עדות: "מרן הרב שך מינה את מרן הרב שטיינמן להיות שומר התורה"

"הגר"א ויינטרוב זצ"ל העיד שפרישותו של מרן היתה בדרגת הפרישות של הגאון מוילנא": דברים מתוך ההספד הגדול שספד ראש ישיבת לייקווד, הגאון רבי ירוחם אולשין שליט"א, למרן מנהיג הדור • וגם: תיעוד מעצרת המספד בהיכל הישיבה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

דברים מתוך ההספד הגדול שספד ראש ישיבת לייקווד, הגאון רבי ירוחם אולשין שליט"א, למרן מנהיג הדור

במשנת רבי אהרן מוזכר כמה פעמים, שהשיעור של הלווייה והספד כנטילתה כך נתינתה, שואלים מה השייכות נטילתה כנתינתה? אומר רבי אהרן קוטלר זצוק"ל, כשהצדיק נפטר מהעולם, הוא משאיר בשבילנו את המעשים טובים, התורה שלו, הדרך החיים, המדות טובות. בשעת מעמד הר סיני היה עילוי גדול, "אמרתי א-לקים אתם ובני עליון כולכם". במעמד הר סיני כל יהודי נתעלה למדרגות גדולות מאוד. נטילתה כנתינתה, כשצדיק נפטר מהעולם, הוא נפטר אבל המעשים שלו המידות והתורה נשארים בשבילנו. יש השפעה עצומה בשעת הפטירה של הצדיק.
ובוודאי באשכבתיה של רבן של כל בני הגולה יש השפעה עצומה שיכולה להעלות כל אחד ואחד מאתנו.

יש רק יחידי סגולה שהם "השומרים" של מסורת התורה
כתוב במשנה בתחילת פרקי אבות משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע, רש"י בריש אבות מביא, למה יהושע ולא פנחס בן אלעזר שכתוב עליו "תורת אמת הייתה בפיהו"? נלענ"ד שיש תורה ויש מסורה, מסורת התורה, ביאר מרן הגרי"ז על התורה שעל כל מצווה ומצווה נכרתו ארבע בריתות ללמוד וללמד לשמור ולעשות, מה זה "לשמור"? כותב הגרי"ז יש ענין מיוחד לשמור את המסורה, יש חיוב מיוחד לשמור את המסורה, דבר שקיבל מרבו, משה רבינו קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע, זה מדבר על מסירת התורה.

כשהגראי"ל שטיינמן שרף את מכתבי הרב מבריסק והאדמו"ר מסאטמר

הגמרא מביאה במסכת תמורה, בשעת פטירת משה רבינו בימי אבלו נשתכח שלש מאות הלכות, וכל ישראל ביקשו להרוג את יהושע, שואל הגרי"ז איפה מצינו חיוב מיתה? הרי במשנה באבות מדובר במיתה בידי שמים אבל ביקשו להרגו? ראיתי מובא מהגרי"ז שכתוב ברמב"ם "וציווהו עליו", הכוונה המסורה, מסורת התורה, והרי אנו רואים בכל שומר כשנותנים לו חפץ השומר מחויב לשמור את החפץ, וזה היה יהושע, הוא היה שומר על התורה, שמירה כמו שלומדים בבבא מציעא מסר לשמירה הפשט שיש רשות של שומרים.

גם בתורה זה ככה, יש יחידי סגולה ששומרים על התורה, וליהושע תלמידו של משה נמסר השמירה, לא כל אחד יכול לזכות להיות שומר על התורה, היה יחיד, יהושע, ומסר לו תושבע"פ וציווהו עליו, הוא נעשה שומר, ובדרך כלל לשומר יש אחריות ממון שחייב לשלם ממון אם נאבד, אבל האחריות שמירה על התורה כל כך חזקה שהשומר צריך לשלם בנפשו ממש.

להיות "השומר" נבחר מי שהמית עצמו על התורה
לכן נ"ל שזה הפשט והתירוץ על רש"י, הרי שאלנו למה לא נבחר פנחס שכתוב עליו תורת אמת הייתה בפיהו? כי איך אנחנו בוחרים שומר, מי שהוא למדן גדול או למדן פחות, זה ניתן לבחון מיד, ניגשים לדבר אתו בלימוד ורואים מי למדן יותר גדול, אבל מה קובע מי יכול להיות שומר יותר טוב, למה יהושע היה שומר יותר טוב? מה העדיפות של יהושע, איך ידע משה רבינו? כתוב ברש"י המעלה של יהושע, שלא רצה למוסרה אלא למי שהיה ממית עצמו מנעוריו באוהלי החכמה, לא מדברים על התמדה אלא במי ש"ממית עצמו" @1העדיפות לשומר בגלל שהשמירה הוא יותר חביב עליו מנפשו, הרי לכל אחד יש נפש, הוא רוצה לחיות, אבל האחריות של השמירה יותר חביב עליו מנפשו, התורה אצל יהושע היה יותר חביב מהגוף שלו, הוא ממית עצמו עליה, לא רק שהוא למד אלא שהיה ממית עצמו, התורה היה יותר חביבה עליו, כזה יכול להיות שומר, כי הוא לעולם לא יעזוב את המשמר, הוא לא מסיח דעת כי יותר חביבה עליו מנפשו היא התורה הקדושה, בוודאי תורת אמת היתה בפיהו, להגיד שיעור טוב, תורת אמת היתה בפיהו, אבל השומר של התורה זה יהושע!!@2

וידאו נדיר ובלעדי: עבודת הבוקר של מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל

הראש ישיבה זצוק"ל היה השומר של התורה הקדושה
הראש ישיבה זצוק"ל, כל אחד יודע הוא היה השומר על התורה הקדושה שלנו, התפקיד הכי גדול שיהודי יכול לקבל רק יחידי סגולה גדולי תורה ולומדי תורה יכולים להיות אחראי על התורה של כל כלל ישראל, להיות אחראי שהתורה תגדל ותצמיח ובצורתה ובטהרתה, יש אלפי אברכים ובני הישיבה בארץ ישראל, מי היה אביהן של הישיבות? מי היה אחראי על התורה של הכלל ישראל? זה היה הראש הישיבה זצוק"ל, כמו שהרמב"ם אומר על יהושע בן נון "מסר לו תורה שבעל פה" – יש לנו מסורה נפלאה אבל הוא היה האחראי עליה. הייתה שלשלת של גדולי תורה שהיה להם האחריות על התורה, ראש הישיבה רבי אהרן זכר צדיק לברכה, כתוב ב"אעלה בתמר" וכן שמעתי ממנו בעצמו שהוא היה תלמיד של הראש הישיבה רבי אהרן קוטלר זכר צדיק לברכה בקלצק, והוא אמר על רבו רבי אהרן קוטלר שרואים מה יחיד יכול לבנות, הוא כתב כמה פעמים שרבי אהרן לבדו הוא בנה את התורה באמריקה, אלפי אלפי בני תורה זה רבי אהרן, מלבד רבי אהרן היה הגרי"ז ואחריהם הרב שך זכר צדיק לברכה והרב שך אמר שהוא ממנה את הראש ישיבה זצוק"ל. מסר לו תורה שבע"פ וציווהו עליו, האחריות על התורה והשמירה על הניסיון הקדוש של הכלל ישראל זה היה ראש הישיבה רבי אהרן ליב זכר צדיק לברכה, הוא היה שומר על התורה, והיום יתומים היינו ואין אב, אבדנו את גדול הגדולים, השומר שלנו, תורה הקדושה השומר שלה נפטר מן העולם, אבל הוא השאיר, ב"אשכבתיה דרבי" הוא השאיר השפעה עצומה מאוד של תורה שאנחנו יכולים לקחת ואנחנו מחויבים להיות שומרים על התורה.

הראש ישיבה היא מעין הפרישות של הגאון מוילנא
מה נאמר, שמעתי בשם אדם גדול שהיה בארץ ישראל, בשם הגאון רבי ישראל אליהו ווינטרויב זצ"ל, שהחשיבו אותו שהוא צדיק נשגב, הוא אמר, – אני לא יכול להגיד את זה – אבל הוא אמר כולם ראו שהפרישות של הגאון רבי אהרן ליב היה מעין הפרישות של הגאון מוילנא, הוא היה פרוש, כולם ראו, הוא לא אכל והוא לא ישן, היה לו עבודה מיוחדת, מעין הגאון מוילנא, הגאון היה פרוש מכל עניני העולם הזה והגאון רבי אהרן ליב מצד אחד היה לו גדלות מופלגת, אבל מצד שני הפרישות שלו הוא לא אכל ולא ישן לא הייתה לו הנאה, ועוד ברח מהכבוד ומכל הבלי העולם הזה הוא היה רחוק מאוד. כולו קדושה הוא היה קדוש עליון, ורבותיי אני רוצה להגיד לכם שקדושה זאת לא רק פרישות, אנו לומדים בפשטות קדושים תהיו פרושים תהיו, אבל ראיתי זוהר נורא בסוף פרשת תרומה, "אמר רבי יצחק בימים הראשונים היה אדם אומר לחבירו אמור לי ענין אחד מן התורה ואתן לך מנה של כסף ועתה אומר אדם לחבירו אתן לך מנה כסף שתשב ותעמול בתורה ואין מי שישגיח בו ובלבד עושים מוטעים קדושי עליון". הזוהר הקדוש קורא לעמלי התורה קדושי עליון, יהודי שיושב ולומד גם בשעה שאחרים לא לומדים, והם נקראים בזוהר הקדוש קדושי עליון, אנחנו לא יודעים מה זה קדושי עליון! קדוש עליון זה יהודי שעמל ויגע בתורה, זה קדוש עליון! התמדת התורה של הראש ישיבה זצוק"ל, הרי אנו יודעים ממה שראינו בשנים האחרונות איך הגאון רבי אהרן ליב הלך לפה הלך לשם, הוא ישב ולמד בהתמדה עצומה כל ימיו! לא ראו אותו, שמעתי מאחד שהיה מאוד מקורב לבריסק שלא ראו אותו בחתונות, לא ראו אותו בשמחות, שמעתי מרב אחד במונסי שבאו אליו הוא פתח לו הדלת קצת והביט החוצה ואמר מבקשים עסקנות והוא לא היה מעונין, הוא ישב ולמד בהתמדה עצומה! הוא היה פרוש בכל עניני עולם הזה! הוא היה קדוש עליון, הוא למד בכזה התמדה שאין לשער ואין לתאר היגיעה והתמדת התורה שלו.

ראש הישיבה היה קדוש, קדוש בכל הבחינות של קדושה, הוא היה פרוש מכל עניני עולם הזה באופן משונה, הוא היה מתמיד עצום ונורא כמו שכותב הרמב"ם כל לילותיו ולא יאבד אפילו אחת מהן, הוא לא ביטל אפילו רגע אחד, שנים אחרי שנים רבות של התמדה ויגיעת התורה, האם יכולים אנו לשער הקדושה העצומה של הראש ישיבה זכר צדיק לברכה? וזה נאבד, איפה הקדושה? איפה יהיה הקיום של הכלל ישראל? המסירות נפש, הקדושים תהיו של יחיד! בכזה מדרגה מיוחדת של קדושים תהיו! בכל הבחינות של קדושה! מה יהיה איתנו? זה היה הקיום של הכלל ישראל!

יהודה פרקוביץ מגיש • תורה עבודה והנהגה: גלריית ענק מחייו של הגראי"ל שטיינמן זצ"ל

הרבי של כלל ישראל ליגיעת התורה
הראש ישיבה זכר צדיק לברכה הוא היה הרבי של כלל ישראל, הוא היה מרביץ תורה כל ימיו, בימי נעוריו אפילו בעודו בחור הוא מסר שיעורים, היו לו אלפי אלפי תלמידים, הרבה מאוד תורה, הוא נהיה אביהן של בני הישיבות, אביהן של הכוללים בארץ ישראל, מרביץ תורה מאוד גדול, מסר שיעורים על כל מקצועות התורה, אני לומד כעת עם אברך בלילה והוא לומד קדשים והוא אומר שאין שום הערה בסדר קדשים שלא נתעורר עליה באילת השחר על זבחים שהוא כתב בהיותו כבר בגיל תשעים והוא לא מדלג על שום הערה והאברך הזה מתפעל מאוד שהאיילת השחר נכתב כשראש הישיבה כבר היה למעלה מגיל 90. מרביץ תורה בהיקף עצום, אבל זה לא היה כל המבט על רבי אהרן ליב, הוא היה רבי זו "בית חיינו", הטור מביא כשמברכים ברכת התורה הוא צריך לכווין שהקב"ה נתן לנו את התורה שהיא בית חיינו, הוא היה הרבי שלנו שהוא לימד אותנו שהתורה היא תורת חיים ויש רק אופן חיים מסוימים ליהודי, העולם הזה לא תופס מקום, יש רק חיים של אחיזה חזקה, של התמדה עצומה התורה, זה חיים של יהודי, וזה הדריך אותנו, בנה אברכים בנה כוללים, אלפי אברכים, מי הרבי שלהם? אולי אפילו לא זכו לשמוע תורה מהראש ישיבה, אבל למדו, כולנו למדנו, שהתורה הקדושה, רבי אהרן ליב היה הסמל והרבי לכל הדור שזו בית חייהם, שהתורה עץ חיים היא למחזיקים בה, ובלי תורה האדם טובע בנחל שוטף, ואת זה אבדנו, אבדנו כזה רבי!

"לגיונו של מלך" נדרשים לקחת ממעלותיו
אבל באשכבתיה ובהספד של הערב וכל ההספדים, אנו יכולים לקחת את המעלות של הרבי הגדול, המעלות של הראש ישיבה זכר צדיק לברכה, הן מעלת התמדת התורה, לא יאבד לילותיו אפילו אחת מהן, ולהבין ולהרגיש את אהבת התורה שלו.
ואסיים בדבריו של הראש ישיבה רבי אהרן קוטלר זכר צדיק לברכה, אומר הראש ישיבה רבי אהרן זצ"ל, "אתם לגיונו של מלך" יש לגיון של מלך, מי הם לגיון של מלך? יש עולם עם מיליארדים של אנשים אבל מי הלגיון של המלך? אלו הם בני תורה, יש תחום אחד שבזה אנו מאוד עניים, אנו עניים במה שאין לנו גדולי תורה, בגדולי ישראל יש לנו עניות גדולה, אבל מכם! מכם צריכים לצאת גאונים גדולים! זה "אשכבתיה דרבי" זה הספדו של רבינו, בלע המוות לנצח ומחה ד' א-לקים דמעה מעל כל פנים ונאמר אמן.

בתמונות: עצרת המספד בבית מדרש המרכזי של בני התורה בשיקאגו

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בקשר לכותרת=
אנחנו לא שמענו מעולם חכמים
שממנים אחריהם יורשים
אבל מה שמפורש בחז"ל ובגמרא
זה
שהקב"ה בעצמו ממנה "דור דור ודורשיו"
"דור דור ומנהיגיו "
כלשון הגמרא
ושזה קבוע כבר מששת ימי בראשית
וזה ברור לכל שמרן הרב שטיינמן
זללה"ה זי"ע הוא מהם

זה לא מההספד בישיבת לייקווד שנערך ביום שני, אלא מהעיר שיקגו שנערך שבוע שעבר ביום רביעי.
חוץ מזה היה עוד הספד בישיבת לייקווד.

תודה לך על העידכון
כי מההיכרות שלי עם כל היכלי
הישיבה הרבים של ישיבת ליקווד
זיהיתי מיד שזה לא אחד מהם

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture