הדמעה הסרבנית של רבקה – סיפור לשבת / קובי לוי

יש לי דמעה קטנה בתוך הלב, שמסרבת לזלוג, והיא מאד מאד מדכדכת אותי. דמעה קטנה-גדולה. אני יודעת שלדמעה הזו יש כוח עצום. אם אצליח לבכות אותה יקרה נס גדול שישמח אותי ואת הורי, וכמובן את הקב"ה.

כתבות נוספות בנושא:

סקר: אם את עובדת במקום עבודה חילוני, האם חווית אפליה על רקע דתי?
"שכלית או רגשנית?!" מבולבלת? הפוסט שיעשה לך סדר
סלט עגבניות חריף קל להכנה
מוטיבציה לדיאטה? אל תחכי לה, היא לא תבוא לבד:)

הדמעה הסרבנית של רבקה

 

מכתב.

"שלום לך הרב לוי. שמי רבקה, ואני בת 12, עוד כמה ימים תהיה לי בת מצווה.

כל שבוע אני קוראת את הסיפור שלך בעתון, ומיד אחרי הקריאה אני מחליטה לשבת ולכתוב לך את הסיפור שלי. אבל כמעט יותר משנה שיד נעלמה חוסמת אותי מלאחוז בעט, כמו אומרת לי "זה לא הזמן… אולי יהיה בסדר, אולי דברים ישתנו".

"האמת היא שהסיפור שלי הוא לא בדיוק סיפור… או אולי כן. תלוי איך מסתכלים עליו. המורות שלי ב"בית יעקב" כל הזמן מחדירות בנו מוסר, כי כל ילד נולד להורים הכי מתאימים לו, ולבית הכי מתאים לו, ומקבל את האחים והאחיות שהכי מתאימים לו, וגם את הסבים והסבתות שמתאימים לו. אמונה תמימה שזה אכן כך, מקלה על החיים, ומונעת טרוניות וטענות. אני מאמינה שזה כך ואין לי ספק שרק הקב"ה הוא זה שמחזיק בחוטים ושותל כל פרח – נשמה, בשדה ששם היא תנבט תלבלב ותפרח.

אתה סופר מנוסה, ואתה בוודאי יודע שילדים הם מאמינים גדולים, אבל תמיד יש להם בלב כמה שאלות קטנות שמציקות ולא נותנות להם מנוח. אמא שלי אומרת ששאלות מן הסוג הזה נפתרות במהלך החיים, וככל שמתנסים בחיים, מבינים דברים וחידות סתומות, שבילדות לא כל כך נספגים במחזור הדם. היא צודקת, ואני מרגישה על עצמי שתמיהות שהיו לי בגיל חמש-שש, נעלמו בגיל עשר. אבל זה לא הסיפור…

"יש לי הורים נפלאים, ואני הבת הבכורה שלהם. כשאני אומרת נפלאים, אז זה פשוט כך. מאז שאני זוכרת את עצמי הם העניקו לי תשומת-לב בשפע, ודאגו שכל צרכי יגיעו בזמן. אבא שלי הוא איש מאד עסוק שנוסע להרבה מקומות בעולם, אבל מכל פינה בעולם הוא מקפיד להתקשר ולשאול מה שלומי, ואיך הצלחתי במבחנים, והכי חשוב לו לשמוע מאמא, שהבכורה שלו עושה לה נחת-רוח ועוזרת לטפל בקטנים. היחס שלו כלפי, עזר לי לעצב את עצמי כאחת כזאת שמאד איכפת לה מאחיה הקטנים, מן אמא קטנה שבודקת אם עשו שיעורים, אם סידרו חדרים, ושהם מדברים בנימוס לילדים אחרים ולאורחים.

"אמא שלי היא בכלל מלאך, בעלת חסד מיוחדת, ומאור פנים שאין שני לו. אתה בטח מתפלא מה מציק לי, אם כל כך טוב לי?

"אז הגיע הזמן שאספר לך… ההורים הנהדרים שלי, הם בעלי תשובה. ושוב אתה מתפלא, נו אז מה בכך? אתה בעצמך כתבת בספר הראשון שלך שאתה חוזר בתשובה, ובחסדי השם זכית לעלות בסולם הרוחני ולהתבשם מברכותיו של הרב שך זצ"ל. יותר מכך, אני בוודאי לא הילדה הראשונה בעולם שההורים שלה חוזרים בתשובה. אני שומעת וקוראת שיש הרבה בעלי תשובה כמעט בכל עיר ואם בישראל, וממילא יש המון בנות כמוני, שהמשפחה שלהם מתעצבת ונבנית כמעט מדי יום מדי שבוע וחודש בחודשו, כי אצל בעלי תשובה יש דינמיקה והתעלות וחיפוש מתמיד, כי הם מנסים להדביק מה שהחסירו בנעוריהם. כן, אני בהחלט מרגישה שההורים שלי הם כאלה… איך לומר… צדיקים, שכל הזמן עסוקים בתיקון מידותיהם, בהפצת חסד ובנתינת מאור פנים לכל אדם. אני ברוך השם נולדתי כשהם היו בצעדיהם הראשונים, אך כיום למביט מן הצד, הבית שלנו חרדי לחלוטין, כך שהחברות שלי מתפלאות כשנודע להם שהורי חוזרים בתשובה. אבל גם זה לא הסיפור… זה ליד הסיפור.

"יש לי דמעה קטנה בתוך הלב, שמסרבת לזלוג, והיא מאד מאד מדכדכת אותי. דמעה קטנה-גדולה. אני יודעת שלדמעה הזו יש כוח עצום. אם אצליח לבכות אותה יקרה נס גדול שישמח אותי ואת הורי, וכמובן את הקב"ה.

file_0_oriזginal

"אז ככה. ילדה חרדית מבית, מְלוּוָה על ידי סבא וסבתא חרדים. בדרך כלל סבא שלה הוא תלמיד-חכם, או בעל-בית בעל מעמד שקובע עיתים לתורה, והסבתא על פי רוב היא אשה חשובה, או אפילו רבנית. סבא וסבתא שלי הם לא כאלה… הם אף פעם לא היו כאלה. איך אבא שלי אומר: "הם עדיין לא שומרים תורה ומצוות, רק עדיין".

"אבא שלי הוא טיפוס מאד אופטימי וחייכן. הוא עושה המון כבוד לסבא ולסבתא שלי, לא רק כי זו מצווה, כי הוא באמת מלא הכרת-הטוב להורים הטובים שלו, שגידלו אותו, כפי שגידלו. נכון, בלי תורה, אבל עם המון טוב לב בתוך בית בריא וחם, למרות שלא היתה בו יהדות.

"אבא שלי אומר עוד, שלמרות שהוריו לא דתיים, הם חינכו אותו לסוג של ישרות ואמינות, שהיו כלים מצויינים עבורו לחזור בתשובה. הם אפילו תמכו בו ועודדו אותו לכל אורך הדרך, ולכן היחסים ביניהם הם מצויינים… כנ"ל גם עם ההורים של אמא.

"אז ככה. לפעמים אני נורא עצובה מן העובדה שסבא וסבתא שלי – משני הצדדים – רחוקים מקיום המצוות. במובן מסויים אני מרגישה מן סוג של אחריות כלפיהם. הם כל כך טובים אלי, הם כל כך דואגים לי ואוהבים אותי, יש להם הענקה העשוייה מאין סוף טוב לב, ואני מאד משתדלת להשיב להם הרבה אהבה והכרת-הטוב. אבל אני מרגישה שזה לא מספיק. בתפילות שלי אני מתחננת לפני הקב"ה: ריבונו של עולם נתת לי הכל. לא חסר לי דבר. אני מכירה לא מעט ילדות מסכנות, שמתגוררות בבתים דלים ובעניות, או כאלו שיש להם הורה חולה, או אח נכה, או שהן לא מוכשרות, ולי ברוך השם לא חסר דבר. ההורים טובים, הבית מלא, אחי ואחיותי מתוקים, רק דבר אחד חסר לי אבא שבשמים, שהסבים והסבתות שלי יכירו אותך באמת, שישאפו גם הם להיכנס לתוך הבית היהודי הנהדר שבנית ונתת לנו על ידי תורתך הקדושה. אנא מלך מלכי המלכים, עשה להם נס נפלא, תן להם שפע סיעתא דישמיא, תמוך בהם בכפות ידיך כדי שיחזרו בתשובה. כך אני מתפללת כמה פעמים ביום, וגם בלילה לפני השינה, וענין זה בהחלט לא נותן לי מנוחה.

"אני יודעת ששערי דמעה לא ננעלו. אני יודעת היטב שלדמעות יש כוח אדיר להפוך ולשנות את המציאות, אבל אני כועסת על עצמי, שכנראה אני לא בוכה כמו שצריך. אולי זה לא מדוייק… אני כן בוכה, אני גם קוראת תהילים וזולגת, כל – עצמותי – תאמרנה, בשביל הסבים והסבתות שלי. אבל הדמעה ההיא, הקטנה, הגדולה, זו שנמצאת עמוק עמוק באחד מחדרי ליבי, היא עדיין לא זלגה… ואני יודעת שאם היא תפרוץ מלבי, ותזלוג מעיני, זה יקרה, זה יבוא, יהיה שינוי שיניע את הסבים שלי לחזור בתשובה…

"עוד דבר אחד קטן. אף פעם לא נתתי תחושה של אי נוחות לסבא ולסבתא. אף פעם לא השמענו כלפיהם מילת ביקורת על דרך חייהם. אנחנו נותנים להם המון כבוד והערכה, למרות שאורחות חייהם שונים בתכלית. לפעמים אני רוצה לצעוק בקול רם, אבל רק צעקה שקטה בוקעת מתוכי: 'סבתא!!! אני כל כך אוהבת אותך, אני כל כך מעריכה אותך, את האשה הכי יקרה לי בעולם, אז אנא ממך, בואי ותהיי צדיקה כמו שרה אמנו, כמו רבקה, כמו רחל ולאה, כמו דבורה הנביאה, כמו אסתר המלכה'. יתכן שסבתא מרגישה את הצעקה השקטה הזו, אני מאמינה שכן. אני מאמינה שזה קורה לאט. הרבה תהליכים חשובים ומהותיים מתרחשים לאט. נכון?

"רציתי לומר לך, שהסיפורים שלך נוטעים בי הרבה תקווה וכוח להתפלל. מדוע? כי תמיד הם מסתיימים יפה. גם אם בהתחלה הם מתחילים באפור, בשחור, ברע, תמיד הסוף מחוייך, מלטף מרגיע וטוב. השבוע חשבתי לעצמי שאם אכתוב לך מכתב ותפרסם אותו, כמובן עם השינויים הנחוצים, ובסיגנון שלך, אולי זיכוי הרבים שבדבר, יוציא מליבי את אותה דמעה סרבנית שתעזור לסבא וסבתא שלי, משני הצדדים, לחזור בתשובה שלמה.

"נכון שהסיפור שלי – נכון לעכשיו – לא מסתיים כמו שאתה מסיים את סיפוריך, עם הפי-אנד, סוף טוב, כי בעצם רק הבאתי לך תמונת מצב משפחתית, ואת התקוות והחלומות שלי שיקרה שינוי. אבל מי יודע, אולי יהיו קוראים וקוראות שהסיפור שלי יניע אותם להתפלל יותר חזק על קרוביהם, וזה ייזקף לזכות המשפחה שלי, ואז – אם ירצה השם – בחודש הבא אספר לך במכתב השני: אתה יודע הרב לוי, סבא ואבא הלכו יחדיו לבית הכנסת, וסבתא ואמא התפללו להן בעזרת נשים. אמן, אמן.

 

ציוץ קטן

מכתבה של רבקה בת המצווה האיר את עיני. לא לומר נואש. לרבים ישנן משפחות מרוחקות מסיבות שונות, ולא מעט מאיתנו הרימו ידיים. "אין מה לעשות, הם רחוקים, הם בשלהם… ה' יעזור".

נכון, השם עזר עוזר ויעזור, אך כבר לימדונו רבותינו שעמוד התפילה בכוחו להפוך עולמות ולפתוח שערים לתשובה שלמה. "יתמו חטאים" לא "יתמו חוטאים". ואולי באמת בזכות המינוף והעקשנות של רבקה בת המצווה, נזכה גם אנחנו להתפלל עבור בני משפחותינו הרחוקים שיזכו להיכנס לאוהלה של תורה.

והשם הטוב, לא ימנע הצלחות, להולכים בתמים.

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture