ניתן ללמוד על ההרכב הכימי של הסלעים. בנוסף, לרובר יש לייזר שמאפשר לו לאייד סלעים וללמוד את הרכבם מרחוק.

כל זה כמובן לא בא בחינם, ועלות פיתוח הרובר היא אחת מהגבוהות ביותר של משימות נאס"א, ועומדת על כ-2.5 מיליארד דולר. למכשור המדעי המשוכלל והיקר הזה יש מטרה מרכזית אחת – לחקור את ההיסטוריה הגאולוגית של מאדים, במטרה לקבוע האם בעברו הרחוק התקיימו התנאים המתאימים לקיום חיים. במשך חמש השנים שעברו מאז הנחיתה, החוקרים השתכנעו שהתשובה לשאלה הזו היא חיובית. חשוב להדגיש שקיוריוסיטי לא גילתה חיים או שרידים של חיים, וגם אין לה יכולת לעשות זאת.

על פי תורה, ייתכן חיים מחוץ לכדור הארץ?

ביהדות התייחסו בספקנות לאפשרות של קיום חיים נוספים מחוץ לכדור הארץ. היו מגדולי ישראל שטענו כי אילו הדבר אכן היה קיים, הרי שהיה לכך רמז כל שהוא בתורה. לעומתם, היו מגדולי ישראל שלא שללו אפשרות זו. מי שהביע את דעתו בנושא בצורה ברורה ביותר היה כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זצוקל"ה שאמר כי "מי שקובע שאין חיים מחוץ לכדור הארץ – מציב גבול ליכולתו של הבורא!". עם זאת, קבע הרבי כי אין להם תרבות והם אינם תבוניים.

הרבי אף הביא לכך רמז מהתורה: "ב"שירת דבורה" על מלחמת ברק וסיסרא (שופטים ה' כג'), נאמר: "אורו מרוז אמר מלאך ה', אורו ארור יושביה". על כך מביאה הגמרא (שם) שני פירושים המתייחסים לזהות הכוכב "מרוז", כשלפי הפירוש השני מדובר בכוכב. כידוע, הכוכבים עזרו לישראל, ככתוב בפסוק לפני-כן: "מן השמים נלחמות הכוכבים ממסילותם…", ואילו כוכב זה, מזלו של סיסרא, לא בא כמובן לעזרת ישראל, ועל כן החרים אותו ברק ב"שמתא": "אורו מרוז, אמר מלאך ה', אורו ארור יושביה" – הרי שיש תושבים על הכוכב".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture