Yonatan Sindel/Flash90

מנדלבליט יקבע את עתיד הקואליציה; החרדים מהמרים על נתניהו

במפלגות הליכוד, יהדות התורה וישראל ביתנו, העניקו גיבוי מוחלט לראש הממשלה. בבית היהודי ובמפלגת כולנו הודיעו כי ימתינו להכרעת היועמ"ש, שהחלטתו תשפיע גם על עתיד הקואליציה • בינתיים בש"ס, השר דרעי בהצהרה בלתי מחייבת על "הממשלה החברתית"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

מאז הפכו החקירות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו גלויות, היו מי שניסו להביא להחלפת השלטון בישראל, דבר שהביא את נתניהו לחזור שוב ושוב על המשפט ש"ראש ממשלה מחליפים בקלפי", ואת תומכיו להאשים שוב ושוב את מתנגדיו בניסיון להדיח ראש ממשלה בצורה לא דמוקרטית.

לשיא הגיעו הדברים בהפגנות השבועיות נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, סמוך למקום מגוריו בעיר פתח תקוה, משם המשיכו ההפגנות לעיר תל אביב, עד לפיצול בין מובילי ההפגנות – אלדד יניב שנשאר בתל אביב, למני נפתלי שחזר לפתח תקוה. ההפגנות זכו לסיקור תקשורתי חסר תקדים. שידורים חיים, אין ספור דיונים באולפנים, לצד אייטמים בתקשורת הימין שגינתה את שלטי ההסתה בהפגנות אלו. למרות הבאז האדיר, נכשלה המחאה ומשבוע לשבוע פחת מספר המשתתפים בה.

תקוות האופוזיציה ומובילי מחנה "רק לא ביבי" הובילה אותם להמתנה לפרסום תוצאות חקירת המשטרה, בתקווה כי יהיה מי מבין חברי הקואליציה שיחליט לצאת נגד ראש הממשלה ובכך לערער את המשך שלטונו. אך גם תקוותם זו נגוזה, בעיקר בשל העובדה שפרסום ההמלצות באה לאחר ראיון של מפכ"ל המשטרה לתכנית "עובדה", ראיון שסייע לראש הממשלה לערער את הלגיטימיות של רוני אלשיך, על שלל התבטאויותיו בתכנית, שם נחשף כי סיפר למראיינת על זימון צפוי של נתניהו לחקירה בפרשת הצוללות, והפך עצמו מיידית לחשוד הראשי בהדלפות.

אלשיך הבטיח הפתעה ורעידת אדמה עם פרסום ההמלצות, אך לא קיים את הבטחתו. לא נראה שהיה מי שציפה לקבל המלצה אחרת מהמשטרה. היטיב לנצל זאת ראש הממשלה, אשר כבר לפני מספר חודשים השתמש בהדלפות הרבות מתוך חדרי החקירות כדי להודיע שלהכרעת המשטרה לא תהיה כל ערך בעיניו, שכן הכל יודעים מה הם המלצותיה עוד לפני פרסומם. ואכן, לא ראינו שהיה מי שנפל מהכיסא עם פרסום התוצאות.

הראשונים לגבות את ראש הממשלה אחרי פרסום ההמלצות אתמול, היו שרי וחברי הכנסת של מפלגת הליכוד, לצד חברי הכנסת של יהדות התורה. את בכירי הליכוד שמיהרו להתייצב מאחורי נתניהו, למרות שחלקם אינם נמנים על אוהדיו והיו שמחים לו היה מפנה להם את הדרך לראשות המפלגה בתקווה להגיע לראשות הממשלה, ניתן להבין. בניגוד למפלגת העבודה המצטיינת בעיקר בעריפת ראשי מנהיגיה, במפלגת הליכוד יודעים להתייצב מאחורי המנהיג ולהעניק לו את כל הגיבוי הנדרש. בכירי הליכוד יודעים היטיב כי הראשון שיביא להפלת נתניהו, וכתוצאה מכך יגרום לליכוד להפסיד את השלטון, עושה בכך מעשה בלתי נסלח מבחינת מתפקדי המפלגה שיזכרו לו זאת בפריימריז.

אך מה הביא את ראשי מפלגת יהדות התורה להתייצב כאיש אחד לצידו של ראש הממשלה? "אני מחזק את ידי ראש הממשלה נתניהו, מאמין בחפותו ומאחל לממשלה שבעזרת השם תסיים את ימיה כחוק לטובת אזרחי ישראל", מסר סגן השר יעקב ליצמן. יו"ר וועדת הכספים, ח"כ משה גפני היה חד יותר: "המלצות המשטרה מבחינת החוק, אינן מעלות ואינן מורידות, ובמיוחד לאור האירועים האחרונים שהיו במשטרה, וכל עוד לא יוחלט אחרת בקרב הגורמים המוסמכים בעניין, ראש הממשלה רשאי להמשיך בתפקידו, זה החוק. וכך אנו מתייחסים לעניין". היום אף קרא למפכ"ל להתפטר.

"אנחנו השותפים הטבעיים הטובים ביותר", הצהירו ראשי המפלגות החרדיות לא אחת מאז כינונה של הממשלה הנוכחית. מבקשים הם להעניק לראש הממשלה בנימין נתניהו חיבוק דב, על מנת שלא יחשוב לשוב על הטעות שעשה בקדנציה הקודמת, כאשר נכנע לברית של האחים לשעבר, יאיר לפיד ונפתלי בנט, והשאיר אותם באופוזיציה. כאשר מביטים על הנעשה כעת בזירה הפוליטית, נראה כי מדובר בהימור המושכל. כעת ממתינים להכרעת היועץ המשפטי לממשלה. גם אם לא ידחה את המלצות המשטרה וגם אם לא יבקש השלמות חקירה, עד להגשת כתב אישום יש עוד כמה חודשים טובים, וההשערה היא כי ייקח לפחות שנה.

על פי הסקרים הנוכחיים, נראה כי לבנימין נתניהו יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב את הממשלה הבאה, גם אם יש עתיד תהיה המפלגה הגדולה ביותר. במפלגות החרדיות דואגים לכרטיס כניסה, על מנת למנוע את חידוש הגזירות שהצליחו בס"ד לבטל במהלך הקדנציה הנוכחית. אך לא מדובר רק במבט לטווח ארוך. בטווח המיידי, מדובר בקריצה לנתניהו: "תראה, אנחנו התייצבנו לצידך. עכשיו תורך. יש לנו את חוק הגיוס על הראש, תסייע לנו להעביר אותו".

על רקע זה, קשה להבין את השתיקה הרועמת העולה מכיוונה של מפלגת ש"ס. "הממשלה הזו תמלא את ימיה בעז"ה", כתב השר אריה דרעי. "זו הממשלה החברתית ביותר שהייתה פה שעושה רבות למען כלל הציבור", הוסיף, וזהו. אפס התייחסות לנתניהו, להמלצות, לחשדות. כלום. במערכת הפוליטית היה מי שהעלה היום את ההשערה כי השר דרעי, הנתון בעצמו תחת חקירה משטרתית, אינו רוצה לגרות את הדוב על ידי התלהמות נגד המשטרה וגיבוי של ראש הממשלה. אולי.

בינתיים, בשאר מפלגות הקואליציה, מגבים את ראש הממשלה אך מבהירים כי מדובר בגיבוי חלקי בלבד וזמני, עד אשר יפרסם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט את דעתו, ויחליט האם להגיש כתב אישום. בין הראשונים להבהיר כי אינו מתכוון לגרום להפלת הממשלה בטרם יגבש מנדלבליט את עמדתו בנושא היה שר האוצר משה כחלון. יו"ר 'כולנו', שבשלבים מסוימים של הפרשה הייתה נראית כמפלגה שעשויה לפרק את החבילה במידה שיומלץ על ידי המשטרה להעמיד את נתניהו לדין. כבר אמש, הציג כחלון עסקים כרגיל שהעביר את חוק התקציב בקריאה ראשונה ואף ציין כי בכוונתו להמשיך בהליך אישורו. ברמה הפוליטית מדובר במכשול העיקרי לכאורה שאמור לזעזע את אדני הממשלה.

"אני ער לרחשי הציבור, מימין ומשמאל, בנוגע להמלצות המשטרה סביב חקירות ראש הממשלה. החוק קובע כי רק היועץ המשפטי לממשלה רשאי לקבל החלטות בעניין הגשה או אי הגשה של כתב אישום. עד אז אמשיך להוביל ולנווט את הכלכלה הישראלית לרווחת כלל אזרחי ישראל", כתב כחלון, שהבהיר למעשה כי אינו רואה בהמלצות המשטרה גורם מכריע, אולם רמז גם כי לא יחכה להכרעת בית המשפט, במידה שאישומים יגיעו לפתחו.

באותה גישה בחר גם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט שהיה האחרון להגיב ועשה זאת בנאום שנשא בכנס של השלטון המקומי וקק"ל. תחילה, ציין שר החינוך כי הוא מאמין לדברי נתניהו על כך שמה שמוביל את התנהלותו הוא השמירה על ביטחון המדינה, אך בחר גם לעקוץ אותו על כך שאינו מהווה דוגמא לציבור על רקע המתנות שקיבל ממילצ'ן ופאקר. לדבריו, הציבור יצטרך להחליט האם הוא מוכן לקבל את ההתנהלות של נתניהו בנושא. "לצד עם זאת, החוק במדינת ישראל הוא ברור. הוא קובע שראש ממשלה רשאי להמשיך בתפקידו גם לאחר המלצות המשטרה. אנו מדינת חוק, ולראש הממשלה נתניהו עומדת חזקת החפות", אמר בנט והוסיף: "קיבלתי החלטה להמתין עד להכרעת היועץ המשפטי לממשלה. אני סומך על יושרם ועל עמידותם של היועץ וצוותו".

לעומת כחלון ובנט, הבהיר יו"ר 'בישראל ביתנו' כי גם אם מנדלבליט יחליט על העמדה לדין, אינו ממליץ לנתניהו להתפטר, אלא לחכות להכרעת השופטים. לדברי שר הביטחון אביגדור ליברמן, "לבנימין נתניהו, כמו לכל אדם, שמורה חזקת החפות. במדינה שלנו רק בית המשפט מוסמך לקבוע אם אדם אשם וכל השאר זו ספרות זולה, תכנית ריאליטי. מעולם לא אהבתי תוכניות ריאליטי, לא עסקתי בריאליטי ולא אתעסק בזה. החוק קובע שכהונת ראש ממשלה תיפסק רק עם הרשעה בפסק דין סופי. ההמלצה שלי – להרגיע". נראה כי השר בחר בגישה הזו בשל החוויה האישית שעבר, כשהוגש נגדו כתב אישום, שהסתיים ללא הרשעה בבית המשפט.

על רקע הדברים של הקולגות בקואליציה וההערכה כי בליכוד לא יקום בשלב זה ח"כ שיקרא תיגר בפומבי על ראש הממשלה ויפגע בעבודת הממשלה, נשמע הבוקר נתניהו בטוח ביציבות ממשלתו והבהיר כי אין תוכנית ללכת לבחירות לפני סיום הקדנציה. בדברים שנשא בכנס השלטון המקומי וקק"ל הוא גם התייחס להמלצות המשטרה בעניינו ודחה אותן על הסף. "הדו״ח הזה לא יכול להתווכח עם מערכת החברות הקרובה שהייתה לי עם מילצ׳ן. ולכן הוא מנסה לייצר מצג שווא של תמורות שלא היו ולא נבראו. להוציא את עניין הויזה לא פעלתי מעולם בענייניו של מילצ׳ן ובמקום שפעלתי זה היה נגד האינטרסים שלו ולא בעדו. דו״ח ההמלצות הזה מוטה, קיצוני, מחורר, מנוגד לעובדות, מנוגד להיגיון. לכן אמרתי לכם אתמול: אני בטוח כמו שתמיד הייתי בטוח, ושום דבר כאן לא השתנה, שהאמת תצא לאור ולא יצא מכל זה כלום"

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

גבאי פוליטיקאי מתחיל

קורא ליועהמ"ש או למבקר או למי שיכול לדרוש מהמשטרה לחקור את לפיד בחשד לשוחד!!!

ממש בושה למדינה דמוקרטית ששופכים את דמו של ראש ממשלה מכהן שעושה כמיטב יכולתו. לא מתביישים העיתונאים עם שיני הארס שלהם נגדו בו בזמן שלנתניהו יש מליון ואחד דברים כיצד לנהל את הענינים השוטפים של המדינה ולא חסר במיוחד הסוגיה הבטחונית. ואלה הנחשים יושבים על הכורסות שלהם וכל מה שעומד מול עיניהם זה להצליף את לשונותיהם הארסיים על נתניהו ומשפחתו. ממש ילדים קטנים שלא התבגרו.

אתם שמים לב לטענות? דרעי חושש לדבר.. 'לא רוצה לגרות את הדוב'.. כמו כן יועצים מסוימים נשמעו אומרים כי נתניהו לא פעל בחכמה כשתקף את המשטרה שכעת החוקרים יהיו יותר אגרסביים מולו.. לא יאמן! פשוט לא יאמן… זה נשמע לכולם טבעי לגמרי, שהמשטרה תפעל מתוך נקמנות…
כנראה שכולם מבינים בסתר ליבם שהמשטרה היא ארגון הפשיעה היחיד שיש לו לגיטימציה חוקית..

הזוי מה שקורה כאן
מכיוון שאנו נגד הרשע והההשפלה של החבר'ה הפוליטים נגד נתניהו
זה גורם לנו להיות בצד שלו…..
זה וודאי עדיף
אבל למען האמת והיושר
אנחנו גם לא בצד שלו
יהודים!
אל תתבלבלו
אל תסתנוורו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture