Yossi Aloni/Flash90

ברגע האחרון: ועדת החוקה האריכה ביממה בלבד את תוקף ההכרזה על חובת הבידוד במלוניות

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר: "המשטרה יכולה לאכוף בדרכים יותר יעילות וצריך למצוא אפשרות בהסכמת אנשים לאכיפה דרך טלפונים ניידים ולאו דווקא באיזוק. ח"כ ישראל אייכלר: "ועדת חריגים צריכה לעבוד 24/7 וזה לא מה שקורה וזו פגיעה בזכויות אדם בסיסיות

כתבות נוספות בנושא:

ביטול בדיקה ושינוי ברשימה האדומה: ההקלות בנתב''ג שנשקלות
עקב המחסור בערכות: נשקל פטור מבדיקות לתלמידים מחוסנים; הבוקר הלימודים כרגיל
משרד החינוך במרוץ למנוע את שביתת הפתע של המורים והגננות
המורים לוקחים אחריות במקום בנט: יפה בן דויד הורתה למורים לא להגיע מחר לבתי הספר

ועדת החוקה בראשות ח"כ יעקב אשר, קיצרה היום (ראשון) את תוקף ההכרזה על חובת הבידוד במלוניות לשבים מחו"ל ל-24 שעות במקום להאריכה ב-8 ימים כבקשת הממשלה. ההכרזה אמורה הייתה לפוג הלילה בחצות ומשמעות פקיעתה הייתה כי כל השבים מחו"ל היו עוברים לבידוד ביתי במקום בידוד במלוניות. היו"ר ח"כ אשר אמר כי יאפשר לממשלה 24 שעות נוספות לצורך גיבוש פתרונות.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר: "המשטרה יכולה לאכוף בדרכים יותר יעילות וצריך למצוא אפשרות בהסכמת אנשים לאכיפה דרך טלפונים ניידים ולאו דווקא באיזוק. הוא פנה לד"ר אלרעי פרייס וביקש לקצר את תקופת הבידוד לשבים מחו"ל: "יש לשקול לקצר את חובת הבידוד מ- 10 או 14 ימים לשישה ימים או מספר אחר יותר ידידותי. הגענו לנקודה שצריך לנהל שיח אחר עם הציבור. קיימות דרכים אחרות פחות פוגעניות".

עוד לפני כן, הכריז היו"ר ח"כ אשר על הפסקה בדיון לאחר ששר הבריאות אדלשטיין ביקש הארכה של ההכרזה רק ל-24 או 48 שעות, בתגובה לכך שאשר הודיע במהלך הדיון כי אין בכוונתו להצביע על ההארכה וכי ההכרזה תפוג בחצות: "צריך לשקול את הנושא היטב, מעבר להגבלת היציאה והכניסה לארץ שגם בה יש קשיים עקב אי-הבנת סיבות הומניטריות, אני נוטה מאוד שלא לאשר את ההכרזה הזו ואם כן לזמן קצוב מאוד. לנושא הזה אין כרגע הצדקה מספיקה. נכון שכדי ללכת על בטוח יש הרבה מה לעשות אבל בסופו של יום רק 1/3 מהאנשים נשארים במלוניות חלקם פטורים כמחלימים או מחוסנים, חלקם פטורים של נשים בהיריון, גיל ועוד. המוטציות ב-2/3 יודעות לברוח גם ולעומת הבלגן בשדה והעיסוק של הוועדה, יש חלופה של מכשיר אלקטרוני כזה או אחר, המכונה בכינוי שאני לא אוהב- איזוק אלקטרוני. לא מדובר בכמויות אדירות, ואולי המשטרה תציג לנו איך אפשר לאכוף את הבידוד הביתי. אם אפשר להכניס אדם למלונית אז עדיף בוודאי מבחינתו לאפשר מכשיר שמוודא שהוא בבידוד. גם אם יש מוטציה מסתורית שמגיעה מהעולם, לא ה-2/3 יצילו את המצב".

ד"ר שרון אלרעי פרייס ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות: "סיפור הווריאנטים עדיין מאיים עלינו משמעותית. לאחרונה הייתה הודעה על וריאנט אוגנדי יותר מדבק. אנחנו בודקים אם נכנס הווריאנט והידע הזה רבה פעמים מגיע בדיעבד. למיטב ידיעתי אין כרגע אופציה להפעלת צמיד אלקטרוני ונעשית הרבה עבודה. הטכנולוגיה קיימת אבל היא יקרה ואנחנו מקדמים חקיקה בנושא כדי לדאוג אופרטיבית שהעזר הטכנולוגי הזה יהיה בידינו.

ביחס לאכיפת המשטרה- אכיפת הבידוד לחוזרים מחו"ל לא הצליחה, גם במקרים בהם הועברו שמות כך שתהיה אכיפה ממוקדת. השוטר מגיע ולאחר מכן המבודד יוצא מהבית.

תחילת הדרך הייתה לכוון את הבידוד לארצות ספציפיות ואחרי שנכנסו וריאנטים מכל מני מדינות שלא מרצפות, הבנו שלא הגיוני לרדוף אחרי הזנב ולסגור בדיעבד, ואנחנו במצב של צוות משימה מיוחד לווריאנט הדרא"פ, לנסות לאתר את כל המגעים. הסכנה מגיעה מכל מקום".

עוד סיפרה כי "היה כבר אירוע שאוטובוס הגיע למלונית וכ-30 איש ברחו והשאלה אם האלטרנטיבה היא שכל החוזרים יהיו בבית כשאין לנו דרך הרמטית לוודא זאת. אנשים שמשתחררים הביתה לא שומרים על הבידוד. מנתונים של טלפונים לא מזוהים, אתה יודע לזהות שהטלפון היה בחו"ל ואיפה הוא עכשיו. בבדיקה הזו של כמה שומרים בידוד על טלפונים לא מזוהים אי אפשר לדעת אם אדם החלים או מחוסן. אנחנו יודעים שרק 11% יצאו מחוסנים או מחלימים מישראל ויש גם נתונים על החרגות מתוך הרשימה כמו מעל גיל 70 או נשים בהיריון. ייתכן גם שזה תמריץ לא לטוס לחו"ל".

על רקע דבריו של יו"ר הוועדה ח"כ אשר כי לא יהיה נכון להאריך את ההכרזה לחובת בידוד במלוניות שתפוג הלילה בחצות אמרה: "אל תתנו לאמירה שהמשטרה תאכוף לבלבל אתכם. יכולת האכיפה של המשטרה מוגבלת ואנחנו רואים את זה חודשים. לאור זה שראינו שלמשטרה יש מגבלה, משרד הביטחון הציע תכנית 'בני-חיל' כדי לחזק וזה לא עובד. אם אתם רוצים אח"כ לשבת ולדבר על מחדל נתב"ג ולעשות צעד שמחזיר את הדברים לאותו מצב זו תהיה אחריות שלכם".

עוד לדבריה: בפברואר 2021 נחתו 3955, פונו למלון- 1,537, שוחררו לבידוד ביתי- 2,418, שוחררו בוועדת חריגים במלון -150.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר הגיב לדבריה: "אנחנו מסתכלים על העניין בעיניים נכוחות. לא רק שלא אוחזים בחסימה של 100% אלא מגיעים לכל היותר ל-30% במלוניות ועם כל הכבוד האחריות לא עלינו אם 65% מגיעים לביתם. אנחנו אחראים ולא הרמנו אמברקס אף פעם אך אותי אף אחד לא ישכנע שאם אני חוסם 35% מהמגיעים חסמתי את הווריאנט. תתכבד הממשלה עם המשטרה והמשרד לביטחון לאומי, כמדינת הסייבר, התקנות יפוגו היום בחצות. אני חושב שלחדש את ההכרזה הזו זה יהיה לא נכון. אפשר לקחת חיילים מפקע"ר שיעזרו באכיפת הבידוד".

ח"כ אלכס קושניר: "נאמרה פה אמירה שמבודדים אנשים כדי למנוע ביקוש ליציאה לחו"ל. כשנאמר שנגזל חופש מאדם רק כדי להוריד ביקוש זו אמירה שלא יכולה להיאמר במדינה דמוקרטית. אני יכול להבין מסיבות בריאותיות אבל לא למניעת ביקודים ליציאה מהארץ".

ח"כ אנדרי קוז'ינוב: "האיכון של השב"כ מזהה מגעים שבועיים אחורה אבל חברת סלולר יכולה לדעת בדיוק היכן נמצא אדם, ואם אדם ייתן אישור אקטיבי לכך אפשר לסיים עם המלוניות".

ח"כ עופר כסיף: "יש פה מדרון חלקלק ויש למצוא את האיזון בין בריאות הציבור לזכויות הפרט. לא נכון להציג זאת או או. מה שנדרש פה אינו מדתי. אף אחד לא מתכחש לקורונה, לצורך בבידוד או לחיסון. אנחנו מאבדים פעם אחר פעם יותר ויותר את הסבירות והמידתיות. יש נתונים מהר"י- 1/3 מחוסנים וכל האחרים שעוברים למלוניות פונים לוועדה וחצי מהם מקבלים פטור לבידוד ביתי. לא מדתי לכפות על אנשים אזיקונים או כל דבר כזה, לא מדתי לכפות בידוד במלוניות. ברירת המחדל ונקודת המוצא היא שהאזרח פורע חוק. זה קיים רק במדינות טוטליטריות. מה שיגרום להיענות זו שקיפות של קבלת ההחלטות והחלטות ברורות".

ח"כ יצחק פינדרוס: "יש את זכויות הפרט ואת בריאות הציבור. אנחנו נכשלים בשני הדברים. המציאות היא שה-1/3 שבמלוניות הם אותם תמימים, פחות מתחכמים. לכן הדבר הנכון הוא לתת את האופציה מראש של ויתור על פרטיות אם ע"י איכון טלפוני, איכון של אזיק וכך נמנע רמאויות".

ח"כ ישראל אייכלר: "ועדת חריגים צריכה לעבוד 24/7 וזה לא מה שקורה וזו פגיעה בזכויות אדם בסיסיות. הוציאו עכשיו מהתקנות חתונות והיו גם שני מקרים של לוויות שעד שוועדת החריגים ענתה המת כבר עבר את גן עדן. המלוניות הן בתי כלא. זו שלילת זכויות. מי שמחלים או התחסן אין אפשרות למנוע ממנו את היציאה".

עו"ד שי סומך ממשרד המשפטים הגיב לחלופת האיזוק האלקטרוני: "מדובר במערכת שמחייבת התקנה של מערכת ביתית וטלפון חכם שמסופק ע"י המדינה ואזיק שאי אפשר להוציאו. זה דורש מערכת הסדרים למצב בו אדם מסרב, או מסיר את האזיק או שהטלפון לא טעון, או תקלה אחרת".

עו"ד אורי בוצ'ומנסקי יועמ"ש מנהלת האכיפה במשטרה: "האכיפה בעניין חבי בידוד וחולים נעשית בצורה ממוקדת, יש עשרות אלפי ביקורים פיזיים ופיקוחים טלפוניים לפי פרמטרים שנשלחו אלינו ממשרד הבריאות. החוזרים מחו"ל נמצאים בתיעדוף הגבוה אצלנו. בשבוע האחרון נעשו מעל 20,000 פעולות פיקוח של הגעה פיזית או טלפונית

היו"ר ח"כ אשר התייחס לסוגיה של מי שמרכז חייהם בישראל: "סגן השר מקלב ידידי אמר שיש הסכמה בממשלה לשנות את התקנות או לחדד אותן לגבי אנשים שמרכז חייהם בישראל. אם יש כוונה כזו זה ייתר חלק גדול מהוויכוח בנושא. האם הממשלה הולכת לשנות את התקנות בנושא אזרחים ישראלים או כאלו שאינם אזרחים המתגוררים שנים רבות בארץ?

אמורים לאשר או לא לאשר את התקנות. האם אזרח שמשפחתו הקרובה חיה בארץ, גם אם הוא נוסע תדירות לחו"ל וחוזר למשפחתו, האם ההגדרה מספיקה לצורך עניין זה או שיש לחדד זאת בתקנות? ומה לגבי אנשים שאינם אזרחים אך חיים פה שנים? זה מרכז חייהם?"

אמנון שמואלי, מנהל ביקורת הגבולות ברשות האוכלוסין וההגירה השיב: "אישרנו את כל אלו שמרכז חייהם בישראל. אלו שזה לא מרכז חייהם צריכים סיבה נוספת. אישרנו 800 עולים שיגיעו השבוע בתנאים מיוחדים ואנחנו עושים הכל לסייע ולהביא כל מי שאפשר לארץ אך התקנות מאוד מגבילות אותנו. כל הטיסות מלאות. אישרנו טיסות מאוקראינה, רוסיה, צרפת ודר"אפ. מארה"ב לא אישרנו כי אנחנו דורשים טיסה מיוחדת. הכל נבחן לפי הקריטריונים שקבעתם. טיפלנו ב-35,000 פניות והיתר מחכות לתשובה. לעולים אין "מרכז חיים" בישראל ולכן סידרנו מתווה מיוחד שיגיעו למלוניות.

מרכז חיים לגבי זרים יכול להיות מרכז קבוע, סטודנטים לכאורה יכולים לעמוד בכך אך לא מביאים אותם אלא רק משפחות. אם תכניסו את הזר שמקום מגוריו בארץ זה מכניס את כל העובדים הזרים והסטודנטים".

מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה: "אנחנו פועלים להכנסת נוסעים כפי שמשרד הבריאות ופקע"ר מאפשרים לנו. הקליטה נעוצה בפקק כשכל מי שחוזר מופנה למלונית. מתחסנים ומחלימים משוחררים והיתר מבקשים להיפגש עם ועדת החריגים. אנחנו יכולים לקלוט היום 3 טיסות כ-600 נוסעים. לכן אנחנו בוחנים את צבע המדינה ואת שדה התעופה עם קישוריות גבוהה שיאפשר הגעה ממקומות שונים. הצענו את קייב כהאב לשרת את מזרח אירופה וסורבנו ע"י משרד הבריאות ויכול להיות שד"ר פרייס לא מודעת לכך אך יש גורמי מקצוע שמולם זה מתואם".

ד"ר אלרעי פרייס השיבה לטענות: "חוו"ד שאני חתומה עליה מדברת על הצורך בירידת תעבורה אווירית יבשתית וימית. אני לא קובעת מאיפה יגיעו טיסות" לאחר מכן הוסיפה כי מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אישר אף הוא שמבחינתו אם עומדים במכסה, אפשר לארגן טיסות מכל מקום. העצירה לא הייתה מכיוונו וראוי להבהיר שעדיף שהאב לא יגיע ממקום עם תחלואה גבוהה אבל אין התעקשות של משרד הבריאות בנושא.

סגן שר התחבורה אורי מקלב: "אין דומה סגירת השמיים לשבוע או שבועיים להארכה של סגירתם, שהיא פגיעה במכפלות. כל אחד מכם יודע מה המשמעות. אישה צעירה עם ילד בן 3 חודשים התדפקה על דלתי ביום שישי ואמרה שזו שבת חמישית שתהיה בלי בעלה שלא יכול להגיע לארץ והם פה באשרת סטודנט. מדובר על אב שלא יכול לחזור לאשתו ולילדו. שאלתי אותה מדוע לא תיסע אליו לאנגליה והשיבה שאין לה יכולת לצאת כי הוצאת דרכון לוקחת 6-3 חודשים לא בקורונה. גם השרה מקבלת את זה שיש להתייחס למשפחה כיחידה. אין צורך הומניטרי יותר מזה.

לא יכול להיות שיגבילו ב-600 כשכל המשרדים האחרים העמידו את האנשים כך שניתן יהיה להגדיל ל-2000. המעכב היום את הכנסתם הוא משרד הבריאות. ההחלטה יכולה להתממש כבר מעכשיו. משרד התחבורה עושה את כל המאמצים ולא מנותק מהציבור. הוועדה עובדת ביעילות ומנפיקה באופן מידי את האישורים. לוועדת החוקה יש את הכוח לשפר את החלטות הממשלה".

ח"כ קושניר פנה לנציגי משרד הבריאות: "יש אלפי אזרחים שנמצאים כרגע במצור במרחב הפוסט סובייטי ואין להם דרך לצאת החוצה. מנכ"ל משרד התחבורה אומר שמי שמנע את הגדרת קייב כ"האב" ליציאה היה משרד הבריאות. משרד הבריאות אומר שלא היה ולא נברא.

כמה זמן לוקח לפקיד בכיר לקבל תשובה? אני הולך לתת את הטלפון האישי של כל הפקידים במשרד הבריאות ובמשרד התחבורה כדי שכל אלה ששולחים אליי אסמסים ישלחו גם אליכם ותקראו את המקרים של ילדים שתקועים שם וההורים תקועים פה, כדי שתקראו את המקרים של אנשים שאין להם כסף לצאת ויש להם כרטיס והנסיעה מבוטלת ומבוטלת ומבוטלת. ואתם דנים פה על מי אשם, משרד הבריאות או משרד התחבורה. יש אלפים שנמצאים במרחב הזה ואתם לא עושים כלום כדי להוציא אותם. כי המוטציה שמגיעה מפרנקפורט יותר טובה ממוטציה שמגיעה מקייב. אתם בכלל מבינים על מה אתם מדברים? אני לא מכניס לך מילים לפה אני רק מבקש ממך לקחת אחריות על אזרחים שנמצאים במרחב הפוסט סובייטי ואתם לא עושים כלום כדי להוציא אותם".

תמכו בהארכת ההכרזה: היו"ר ח"כ יעקב אשר והח"כים מיכאל מלכיאלי (ש"ס) ורות וסרמן לנדה (כחול לבן) שאמרה כי היא תומכת בהארכת ההכרזה ב-36 שעות.

נמנעו בהצבעה: ח"כ אוסאמה סעדי וח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת).

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture