Yaakov Lederman/Flash90

תיקון עולם: חתונה אחת במקום עשר / דוד ברמן

צריך לעשות עוד שינוי מהותי ומרכזי, שלא ההורים משלמים את החתונה אלא הזוג עצמו. הרבה הרבה יותר שפוי והגיוני שכל אדם יממן לעצמו את החתונה, במקום שכל אחד יממן לעשרה ילדים. אבל איך? • בחסות הקורונה, דוד ברמן מציע רעיון נועז

כתבות נוספות בנושא:

יוקר המחייה והעולם החרדי: ליברמן, זו הבעיה האמיתית / שחר וולף
אנחנו לא סוג ב' / יצחק רביץ, ראש מועצת קרית יערים - טלזסטון
להעתיק את מחאת יוקר המחייה ליוקר הדיור / עו"ד נתן רוזנבלט
סיכומו של שבוע: למרות הסיכון, דרעי כבר לא מסוגל לשתוק יותר / שמואל קרמרסקי

יש כעת התעוררות גדולה להוזיל את הנורמה מחתונת העבר הבזבזניות למודל של חתונות 'קורונה'. כמובן שכל מה שעושים בכדי להוזיל את הנורמה מבורכת. (וזו ההגדרה הנכונה, זה רק נורמה מעוותת שהשתרשה, וברגע שישחטו פרה לא קדושה זו כל השאר יבוא מעליו).

אבל לצד זה אני חושב, שצריך לעשות עוד שינוי מהותי ומרכזי, שלא ההורים משלמים את החתונה אלא הזוג עצמו. הרבה הרבה יותר שפוי והגיוני שכל אדם יממן לעצמו את החתונה, במקום שכל אחד יממן לעשרה ילדים. לעשות שינוי בתפיסה הלא פרופורציונלית הזו.

אבל איך? הרי אין לחתנים ולכלות כסף. הם יוצאים רק ממוסדות הלימוד, ורוב הבחורים ממשיכים להגות בתורה בכוללי האברכים ולא הולכים ישר לעבוד אחרי חתונה.

לשם כך הצעתי הוא, שיתנו הלוואות לזוג, שהפירעון יתחיל רק משנתיים או שלוש אחרי החתונה, כאשר רוב הגברים גם כבר יוצאים לעבוד, וגם אם לא, רוב המשפחות כבר צריכות להביא לבד פרנסה, ושהפירעון יתפרס על פני שלושים שנה. זה יוצא סכום יחסית נסבל וריאלי, שאפשר לרוב האנשים הרגילים לעמוד בכך בלי להרוס את הבריאות ואת הנפש.

עובדים עבור זה 30 שנה, בלי שזה חונק את התקציב השוטף, ובלי שתשעבד את עצמיך כמו עבד נרצע לכל גמ"ח מזדמן. הרי עדיף שכל אחד יעשה את זה פעם אחד בחייו לעצמו, במקום עשרה פעמים, בתנאים פי אלף קשים ובלתי אפשריים וכו'. מי שהוריו יכולים לממן, או לעזור, בשמחה רבה, אבל מי שלא, וזה הרוב, שיעשו את הפטנט הפשוט הזה . 

בעולם הלא חרדי (עם כל ההסתייגויות העזות שיש לנו מהם, שלא שם חלקנו עימהם) ככה זה עובד, כל אחד מממן לעצמו את החתונה שלו, ככה שמוגזם זה לא. לא צריך יותר 'לחתן את הילדים'

תנסו לתאר לעצמכם בראש את המציאות הבאה: אין יותר את המושג "צריך לחתן את הילדים". איזה חיים ועולם נפלא נפתח פתאום, איך הגב פתאום מזדקף, נפסיק לראות שיירות של אנשים במיטב שנותיהם משחירים את עצמם ומכתתים רגלים בניכר בשביל לחתן ילדים, כי זהו, כל זוג מחתן את עצמו.

לפי חשבון שטחי, מאה אלף ש"ח (עלות חתונה בסיסית משבירת הצלחת עד שבע ברכות אחרון) לשלושים שנה, זה יוצא 277 ש"ח לחודש. כנראה יש עוד הוצאות תפעול וכו' אז אפשר לעגל ל-290 שח לחודש. זה כאמור בלי בדיקה מקצועית מעמיקה, אבל זה לכאורה האזור. 

וכששני בני הבית עובדים יכולים לעמוד בסכום הזה בדרך כלל. ולמי שלא יכול, יש בין כל קופות צדקה ועמותות וכו',  ומה לי אם העמותות יצטרכו להזרים עשרות או מאות אלפי שקלים כשהבית יקרוס ח"ו בגין הוצאות חתונת ילדים בזה אחר זה, מאשר לעזור בשוטף בכמה אלפי שקלים לחודש פה ושם לכיסוי ההלוואה הפרוסה לכל כך הרבה זמן, והרבה יותר קל להשתלט על מצוקה כזו, ולעזור למשפחה כזו.

כמה בתים השיטה הזו תציל, כמה חיים זה ישפר ויחסו, זה יוריד המון לחץ ועבודה מגופי הצדקה והרווחה ב"ה. אף ציבור ומגזר לא מתמודד בטירוף כזה של לחתן עשרה או מספר אחר של ילדים, כשכבר ככה אנו לא מהעשירים באוכלוסיה. הגיע הזמן לשנות את המשוואה, לא מחתנים 10 ילדים אלא מחתנים את עצמך.

לענ"ד, כל עולם הגמחי"ם ועמותות החסד וכו' צריכים לתעל את הפעילות שלהם לכיוון הזה, וככה לפתור את הבעיה מהשורש, כל אחד מממן חתונה 1 במקום המון בזה אחר זה.

יהיה צורך לגייס המון כסף עבור זה, הלוואה של מאה אלף ש"ח לזוג לא בא ברגל. אולם כאמור, בינכל אנחנו ציבור שנשען לא מעט על עמותות וגמחי"ם, אז במקום שכל התעשייה הזו תמשיך לעבוד כפי שהיה עד היום,  ותנציח את הבעיה, שתתעל את עצמה לאפיק הזה, וככה תרפא את המצוקות מהשורש בטרם היווצרותן. ואולי גם ניתן להשתדל ציבורית, שהמדינה תעזור בקרן הלוואות למימון חתונה. (בדומה טיפה כפי שיש את הקרן של קצבאות ילדים. שזה מענק ולא הלוואה).

3 תנאי ברזל

3 תנאי ברזל עיקרים צריכים להתקיים בכדי שזה יצליח: 1) שההלוואה תהיה רק על שם הזוג הצעיר, כל ההלוואה והתשלומים יתבצעו רק מחשבון הבנק על שמם. 2) שתחילת הפירעון יתחיל 2 או 3 שנים אחרי החתונה. 3 ) שהלוואה תותנה בכך שהחתונה תהיה בפורמט צנוע כמתכונת 'תקנות' קפדניות, כל קהילה והמסלולים שלה, בלי שום תוספת והוספות מבחוץ, כדי שההלוואה לא תהיה 'עוד' עול בנוסף לזה שההורים יתבקשו להוסיף, ומה הועילו חכמים בתקנתם.

אם זה יצליח, נוכל אולי גם להרחיב את הרעיון הזה לגבי קניית דירה, שכל אחד יקנה לעצמו את דירתו במקום לעשרה ילדים. אבל זה כבר עולם אחר, בסכומים הרבה הרבה יותר גבוהים, שאין לגמחים את ההון הדרוש לכך, הם עדיין לא יכולים להחליף את המשכנתא של בנק. זה יהיה תיקון היסטורי גדול. תיקון עולם ממש. מתקנים את הגשר במקום עוד בתי חולים רעועים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
12 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אכן רעיון מקורי. אבל זה פיתרון אדיר!!

אפשר לקצץ בשריפת עשרות אלפי שקלים בלילה אחד, ניתן לקחת לדוגמא את הקהילה של ברסלב בויליאמסבורג, שליל החתונה עולה פחות מאלף דולר לשני הצדדים ביחד,

על הדירה מאד אהבנו וזה גאוני ביותר
אפילו משכנתא של 50 שנה,במקום לשרוף
כסף על שכירויות,
אבל על החתונה
לא נשמע הגיוני
לסחוב הלוואה ל 30 שנה
על תקופה של החתונה שזה כמה חודשים בחיים.

תגיד איפה אתה חי? אני לא מכיר אותך אבל נראה שאתה נחתת מירח.למה שגם דירה לא יקנו לבד ?למה בכלל הורים צריכים לעזור?תשובה-כי חשוב לנו שבחור לומד בישיבה ימשיך לימוד(ולא רק 1-2 שנים)ואם פתאום יפלו עליו הרבה חובות יהיה לו הרבה יותר קשה מהורים שכבר מכירים חיים ,גמ"חים וכו'.אצל חילונים אין מושג לימוד תורה וגם מתחתנים בגיל שכבר יש עבודה ומקצוע.

לא אהבתי את כתבה

כשהייתי קטנה וטפשה כך חשבתי. היום כשאני מחתנת אני מבינה אחרת!
הורים צריכים לחתן ילדים.
ה' שולח את הכסף וזה לא משנה לו למי.
תארו לכם איזה קטסטרופה יהיה פה אם הזוג הצעיר יחליטו איזה סוג חתונה הם עושים כי הם משלמים… נאבד לגמרי פורפורציות ושליטה על הילדים.
רק הורים מעל גיל 40 צריכים להוביל את ילדיו וכל פזילה לעבר העולם החילוני עקומה!
ב"ה כל ההורים הצליחו בינתיים לחתן. ההלוואות צריכות להיות להורה והילדים מחויבים לתת את המעשרות שלהם להורים שאין להם וזה הסכום 300 בדיוק.

בתוך עמי אנכי יושבת, ולפחות חצי מהגברים יוצאים לעבוד בין 2 ל 3 שנים אחרי החתונה. זאת עובדה.

אבל מה שלא יהיה, הרי פרנסה צריך להביא הבייתה גם אם לומדים, והעוד 290 שקל לחודש לא עושה את ההבדל הגדול, ובמיוחד כשתבין שאם עוברים לשיטה הזו, אין את החובות הגדולים המתחילים לקראת חתונת ילדים, שזה פשוט מפרק והורס משפחות משפחות, לא רק גשמית, אלא רוחנית, כל הבית סובל.

הרבה יותר טוב וקל לאברכי כולל המסלול הזה, מהמסלול הנוכחי שפשוט גורם לאסונות !
מה, וכי בגיל 40 פתאום אברכים נהיים מיליונרים ? שיכולים כל שנה לחתן ילד ? ושחלילה הבן לא ישלם כמה מאות שקל לחודש, וככה מציל את הוריו ובעיקר את עצמו שלא יצטרך לעשות זאת לילדיו !!

דוד ברמן

אתה צודק, אבל לכן הפיתרון הוא להתחיל להחזיר שלוש שנים אחרי החתונה כשבדרך כלל הזוג כבר מפרנס ומבין את צורת החיים הזו ויותר קל לו לשלם. מצד שני, מי ייתן הלוואה של 100,000 ש"ח הזמן תחילת הפירעון 3 שנים קדימה פלוס פריסה לשלושים שנה? בנקים? אז הריבית לא שווה את זה. גמחים? לא יעמדו בתנאים. קצת בעייתי

כתבה מנותקת מהמציאות !

איך אני אוהב את האנשים ששלימו להם דירות וחתונות וכשמגיע תורם, עינם צרה לתת לילדיהם מה שהם קבלו.
אבל הקב"ה מפרנס את כולם, גם את גוזלי העורב…
לפני שתנסו להמציא את הגלגל מחדש. בלי קשר לשאלות הטכניות שההתייחסות הבלתי מספקת אליהם זועקת. כדאי שתעיינו בדברי חז"ל ותראו מה הם כתבו על זה.
לא המצאנו את השיטה, על אף שהיא עברה כמה 'עדכונים' אחרי הכל אנחנו בעשרים עשרים…
ורק דוגמא: חכמים תקנו כתובת בנין דיכרין כדי שאדם ירבה בנדוניית ביתו!!
ועוד דבר כשנולדה ביתי השניה חבר אמר לי עד שהיא תתחתן זה שיתנה, אני אמרתי לו שאני מקווה שזה לא ישתנה, מלבד מה שאני גם מעריך שזה לא ישתנה. ואכן כבר עשרים שנה מדברים וב"ה זה לא קרה.
הקב"ה עושה את הפלא הזה שההורים מחתנים עשר ילדים בחתונות צנועות כולל דירות. והעולם עדיין מתגלגל.
חכמי הכלכלה מזמן אמרו שזה לא יצליח והציבור ייקרוס וכו' וכדו' ושות'.
תכלס מי שמזריח את השמש, ומפרנס את כל המשפחות שגם ניבאו שהם יקרסו אחרי שביבי קיצץ את הקצבאות וכו'…. הוא דואג גם לחתונות. וב"ה שאנו זוכים להיות הצינור שמסייע להעמדת בתיהם של צאצאינו.
אמנם הקב"ה יכול לסדר להם צינורות אחרים אבל זו זכותינו להיות הצינורות
בתפלה שהדבר יימשך

יפה כתבת!

כתבה מעולה, הלוואי שזה יקרה , צריך פשוט שאנשים ירימו את הכפפה ויתחילו לעשות זאת , ואז גם כל המצקצקים למיניהם ירוצו אחריהם…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture