כל ילד קטן יודע, שאם אני חסיד גור, הסיכוי שבתי תיכנס לסמינר של גור גבוה פי אלף מאשר אם הייתי חסיד בעלזא או ויז'ניץ • אהרן רוט משיב מלחמה ל'תחקיר הגזענות'

כבר זמן רב תקוע לי הנושא כמו עצם בגרון, אבל כל פעם שאני רוצה לכתוב, אני מיד נסוג, כמו רבים אחרים, שמא יאשימו אותי כגזען.

אבל ההכרח לא יגונה.

לא יתכן שחדשים לבקרים יציגו אותנו בתקשורת הכללית כגזענים – תואר דוחה ובוודאי שלא יהודי ולא תרבותי – וכולנו נטמון ראשינו בחול, לא נענה לרודפינו דבר, ושתיקה כהודאה.

אין לי שיג ושיח עם אותו ללום ודומיו, מחרחרי הריב הידועים, הלא המה חרוטים לדראון עולם. אלה שהובישו פנינו קבל עולם ומלואו, והכל בגלל "אגו" אישי וקידום מסחרי. אני כותב על הציבור המתון, המבין, שבאמת כואב לו, ואפילו כלפי ידידינו הדגול אלי ישי שיחי' שגם הוא נתפס מסיבותיו לרעיון האפליה שאינה קיימת במציאות כמעט.

ראינו השבוע את המספרים שהוצגו בתחקיר, המוכיחים שחור על גבי לבן לפי שמות המשפחה, שרק 25% מתלמידות הסמינרים ספרדיות, כשרוב רובן אשכנזיות.

אינני מבין איך לא הבחין הכתב שפרסם את הדברים בעובדה משמעותית: 100% מאותם מנהלים הינם אשכנזים! ומנין אני יודע? מהרשימות שהציג בתחקיר: ליברמן, שרנסקי, מנדלסון וכו'. למה נגד אפליה זו הוא לא יוצא?! שה תמים שכמותו!

ילד גוראי בויז'ניץ

כל ילד קטן יודע, שאם אני חסיד גור, הסיכוי שבתי תיכנס לסמינר של גור פי אלף יותר גבוה מאשר אם הייתי חסיד בעלזא או ויז'ניץ. אמנם גם הם יקבלו את ילדיי, אבל אין ספק שידאגו שנישאר מיעוט.

אלה מעשים שבכל יום: כל מוסד של קהילה מסוימת, דואג ראשית לעצמו, לקהילה שלו ורק אחר כך לאחרים.

האם ביקשתי שאלי ישי ידאג למוסד החסידי שבקהילתי בדיוק כפי שהוא דואג לאנשי קהילתו? ודאי שלא! (ואין אני נכנס לויכוח, האם זה ראוי או לא). תקרא לו "חסידה" שעושה חסד עם חברותיה ואינה דואגת לאחרות, או איך שלא תרצה – אבל לגזענות זה ודאי לא קשור!

גם בבית שלי כל המשפחה – 100 אחוז – אשכנזים טהורים. האם תוכל להאשים אותי שאיני מכניס לביתי ילד ספרדי?

אשיב למתלונן הטורדני הקבוע גם על הטענה לפיה הסמינרים האשכנזים מקבלים אחוז מסויים של בנות איכותיות, וכך נשארים הסמינרים הספרדים עם סוג ב' וג' או "הזבל" (כלשונו – אני לא הייתי מעז להביע על דל שפתי כזו סטיגמה על בת ישראל).

אם הבנתי טוב, הרי שאחוז מסויים זה, עושה מאמצים גדולים כדי להיכנס לסמינר האשכנזי, ואז בבקשה תפנו אליו בטענות, ומה לך כי תלין על מנהלי הסמינרים?! שמא תצליח לשכנע אותי שאותם מנהלי סמינרים באים באישון ליל וחוטפים את אותן בנות מחיק הוריהן או לחילופין מאיימים עליהן בדרכים נלוזות, שהן חייבות להיכנס למוסד שלהם, אחרת מרה תהיה אחריתן.

אם זו היא התמונה, חייבים לערב את המשטרה, ואת כל רשויות החוק. ותאמינו לי אני הראשון שאצא לעזרתם.

אבל שוב, זו לא המציאות.

הם משווים זאת לשלטון האפרטהייד באפריקה, או לשחורים לפני המהפכה באמריקה – כדבריהם.

עם כל הכבוד, אני לא שמתי לב לאפליה. אני קונה בסופר השכונתי ולא ראיתי שיקדימו מישהו בתור, בגלל היותו אשכנזי. לא ראיתי שמבקשים מנוסע אוטובוס ספרדי לקום עבור מקום לאשכנזי! אפילו בבית הכנסת השכונתי לא מצאתי שאשכנזי יתפוס מקומו של ספרדי! לא ראיתי את כל הדברים האפלים הללו.

כן ראיתי שטיבל ייחודי לחסידות מסוימת, בית כנסת לעדת הבבלים, לעדת העיראקים, לעולי אתיופיה ולעולי גרוזיה… ולא ראיתי שמישהו מתלונן מדוע ועד בית-הכנסת מורכב דווקא מאותה ונוהג על פי מנהגיהם בלבד?

חובת התיקון

יש מה לתקן בציבור שלנו, אמת ונכון! אם היינו מגיעים לאמות מידותיהם של אבותינו ורבותינו הקדושים, בטוח שהיינו דואגים קודם לזולת ואחר כך לעצמנו – אם בכלל – אבל בואו נהיה כנים עם עצמנו: עדיין לא הגענו למדרגה זו, ואף אחד אינו דורש מאתנו מעלה נאצלת שכזו, ומדוע נלך שולל אחר אותו מסית ומדיח שאיני רוצה לנקוב בשמו שוב?

הוא איש קטן, מוסר ורודף את כל הציבור החרדי בכל מקומות מושבותיו, ותוצאות ההסתה על ראשו.

אדרבה, כולנו אחוזי התפעלות מגדולי ישראל שדאגו דאגה כנה ואמיתית לכלל הציבור ולציבור הספרדי בפרט.

שאלו נא את הרב אריה דרעי כמה דאג הרב שך זצ"ל לציבור הספרדי, וכמוהו כל גדולי ישראל.

צאו וראו כמה מסירות נפש השקיע כ"ק האדמו"ר השפע חיים מצאנז זצ"ל בהקמת מוסדות לספרדים.

ראו נא כמה מוסדות של חסידי סאטמר נבנו עבור הציבור הספרדי.

האם אפשר לשכוח את מה שעשו ועושים החינוך העצמאי בכל היישובים הנדחים, ובלי שום הבדל של חוג ועדה? (אולי יש שם אפליה – אפליה מתקנת). באוזניי שמעתי בזמנו את הרב דוד נחמן בלוי מוכיח את אותו ברנש ומזכיר לו כמה עשה עבורו אישית בתור חניך החינוך העצמאי.

אם אנו לא מכירי טובה, לפחות לא נהיה כפויי טובה, ובפרט כשזה גובל בהסתה בתקשורת, יום וליל לא ישבותו. אנו רואים את התוצאות בהווה, ואחריתם מי ישורנו.

אז אנא מכם, ראשי הציבור, אל תגָרְרוּ ואל תגְרְרוּ, הציבור ברובו מוסת דרככם, והאחריות מוטלת על כתפיכם. לתקן ולהשתפר במדות טובות ובפרגון – למה לא, אבל עד כאן עם ההסתה!