התפתחות תינוקות היא חלק מתהליך ארוך שבו התינוק לא יתקדם לשלב הבא לפני שיחוש ביטחון בשלב הקודם. למרות שנהוג להתייחס לשלבי ההתפתחות לפי חודשים, קצב ההתפתחות משתנה בין כל שלב ושלב ובין התינוקות עצמם. בנוסף, עצם היכולת של התינוק לסגל לעצמו התנהגות חדשה או לבצע פעולה מסוימת היא פונקציה של תנאי הסביבה.
התפקיד של ההורים הוא להעניק לתינוק תנאים אופטימאליים להתפתחות תקינה. עליהם להיות מודעים מצד אחד לצרכים של התינוק, אך מצד שני להשאיר לו מקום להתפתח ולגדול. כמו כן, חשוב לעודד את התינוק לפעילות חברתית.
מתי הילד מתחיל לתקשר?
אחד הדברים הכי חשובים להתפתחות תינוקות היא אינטראקציה עם הסביבה. התינוק יוצר את הקשר הראשוני שלו עם הסביבה כבר בשלושת החודשים אחרי הלידה, אך בתקופה הזו התקשורת מבוססת בעיקר על חיבוק, דיבור, שירה ותגובה מצד ההורים. בערך בגילאי 3 חודשים חל שינוי בהתפתחות התינוק, הוא מגיב לגירויים מהסביבה והוא כבר מצליח להתמקד בחפצים.
האינטראקציה הכי בסיסית עם התינוק מתרחשת כאשר הוא נהנה להאזין לקולות, מפסיק לפטפט כאשר פונים אליו ומחייך גם לאנשים שאינם מוכרים לו. בשלב הזה מומלץ לשים את התינוק ליד ההורים כאשר הם יוצאים מהבית ולתת לו לספוג בדרכו את המורכבות והעושר של האינטראקציות החברתיות מסביבו.
בגילאים 6-9 חודשים התינוק לומד לשבת לבד והקצב שבו הוא לומד את הסביבה גדל בצורה משמעותית. בשלב הזה המשחק עם הילד חשוב אך אפשר לעשות זאת תוך כדי הטיפול היום יומי. עם זאת, את מרבית השנה הראשונה התינוק מבלה בכך שהוא רואה רק מה שנמצא מול העיניים שלו. רק בסביבות גיל 10 חודשים הוא מתחיל להבין את עיקרון ההסתרה, לומד שחפצים ואנשים קיימים גם כאשר הוא אינו רואה אותם ומגלה חיבה לאינטראקציות חברתיות.
למה אינטראקציה חברתית חשובה עבור תינוקות?
אינטראקציה עם הורים ומטפלים קריטית לחוסן הנפשי ולהתפתחות רגשית-חברתית בריאה של תינוקות. באמצעות האינטראקציה לומד התינוק להכיר את העולם, לדעת מה מקומו בו ולקבל הקשר הכרחי להגנה ועידוד. האינטראקציה משמשת את התינוק כסוג של מגן בזמנים של מתח ובדידות ובאמצעותה הוא משחק, מתקשר וחווה רגשות.
בנוסף, לטיפוח אינטראקציה של התינוק עם הסביבה ועם ילדים אחרים יש השפעה על תכונות האופי שלו. אינטראקציה נכונה והדרגתית בגיל מוקדם מעודדת התפתחות של תכונות כמו אמון, אמפתיה, חמלה, נדיבות ומצפון. כל התכונות האלה מתפתחות לא רק בסביבה הקרובה של הילד אלא גם באופן שבו הוא מתנהל מול חברים במסגרת של הגן או הפעוטון.